Škoda Economy Run 2001 ještě jednou a trochu jinak

O předminulém víkendu (22. a 23. 9.) se konal již 20. ročník soutěže o nejnižší spotřebu paliva vozů ŠKODA, ECONOMY RUN 2001. Na trať letošního jubilejního ročníku, vypsaného jen pro vozy řady Felicia, Octavia a Fabia, se vydalo 61 soutěžních dvoučlenných posádek.
Škoda Economy Run 2001 ještě jednou a trochu jinak
Trať měřila celkem téměř 332 km a ve 3 etapách ji soutěžící museli absolvovat průměrnou rychlostí minimálně 54,5 km/h. Na první pohled by se mohlo zdát, že rychlostní průměr je nízký. Když však uvážíte, že soutěž se jede za běžného silničního provozu a podle jeho pravidel, přitom v čase jsou zahrnuty i nutné zastávky u semaforů nebo závor a pouze jediná minuta zpoždění v cíli se trestá diskvalifikací, přestává legrace. A to ještě přesnou trať se účastníci dozvědí teprve při prezentaci z itineráře. V itineráři jsou také úkoly, jejichž zodpovězení slouží jako průjezdní kontroly. Každé bloudění znamená nejen ztracené palivo, ale také cenný čas, který se pak musí dohánět za cenu zvýšené spotřeby. Úloha spolujezdce ale nekončí tlumočením přesných pokynů pro směr cesty z itineráře – musí také průběžně kontrolovat čas (vyhodnocovat průměrnou rychlost), takže kalkulačka je v neustálé permanenci. Jenom dokonale sehraná posádka má šanci promluvit do konečných výsledků.

Všechny přihlášené vozy musejí projít technickou přejímkou, při které se mimo jiné kontroluje předepsaný tlak v pneumatikách, povinná výbava, vůle v ložiscích kol a složení výfukových plynů. Po doplnění paliva až po okraj nádrže (doplňování paliva je bez nadsázky „obřad“, při kterém čerpající technici s pomocí baterky naprosto přesně do úplného ustálení hladiny po kapkách dotankují až po hrdlo) se klapka nádrže zapečetí, stejně jako motorový prostor.

První posádka odstartovala přesně podle propozic v 10.00 hodin. Cíl 1. etapy byl v areálu Autodromu Vysoké Mýto, kde si soutěžící během přestávky mohli vyzkoušet své řidičské umění ve zkráceném kursu bezpečné jízdy, samozřejmě ne se svými vozidly. Odpolední etapa vedla velmi členitým terénem především po vedlejších silnicích do Žďáru nad Sázavou. Po projetí této prostřední etapy se patrně již nikomu nezdála předepsaná průměrná rychlost příliš nízká. Navíc k večeru ještě začalo pršet, takže soutěžící s vyššími startovními čísly absolvovali část cesty za mokra. Po projetí cílem byly vozy odstaveny ve spodní části žďárského náměstí, kde vyčkávaly na druhý den soutěže. Účastníci se pak sešli v Domě kultury na společenském večeru, kde na ně kromě pohoštění a hudby čekal také humor spoluúčastníků z divadla Járy Cimrmana a imitátor Václav Faltus.

Do závěrečné etapy odstartovalo první vozidlo v neděli opět zcela přesně v 8.30. Cíl, stejně jako sobotní start, byl před budovou Servisních služeb ŠkodaAuto v Kosmonosích a poslední vozidla dorazila okolo 13.30. Do nádrže každého vozidla bylo průběžně obdobným způsobem jako na startu doplněno palivo, v cíli ještě s dodatečnou kontrolou hroznem diváků (soutěžících) okolo čerpacího stojanu. A pak už došlo na předběžné vyhlášení výsledků s nezbytným šampaňským. Slavnostní vyhodnocení soutěže proběhlo v prostorách muzea ŠkodaAuto.

A výsledky? Kdo neviděl, neuvěří, protože jde opravdu o hodnoty z oblasti snů. Posuďte sami: Absolutní vítěz kategorie benzínových motorů, posádka ing. M. Knížek – M. Knížek dosáhla s vozidlem Felicia 1.3 50 kW z r. 1999 spotřeby necelých 2,9 litru/100 km při průměrné rychlosti přes 55 km/h. Jeho největší soupeři, posádka Ing. Klepáč – Ing. Vrbka, dokázali jet dokonce ještě téměř o 0,1 litru na 100 km úsporněji, zapomněli však v jízdní kartě vyplnit kontrolní otázku, takže museli být stejně jako ještě jedna další posádka diskvalifikováni. 2. místo tak obsadila posádka se startovním číslem 46, neztratili jsme se tedy a to i doslova. Perfektně připravený itinerář totiž k tomu ani příliš šancí nedával. Při podobné akci na Slovensku před 14 dny (tam 1. ročník ŠKODA Economy Run pořádal slovenský ŠkodaClub spolu s AUTO Valušek Bratislava) se nám povedlo „zakufrovat“ hned dvakrát. Tam ale teprve sbírají zkušenosti. V každém případě ovšem každému takovému počinu je třeba maximálně držet palce.

Ale k dalším výsledkům. Podobně fantastické jsou i výsledky dieslových motorů: Vítězná posádka manželů Hykešových dokázala ujet 100 km s Octavií TDI 66 kW s pouhými něco přes 2,6 litru nafty (!) a jejich vítězství bylo již třetí v řadě za sebou. Nejlepší Fabii s benzínovým motorem stačilo na 100 km 3,5 litru paliva (manželé Pačesovi), s dieselem 2,7 litru nafty (posádka J. Novotný – J. Čermák). Zajímavý je také výsledek posádky M. Ondráček – J. Vodička s Octavií 1.8 Turbo: 3,9 litru benzínu na 100 km při průměru přes 56 km/h!

V soutěži startovalo také 17 novinářských posádek, díky nim by mohla celá akce získat takovou publicitu, že snad v budoucnu podobných soutěží přece jen přibude. EconomyRun není totiž samoúčelná soutěž. Pokud by se motoristé naučili jezdit podobným způsobem i v běžném provozu, přestal by existovat problém zdražování pohonných hmot. K pohybům cen totiž dochází v korunách, spotřeba na úrovni poloviny výrobcem deklarovaných hodnot však znamená o dva řády vyšší úspory, o pozitivním vlivu na životní prostředí ani nemluvě.

Co říci závěrem?

Veliké poděkování všem pořadatelům této krásné soutěže a přání, aby nezůstala ojedinělá. Aby podobných akcí, které ovšem závisí právě především na kolektivu nadšenců nehledících při přípravě na vlastní čas a námahu, pokud možno přibývalo.
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků