Škoda Economy Run: soutěžíme o nejnižší spotřebu

Několikátý ročník tradiční soutěže Economy Run má jediný cíl: dojet do cíle s nejnižší spotřebou. Jezdí se pouze se škodovkami a mezi šedesáti posádkami se nacházíme i my. Doplněno: Soutěž právě skončila. Podívejte se, jak dopadla.
Škoda Economy Run: soutěžíme o nejnižší spotřebu
Seznam kapitol
  1. Základní údaje o soutěži, technická přejímka vozidel
  2. První a druhá etapa, naše výsledky z celého závodu

Soutěž Economy Run se letos pořádá již po jedenadvacáté, pořadatelem je Autoklub Škoda Mladá Boleslav a stránky soutěže najdete na www.economyrun.cz. Zde si můžete prohlédnout i výsledky jednotlivých ročníků a porovnat svoji nejnižší spotřebu s ostatními.


Ještě než s Markem Lutonským vyjedeme, máme pro vás několik statistik. Celkem se letos zúčastní 65 posádek, z toho 21 v kategorii Press a 42 v kategorii Amatér (je ale zvláštní, že součet nedělá 65). Kromě 52 českých posádek se na startovní listině objeví také jedna bulharská posádka, tři polské, dvě ruské, pět slovenských a dvě ukrajinské.

Soutěží se pouze s vozy Škoda, které mají toto zastoupení:

  • Fabia 25
  • Felicia 12
  • Octavia 21
  • Superb 2

z toho 34 je benzínových a 24 naftových (součet opět nedává dohromady 65, věřím ale, že během soutěže přijdeme na to, kde je zakopaný pes).

Dělení dle motorů:

  • 1.0/37 kW - 1 
  • 1.2/40 kW - 4 
  • 1.3 MPI/40 kW - 1 
  • 1.3 MPI/50 kW - 11 
  • 1.4 16V/55 kW - 1  (naše auto)
  • 1.4 16V/74 kW - 1 
  • 1.4 MPI/44 kW - 5 
  • 1.4 MPI/50 kW - 3 
  • 1.6 MPI / 55 kW - 1 
  • 1.6 MPI/75 kW - 1 
  • 1.8 20V T/110 kW - 4 
  • 1.8 20V T/92 kW - 1 
  • 1.9 SDI/47 kW - 2 
  • 1.9 SDI/50 kW - 2 
  • 1.9 TDI/66 kW - 8 
  • 1.9 TDI/74 kW - 6 
  • 1.9 TDI/81 kW - 4 
  • 1.9 TDIPD/74 kW - 1 
  • 2.5 TDI/114 kW - 1

Upřímně řečeno, moc šancí nedávám motorům 1,0 ve fabii a 2,5 TDI v superbu.

Následuje dělení do kategorií dle objemu motoru:

  • B 1300 - 17 
  • B 1400 - 10 
  • B 1600 - 2 
  • B 3000 - 5 
  • D 3000 - 24

B značí benzín, D diesel, číslo pak horní hranici kubatury.

Nyní už jen potřebujeme trošku štěstí, abychom se alespoň v některé kategorii (hodnotí se zvlášť dle kubatury motoru a zvlášť amatéři a novináři).

Tip: Přečtěte si naši reportáž z minulého ročníku.

Po technické přejímce

V 6.30 začala registrace účastníků a technická přejímka vozů. Byli jsme na místě v Senohrabech u hotelu Sen přesně, nicméně startovní číslo máme až 17; loni to byla sedmička. Auto jsme nejprve polepili reklamními plakáty, poté přišla na řadu kontrola tlaku v pneumatikách, dále šlo auto na diagnostiku, kde technici zkontrolovali vše, co se dalo.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Kontrola tlaku v pneumatikách --- Diagnostika na přístroji VAG

Následně došlo na doplňování paliva. V nádrži jsme podle ukazatele měli téměř polovinu benzínu; přesto do ní technici dokázali dostat více než 38 litrů paliva! Podle našich odhadů máme nyní v nádrži více než 55 litrů benzínu. Auto bylo poté zaplombováno: kryt nádrže a víko motoru. Kromě toho bylo auto zváženo, hmotnost bude použita při výpočtu koeficientu spotřeby, aby se dala srovnat různě těžká auta; to je novinka a letos se tak děje poprvé.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Tankování: nádrž musí být až po okraj plná. Háčkem se proto
uvolní malé nádržky, které při běžném čerpání paliva zadržují vzduch.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nyní je v nádrži přes 55 litrů paliva --- Pečetění nádrže

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Auto je potřeba zvážit

Nyní stojíme na odstavném parkovišti a čekáme na briefing, který začíná v 9.30, po jedenácté bychom měli startovat. První etapa: Senohraby, Votice, Tábor, Pacov, Čechtice, Vlašim, Benešov, Senohraby. Má přesně 163,9 km. Limit na obě etapy je 330 minut, celková průměrná rychlost nesmí být nižší než 54,564 km/h.

Čtěte dále, jak dopadla první etapa!

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Základní údaje o soutěži, technická přejímka vozidel
  2. První a druhá etapa, naše výsledky z celého závodu

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

22.  8.  2017 | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků