Šéf Škody prozradil plán, jak v ČR příští rok prodat 2500 elektroaut. I bez dotací

Během světové premiéry prvního elektrického modelu Škoda jsme si povídali s Lubošem Vlčkem, šéfem českého zastoupení Škoda Auto. Řeč byla hlavně o tom, jak přimět české zákazníky pro koupi elektromobilu.

V druhé polovině minulého týdne vstoupila i mladoboleslavská automobilka Škoda do elektrické éry. První rozhodně nebyla, vždyť hybridní, plug-in hybridní a elektrické vozy u nás už dlouhá léta prodává celá řada značek. Ale dlužno dodat, že z hlediska pořizovacích a provozních nákladů dávají v dnešní době smysl zejména vozy hybridní, a sice jako alternativa k nafťákům.

Nyní se evropský autoprůmysl vzhledem k přísným emisním limitům nachází ve fázi, kdy se bez vozidel s částečně či plně elektrifikovaným pohonem neobejde. Všechno tohle můžete vnímat jako „hru“ o co největší snížení tabulkových flotilových emisí, kdy skutečné množství emisí, které unikne do ovzduší, bude ve výsledku vyšší. Tohle je ale na jinou diskusi a myslím, že bychom se jednotného názoru stejně nedobrali. Pojďme tedy situaci přijmout takovou, jaká je a říci si něco o plánech Škodovky.

Škoda našla způsob, jak projet Evropu elektromobilem zcela bez starostí

Škoda našla způsob, jak projet Evropu elektromobilem zcela bez starostí

Ta minulý čtvrtek světu oficiálně představila dva první elektrifikované modely. Technika elektrického Citigo, které má z hlediska administračních systémů webů komplikovaný název (Citigoe – horní index do titulku nedáme, ani kdybychom se stavěli na hlavu), ani plug-in hybridního Superbu není překvapivá, mě osobně ale spíše zajímaly plány, jaké s nimi Škodovka má. Proto jsem si v Bratislavě povídal s Lubošem Vlčkem, šéfem českého zastoupení Škody Auto, a dozvěděl se mnoho zajímavých informací.

Technika nejdříve musela dozrát

Podle Luboše Vlčka byl rok 2020 (začátkem roku budou oba vozy uvedeny na trh) vybrán záměrně. „Technika, kterou naše elektrifikované vozy nesou, se postupně vyvíjela a musela takříkajíc dozrát. Bylo také potřeba připravit rámcové podmínky pro rozvoj infrastruktury a v neposlední řadě jsme chtěli nejenom odvést dobrou práci, ale práci, která v sobě bude mít přidanou hodnotu,“ otevírá diskusi Vlček.

První elektrická Škoda oficiálně! Citigoe iV má 210 N.m a ujede až 265 km

První elektrická Škoda oficiálně! Citigoe iV má 210 N.m a ujede až 265 km

Rozvoj infrastruktury dobíjecích stanic je jedním z hlavních témat týkajících se elektrických vozů, aby byly vnímány jako plnohodnotné automobily, které dojezdem na jedno nabití neomezují své majitele. „Jako výrobci žádáme, apelujeme a motivujeme energetické koncerny, aby se problematice elektromobility věnovaly a podpořily rozvoj dobíjecí infrastruktury. Apelujeme i na vládu, aby proces rozvoje infrastruktury podpořila. Z evropských fondů jsou k dispozici prostředky, realizace ale není příliš rychlá. Zhruba ale odpovídá trendu, který je v Evropě,“ reaguje Vlček a dodává, že je potřeba myslet také na to, že se elektromobily budou dobíjet také doma, ve firmách, nejedou 24 hodin v kuse a mají i své klidové momenty.

Nová Škoda Superb oficiálně: Konečně hybrid! Bezpečnější Škoda neexistuje

Nová Škoda Superb oficiálně: Konečně hybrid! Bezpečnější Škoda neexistuje

Již nyní podle Vlčka existují cílové skupiny zákazníků, které mají o elektromobily velký zájem. Zmínil přitom projekt ePilot, o kterém jsme již dříve informovali. Jde například o firmy, které působí v určitém rádiusu, dále privátní klienty, kteří mají určitou afinitu k životnímu prostředí, klienty žijící ve větších městech, kde se k provozu elektromobilů vztahují určité výhody, a v neposlední řadě i státní instituce. I státy se totiž zavázaly, že v rámci emisních norem do vozových parků zařadí elektromobily. O zákazníky tedy, zdá se, nebude nouze.

Škoda se vrací k zadokolkám. Tu nejnovější představí již za pár dnů

Škoda se vrací k zadokolkám. Tu nejnovější představí již za pár dnů

Škoda chce v příštím roce v Česku prodat 2500 elektromobilů, což je z pohledu trhu docela ambiciózní plán. Za loňský rok totiž u nás bylo podle statistik Svazu dovozců automobilů registrováno 618 elektrických vozidel (z toho 308 vozů VW). Je to ohromný skok, Škoda si však podle Vlčka na výsledek vzhledem k pozitivní zpětné vazbě věří.

Prodejní proces bude v podání Škodovky hlubší

Jedním z rozhodujících faktorů, zda sáhnout po elektrické Škodě, nebo ne, bude cena. Tu značka během premiéry v Bratislavě neprozradila a podle Vlčka si budeme muset počkat až na zářijový autosalon ve Frankfurtu, kde Škoda odhalí nabídku pro elektrické Citigo i Superb iV. Menší z modelů však bude podle dřívějších odhadů stát méně než půl milionu korun. Jak víme již dřívějška, se státními dotacemi při pořizování takových aut zatím počítat nelze, logicky mě tedy zajímalo, jak prodej podpoří samotná Škoda.

Nová Škoda Superb ukázala revoluční světla. Vzadu předvede pořádnou show

Nová Škoda Superb ukázala revoluční světla. Vzadu předvede pořádnou show

„Prodej budeme podporovat službami. Prodej elektrického auta v podání Škody není jen samotný prodejní proces, ale také součinnost s klienty. Poskytneme takzvaný home check, kdy se zaměříme na možnosti dobíjení automobilů přímo v místě, kde klient žije, případně v sídle firmy. Nabídneme možnost instalace wallboxu, pomůžeme i s realizací projektu týkajícího se úpravy elektrické sítě objektu, bude-li potřeba. Tyto balíčky budou nabízet všichni prodejci Škoda v České republice, do konce letošního roku budou navíc všichni partneři připraveni na prodej i servis elektromobilů,“ prozradil Vlček.

WLTP: Noční můra výrobců aut je tady. Co znamená pro nové motory?

WLTP: Noční můra výrobců aut je tady. Co znamená pro nové motory?

Velkou roli má hrát také konektivita. Škoda podle Vlčka v posledních dnech zdokonalila mobilní aplikaci Škoda Connect a údajně neuvidíme pouze dojezd automobilu na zbylou energii, počet ujetých kilometrů a spotřebu. Bude možné si i najít a rezervovat nabíjecí stanici na určitý čas a zaplatit prostřednictvím karty eCharge s mezinárodním přesahem, o níž jsme psali již dříve, a která zapadne do ekosystému s příchodem Citigoe iV na trh.

Spalovací verze Škody Citigo již v současnosti nelze objednat. Podle Luboše Vlčka není rozhodnuto, jak dlouho zůstane na trhu elektrické Citigo, potvrdil však, že pro roky 2020 a 2021 s ním automobilka počítá. Nebude tedy nahrazeno prvním elektromobilem na platformě MEB, který dorazí v příštím roce. Oba elektrické vozy budou po určitý čas prodávány současně. Má-li mít Škoda do roku 2022 deset elektrifikovaných modelů, lze brzy očekávat další novinky, o kterých se ještě nemluví. Ale o tom až jindy.

TEST Volkswagen T-Cross 1.0 TSI DSG R-Line: Důležitá módní záležitost

VW T-Cross 1.0 TSI DSG

Volkswagen rozštěpil Polo na dva samostatné modely. Oplastované CrossPolo je minulostí a jeho pozici zastoupila novinka jménem T-Cross. Nabízí kromě zvýšené stavby karoserie ještě něco?

včera | Miro Mihálik | 38 příspěvků
První svezení se Seatem Leon TGI 1.5 TSI. Pod 1 Kč/km i s větším motorem?

Seat Leon TGI (první svezení)

České ceny Seatu Leon TGI po modernizaci pohonného ústrojí známe už od ledna letošního roku. Nyní došlo i na první kilometry za volantem a zdá se, že na dosavadních výhodách se vůbec nic nezměnilo.

11.  6.  2019 | Jan Mička | 15 příspěvků
První jízda: Range Rover Velar SVA. Pětilitrový V8 jako střed vašeho vesmíru

Range Rover Velar SVA (první svezení)

Do vymazleného Range Roveru Velar nacpali inženýři divize SVO svůj klasický osmiválec a na silnicích nad Barcelonou se nás snažili přesvědčit, proč tento recept dává smysl. Dobrá, přesvědčovat nás zrovna nemuseli…

10.  6.  2019 | Daniel Fuglevič | 11 příspěvků