Škoda Economy Run 2006: jaký byl?

Majitelé škodovek se každoročně utkávájí v soutěži o co nejnižší spotřebu paliva. Jaký byl poslední ročník očima tradičního účastníka?

Co je to Škoda Economy Run

Škoda EconomyRun je soutěží o nejnižší spotřebu pohonných hmot u aktuálních modelů značky Škoda. Soutěží se ve dvou dnech na trati dlouhé zhruba 350 km, jíž soutěžící předem neznají. Na celou trať je stanoven časový limit, který zaručí minimální dosaženou průměrnou rychlost, pohybující se zpravidla mezi 50-55 km za hodinu. Podrobnější články na téma Škoda EconomyRun jsou k přečtení po kliknutí na následující odkazy:

rok 2001
rok 2002
rok 2003
a rok 2005 s podrobnou reportáží i bohatou komentovanou fotogalerií.

Jaký byl Škoda EconomyRun 2006

Jubilejní, 25. ročník proběhnul ve dnech 30. zaří - 1. října 2006 a představil následující trať:

  • celková délka 330 km rozdělená do dvou etap 186,5 km a 143,5 km
  • celkový čas na projetí 375 minut
  • minimální průměrná rychlost 52,8 km / hod

Mapa a výškový profil první etapy:

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

V první etapě jsme podle GPS nastoupali celkem 1300 výškových metrů.

Mapa a výškový profil druhé etapy:

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

V druhé etapě jsme podle GPS nastoupali celkem 820 výškových metrů.

Statistika účastníků

Posádek celkem 52, z toho zahraničních 7
Benzinové motory 28, dieselové motory 24
Nejstarší vůz podle roku výroby - 1997
Nejnovější vůz podle roku výroby -  2006

Podrobné statistiky jsou k nahlédnutí zde.

Novinky

Letošní ročník představil nováčky v soutěži - Škodu Roomster a to jak v benzinové, tak v dieselové kategorii. Celkem se účastnilo pět Roomsterů, z nichž dva byly vybaveny dieselovým motorem. Pro další podrobnosti odkazuji opět na statistický přehled 25. ročníku Škoda EconomyRun.

Pořádného nasazení se dočkal systém Sherlog instalovaný sponzorem soutěže do každého vozu za účelem sledování dodržování předepsané trati a zejména rychlostních limitů. Pořadatelé stanovili jako kritickou mez překročení rychlosti o 10 km/hod. Tato rezerva podle mmne bohatě postačovala na umlčení případných námitek z titulu nepřesnosti tachometru, různé velikosti ráfků kol a podobně. Pořadatelé byli také dost benevolentní - bylo vyhlášeno pravidlo "3x a dost" - bylo tedy možné celkem třikrát rychlostně zhřešit, aniž by došlo k diskvalifikaci. I přes takto nastavené velkorysé podmínky bylo překvapivě velké množství posádek (devět) diskvalifikováno díky nedodržování rychlosti. Pravdou je, že "satelitních radarů" bylo na trati několik desítek. Množství obdržených trestných bodů u jednotlivých posádek je k nahlédnutí zde. Ani já jsem nezůstal bez poskvrny a kdesi ve druhé etapě jednou překročil rychlost.

Mé cíle a přístupy

Pro letošní ročník jsem si stanovil tři cíle, z nichž jsem splnil dva. Tím nesplněným bylo umístění "na bedně" v kategorii benzinových motorů. Podařilo se mi alespoň zlepšit umístění z loňského roku a také jsem poprvé v životě stlačil spotřebu pod 4 l benzinu na 100 km - má skutečná spotřeba byla 3,83 l/100 km. Jezdím s Fabií 1,2 HTP 40 kW, která není vybavena ani palubním počítačem, ani pneumatikami navrženými pro úsporu paliva. V těchto dvou aspektech vidím svůj největší potenciál pro příští ročník. Je zřejmé, že spotřeby vítěze (2,89 l/100 km) ani tak nebudu schopen docílit, ovšem dosáhnout spotřeby pod 3,5 litru na 100 je podle mě možné. Z mého pohledu je to maximum, po jehož docílení bych u sebe neočekával potenciál pro další zlepšování.

Letos jsem změnil způsob vyjíždění kopců. Na základě zkušeností z předchozího ročního intenzivního řízení jsem si stanovil hranici přípustného podtočení motoru na 1500 otáček za minutu při jízdě do kopce; ty jsem tedy spíše vyjížděl svižněji, třebas i na čtyřku. Rozdíl od loňského roku (-0,4 l/100 km) mohu asi tedy připsat i tomuto změněnému přístupu. Pravdou je, že letošní trať byla podle mě méně náročná, nežli loňská.

Do příštího roku pořídím dodatečně montovaný ukazatel aktuální spotřeby a pneumatiky vyvinuté s ohledem na minimální spotřebu paliva.

Od měřiče spotřeby si slibuji zlepšení jízdních návyků - okamžitá zpětná vazba na práci s plynovým pedálem je podle mě klíčová pro dobré návyky nezbytné pro úspornou jízdu. U pneumatik navržených pro úsporu paliva jsem slyšel, že rozdíl oproti "běžným pneumatikám" (nyní mám obuté Barum Bravuris) může spotřeba poklesnout až o půl litru.

U "spotřeboměru" zvažuji výrobek polské KEL Electronics a u pneumatik zvažuji Continental EcoContact. Máte zkušenosti s dodatečnou montáží palivoměru/palubního počítače? Jsou Continental EcoContact dobrou volbou pro úspornou jízdu? Podělte se o své zkušenosti, prosím, v diskusi.

Klíčové výsledky 25. ročníku soutěže o nejnižší spotřebu Škoda EconomyRun

Benzin: 2,89 l / 100 km. Nejlepší Roomster: 5,47 l / 100 km
Nafta: 2,59 l / 100 km. Nejlepší Roomster: 4,69 l / 100 km

Deset nejlepších výsledků v kategorii benzin (tučně označený údaj udává průměrnou spotřebu, další pak průměrnou rychlost a hmotnost vozu):

2. Fabia sedan (2004) 1.2 HTP/47 kW (1198 ccm)  3.027  54.696 1216 kg
3. Fabia combi (2005) 1.2 HTP/47 kW (1198 ccm)  3.182  54.545 1217 kg
4. Fabia hatchback (2005) 1.2 HTP/47 kW (1198 ccm)  3.503  54.545 1093 kg
5. Fabia hatchback (2004) 1.2 HTP/40 kW (1198 ccm)  3.833  53.226 1080 kg
6. Fabia hatchback Junior (2002) 1.4 MPI/44 kW (1397 ccm)  3.873  54.396 1073 kg
7. Fabia hatchback (2002) 1.4 MPI/50 kW (1397 ccm)  3.952  53.226 1136 kg
8. Octavia Tour sedan (2004) 1.6 MPI/75 kW (1595 ccm)  4.436  54.098 1263 kg
9. Fabia hatchback (2004) 1.2 HTP/40 kW (1198 ccm)  4.303  54.098 1129 kg
10. Octavia combi (2005) 2.0 FSI/110 kW (1984 ccm)  4.712  53.951 1420 kg

Deset nejlepších výsledků v kategorii diesel:

1. Octavia Tour (1997) 1.9 TDI/66 kW (1896 ccm)  2.588  53.659 1324 kg
2. Octavia combi (2006) 1.9 TDI PD/77 kW (1896 ccm)  2.87  54.545 1374 kg
3. Fabia combi (2001) 1.9 SDI/47 kW (1896 ccm)  2.779  53.226 1221 kg
4. Fabia combi (2005) 1.4 TDI PD/55 kW (1397 ccm)  2.933  53.804 1235 kg
5. Fabia combi (2005) 1.4 TDI PD/55 kW (1397 ccm)  2.945  53.951 1225 kg
6. Octavia Tour (2001) 1.9 TDI/66 kW (1896 ccm)  3.094  53.804 1376 kg
7. Octavia (2005) 1.9 TDI PD/77 kW (1896 ccm)  3.097  53.804 1363 kg
8, Octavia Tour (1999) 1.9 TDI/66 kW (1896 ccm)  3.209  53.951 1341 kg
9. Octavia Tour (2000) 1.9 TDI/66 kW (1896 ccm)  3.273  53.951 1403 kg
10. Octavia Tour combi (1999) 1.9 TDI/66 kW (1896 ccm)  3.333  54.696 1368 kg

Kompletní výsledky jsou k dispozici zde.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

dnes | Michal Žďárský
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků