Mysleli jste si, že je Škoda Citigo se spalovacím motorem už mrtvá? Což o to, my také. Jak se ale nyní zdá, všechno bude ještě trochu jinak.
I ty nejmenší městské vozy by se výrobcům v budoucnu nemusely vyplatit. Stejně jako všechny ostatní se totiž budou muset vejít do Evropskou unií stanoveného limitu emisí CO2 na ujetý kilometr, což je ale větší problém, než se na první pohled zdá. Pomohla by elektrifikace, ale nezapomínejme na to, že se nyní bavíme o autech v cenovém rozmezí od dvou do tří set tisíc korun, jejichž cena by klidně vzrostla o další desítky tisíc. Takové auto by pak sice splnilo potřebné normy, ale bylo by moc drahé.
Jedním z příkladů mohla být i Škoda Citigo. O konci spalovacích verzí se mluvilo už v minulém roce, v polovině letošního roku se nacházely ve výběhové fázi a na scénu nastoupila elektrická verze Citigoe iV. Škoda s ní slaví úspěchy. První objednávky se hrnou i díky akci pro prvních 500 zákazníků, kteří budou moci po celý rok od převzetí vozu využívat nabíjení u stanic ČEZ zcela zdarma. Cena 429.900 Kč působí atraktivně, vezmeme-li v potaz, že se bavíme o elektromobilu s dojezdem 265 km na jedno nabití (WLTP), ale nikoliv pro člověka, který mohl za auto do města utratit nanejvýš polovinu.
Otázkou zůstává, kdy se elektrické Citigo objeví u prvních zákazníků. Hovoří se o lednu příštího roku, zákulisní informace však napovídají, že to tak rychle nebude. Nahrávají tomu i zmínky o návratu spalovací verze Škody Citigo. Na webu skodahome.cz se totiž objevila zpráva, podle níž se od 6. kalendářního týdne příštího roku vrátí Citigo do výroby a počítá se s výrobou 16.000 kusů.
Zdá se to málo, jenže v posledních dvou letech nepřekročila produkce Škody Citigo na Slovensku hranici 39.000 kusů ročně (rok 2018: 37.101 ks, rok 2017: 38.749 ks). Bude-li mít Citigoe iV skutečně zpoždění, vyplatí se Škodě znova spustit výrobu již ukončené verze, než nechávat výrobní linku nevytíženou.
Obnovení výroby Škody Citigo zatím automobilka oficiálně nepotvrdila. „Vzhledem k přetrvávající poptávce našich zákazníků po menším městském voze v segmentu A00 za dostupnou cenu, v současné době vyhodnocujeme možnosti obnovy výroby modelu Citigo se spalovacím motorem, nad rámec v současné době nabízené verzi s ryze elektrickým pohonem - Citigoe iV. Konkrétní rozhodnutí však v tuto chvíli nepadlo,“ sdělil na dotaz redakce Vítězslav Pelc, tiskový mluvčí českého zastoupení automobilky.
Odpověď na mě působila podobně jako v roce 2015, kdy se hovořilo o konci projektu Roomster II. „Škoda Auto vnímá na světových trzích stále snižující se poptávku po vozech ze segmentu MPV. Naopak velice dynamicky se jeví rozvoj segmentu vozů kategorie SUV. Z tohoto důvodu bude prioritou značky posilování modelové palety vozů kategorie SUV. Detailní informace k následníku modelu Roomster zveřejníme později,“ prozradil tehdy na dotaz Auto.cz mluvčí Škody Pelc. Nedlouho poté byl projekt Roomster II oficiálně ukončen, přestože údajně šlo o prakticky hotové auto.