Škoda dnes a včera aneb Autosalon Brno před třiceti lety

Na brněnském výstavišti v těchto dnech probíhá autosalon a v hlavní roli se představuje mladoboleslavská Škodovka. Ne jinak tomu bylo před třiceti lety.

Aktuální brněnský autosalon láká především příznivce mladoboleslavské automobilky Škoda, která představuje v české premiéře novou Octavii, a to včetně provedení Combi i Combi 4x4. Našlo by se pár dalších automobilek, ale Škoda jednoznačně hraje prim. Ne jinak tomu bylo před třiceti lety, kdy se opět na brněnském výstavišti prezentovaly nové modely této automobilky, které stejně jako dnes přitahovaly největší pozornost. Řeč samozřejmě není o ničem jiném, než o legendární 105/120 v modelovém provedení pro rok 1984.

Autosalon Brno 2013: náznak světlejších zítřků?

Autosalon Brno 2013: náznak světlejších zítřků?

Co je nového?

Současná Škoda prezentuje návštěvníkům vůz postavený na platformě MQB, úsporné motory, systém pohonu všech kol používající nejnovější vydání spojky Haldex a na vrch přidává ještě informace o perfektním několikrát oceněném designu a obrovském zavazadelníku. V roce 1983 to na stánku Škody ovšem vypadalo docela jinak.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Škoda včera a dnes. Docela posun za těch uplynulých třicet let, co říkáte... (foto: Škoda)

Návštěvníci mohli obdivovat modernizovaný model 105/120. Co se změnilo? Česká legenda dostala novou přední část. Blinkry se přestěhovaly z nárazníku vedle světlometů, které byly taktéž nové. Jiná je i dvoudílná plastová maska chladiče. Dozadu se nastěhovaly velké svítilny, které dříve používala pouze verze GL, GLS a Rapid. Paleta laků karoserie zahrnovala osm barev (bílá, tabáková, tyrkysová, červená, červená šípková, zlatý okr, zemitá červeň a světle zelená).

V interiéru objevíme zbrusu nový volant a největší novinkou týkající se pohonných jednotek je přítomnost plnoprůtokového olejového filtru. Tím vůbec nejdůležitějším je ale zvětšení rozchodu kol vpředu o 70 mm, vzadu pak o 60 mm, což přináší lepší jízdní vlastnosti. Obě nápravy také dostaly tužší pružiny.

Klepněte pro větší obrázek 
Nový vzhled doprovodily pro rok 1984 také úpravy na podvozku a dílčí novinky v interiéru. (foto: bestsellingcarsblog.com)

U aktuálně prezentované Octavie můžete vybírat z motorizací o výkonu 86 – 180 koní, modernzinovaná Škoda 105/120 nabídla pro modelový rok 1984 trojici variant s výkony 45 k, 50 k a 55 k. Asi nejzábavnější je porovnání příplatkové výbavy. Zatímco nová Octavie nabízí kde jakou maličkost typu různých asistentů, systému rozpoznávání únavy, litých disků, klimatizace nebo navigace, před třiceti lety jste si mohli připlatit za zadní opěrky hlavy, které byly v „průhledném“ provedení, zadní mlhovku, kapsy ve dveřích nebo pneumatiky s duší a ocelovým nárazníkem.

Dvě světové premiéry

Sluší se podotknout, že v roce 1983 nešlo o brněnský autosalon, ale o strojírenský veletrh Brno, který se tehdy konal v jubilejním 25. ročníku a pro návštěvníky byly připraveny hned dvě světové premiéry. Zmíněná modernizace Škody 105/120 je první z nich, tou druhou je světová premiéra Fiatu Regata. Samozřejmě jde o vůz s motorem vpředu a pohonem přední nápravy. V Brně se představilo vrcholné provedení Regata 100 Super osazené čtyřválcem o objemu 1585 ccm a výkonem 100 koní.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Světovou záležitostí brněnského veletrhu 1983 bylo představení nového modelu Regata z dílny automobilky Fiat. Čeští návštěvníci jej viděli jako první. (foto: Flickr.com)

Fiat byl jednou ze šesti tehdy přítomných zahraničních značek, respektive automobilek z kapitalistických zemí. Například Mercedes-Benz přivezl do Brna model 190 E, představil se také Renault 11 GTL, Ford Sierra s motorem 1,6 l, Peugeot 305 GLD nebo Mazda 323, což byla jediná mimoevropská značka.

Classic Show Brno 2013: ve skromném, přesto světovém duchu

Classic Show Brno 2013: ve skromném, přesto světovém duchu

Kromě české Škody se prezentovala také Tatra. Ta ukázala řadu nákladních automobilů, včetně modelu 815 S1 Arktik (nákladní vůz určený pro provoz na Sibiři, ve výbavě měl např. vyhřívanou korbu), modernizovanou Tatru 613-2 modelového roku 1984. Tehdejší vrchol československé automobilové produkce dostal nové nárazníky, světla a jiné kryty kol, které měly zlepšovat aerodynamiku.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Tatra 613 dostala v roce 1983 facelift. Jiné jsou nárazníky, světla nebo kryty kol. (Foto: svarny.cz)

Za zmínku také stojí například prezentace společnosti Semex. Ta vystavila vůz označený jako 36 270, tedy upravenou osmikolovou Tatru určenou pro převoz dlouhých předmětů. Škoda Plzeň představila trolejbus 15 Tr se střední a zadní poháněnou nápravou, délkou téměř 18 m a kapacitou 146 osob. Mimochodem například v Plzni si tento trolejbus odbyl svou poslední jízdu teprve koncem loňského roku. Příznivce motocyklů potěšila trojice Simson 50, Jawa 350 a ČZ 350. A jako bonus přidala automobilka Kamaz fekální vůz KO-505. 

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků