Škoda Economy Run: soutěžíme o nejnižší spotřebu

Několikátý ročník tradiční soutěže Economy Run má jediný cíl: dojet do cíle s nejnižší spotřebou. Jezdí se pouze se škodovkami a mezi šedesáti posádkami se nacházíme i my. Doplněno: Soutěž právě skončila. Podívejte se, jak dopadla.
Škoda Economy Run: soutěžíme o nejnižší spotřebu
Seznam kapitol
  1. Základní údaje o soutěži, technická přejímka vozidel
  2. První a druhá etapa, naše výsledky z celého závodu

Soutěž Economy Run se letos pořádá již po jedenadvacáté, pořadatelem je Autoklub Škoda Mladá Boleslav a stránky soutěže najdete na www.economyrun.cz. Zde si můžete prohlédnout i výsledky jednotlivých ročníků a porovnat svoji nejnižší spotřebu s ostatními.


Ještě než s Markem Lutonským vyjedeme, máme pro vás několik statistik. Celkem se letos zúčastní 65 posádek, z toho 21 v kategorii Press a 42 v kategorii Amatér (je ale zvláštní, že součet nedělá 65). Kromě 52 českých posádek se na startovní listině objeví také jedna bulharská posádka, tři polské, dvě ruské, pět slovenských a dvě ukrajinské.

Soutěží se pouze s vozy Škoda, které mají toto zastoupení:

  • Fabia 25
  • Felicia 12
  • Octavia 21
  • Superb 2

z toho 34 je benzínových a 24 naftových (součet opět nedává dohromady 65, věřím ale, že během soutěže přijdeme na to, kde je zakopaný pes).

Dělení dle motorů:

  • 1.0/37 kW - 1 
  • 1.2/40 kW - 4 
  • 1.3 MPI/40 kW - 1 
  • 1.3 MPI/50 kW - 11 
  • 1.4 16V/55 kW - 1  (naše auto)
  • 1.4 16V/74 kW - 1 
  • 1.4 MPI/44 kW - 5 
  • 1.4 MPI/50 kW - 3 
  • 1.6 MPI / 55 kW - 1 
  • 1.6 MPI/75 kW - 1 
  • 1.8 20V T/110 kW - 4 
  • 1.8 20V T/92 kW - 1 
  • 1.9 SDI/47 kW - 2 
  • 1.9 SDI/50 kW - 2 
  • 1.9 TDI/66 kW - 8 
  • 1.9 TDI/74 kW - 6 
  • 1.9 TDI/81 kW - 4 
  • 1.9 TDIPD/74 kW - 1 
  • 2.5 TDI/114 kW - 1

Upřímně řečeno, moc šancí nedávám motorům 1,0 ve fabii a 2,5 TDI v superbu.

Následuje dělení do kategorií dle objemu motoru:

  • B 1300 - 17 
  • B 1400 - 10 
  • B 1600 - 2 
  • B 3000 - 5 
  • D 3000 - 24

B značí benzín, D diesel, číslo pak horní hranici kubatury.

Nyní už jen potřebujeme trošku štěstí, abychom se alespoň v některé kategorii (hodnotí se zvlášť dle kubatury motoru a zvlášť amatéři a novináři).

Tip: Přečtěte si naši reportáž z minulého ročníku.

Po technické přejímce

V 6.30 začala registrace účastníků a technická přejímka vozů. Byli jsme na místě v Senohrabech u hotelu Sen přesně, nicméně startovní číslo máme až 17; loni to byla sedmička. Auto jsme nejprve polepili reklamními plakáty, poté přišla na řadu kontrola tlaku v pneumatikách, dále šlo auto na diagnostiku, kde technici zkontrolovali vše, co se dalo.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Kontrola tlaku v pneumatikách --- Diagnostika na přístroji VAG

Následně došlo na doplňování paliva. V nádrži jsme podle ukazatele měli téměř polovinu benzínu; přesto do ní technici dokázali dostat více než 38 litrů paliva! Podle našich odhadů máme nyní v nádrži více než 55 litrů benzínu. Auto bylo poté zaplombováno: kryt nádrže a víko motoru. Kromě toho bylo auto zváženo, hmotnost bude použita při výpočtu koeficientu spotřeby, aby se dala srovnat různě těžká auta; to je novinka a letos se tak děje poprvé.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Tankování: nádrž musí být až po okraj plná. Háčkem se proto
uvolní malé nádržky, které při běžném čerpání paliva zadržují vzduch.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nyní je v nádrži přes 55 litrů paliva --- Pečetění nádrže

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Auto je potřeba zvážit

Nyní stojíme na odstavném parkovišti a čekáme na briefing, který začíná v 9.30, po jedenácté bychom měli startovat. První etapa: Senohraby, Votice, Tábor, Pacov, Čechtice, Vlašim, Benešov, Senohraby. Má přesně 163,9 km. Limit na obě etapy je 330 minut, celková průměrná rychlost nesmí být nižší než 54,564 km/h.

Čtěte dále, jak dopadla první etapa!

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Základní údaje o soutěži, technická přejímka vozidel
  2. První a druhá etapa, naše výsledky z celého závodu
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků