V motorových paletách automobilů Škoda příští rok nezůstane kámen na kameni. Spousta agregátů se odebere na odpočinek a budou nahrazeny novými.
Postupné nahrazování agregátů koncernu Volkswagen už nějaký ten pátek probíhá. V loňském roce kupříkladu skončila dvanáctistovka TSI a na její místo nastoupil litrový tříválec ve dvou výkonových variantách. Ve vybraných modelech už je pak dostupná i patnáctistovka TSI (prozatím ve verzi se 110 kW bez B cyklu), která v příštím roce nahradí stále ještě hojně rozšířenou čtrnáctistovku TSI.
Revoluce v motorové nabídce čeká v příštím roce také Škodovku. Té se již v současnosti týkají zmíněné zážehové agregáty 1.0 TSI a 1.5 TSI, jak nám ale sdělil dobře informovaný zdroj, bude toho ale mnohem, mnohem více. V nabídkách některých modelů kupříkladu zcela zmizí vznětové agregáty. Vezmeme to ale hezky popořadě.
Škoda Fabia – konec vznětových agregátů
Škodu Fabia pořídíte od letošního náběhu motoru 1.0 TSI (70 a 81 kW) pouze s tříválcovými motory. Aktuální nabídka vedle přeplňovaného „litru“ zahrnuje také atmosférickou verzi MPI (44 a 55 kW) a dvě verze tříválcové vznětové čtrnáctistovky.
„Nafťáky“ nicméně v malých vozech moc nefrčí, bývají drahé a výsledná úspora paliva není ve srovnání se zážehovými verzemi tak výrazná (osobně ověřeno), proto motory 1.4 TDI od příštího roku skončí. Náš zdroj hovoří o 26. kalendářním týdnu (přelom června a července 2018).
Pokračování 2 / 6
Škoda Rapid – Konec turbodieselů a 1.4 TSI
Podobný osud má podle našeho zdroje postihnout také Škodu Rapid, která v letošním roce prošla modernizací. Výběh vznětových motorů je údajně plánován na 26. kalendářní týden příštího roku a v tutéž dobu má skončit čtrnáctistovka TSI/92 kW párovaná výhradně s převodovkou DSG.
To bychom ještě pochopili, zdroj blízký automobilce však hovoří také o výběhu kombinace 1.0 TSI/70 kW a převodovky DSG. Po vzoru Fabie by tak převodovku DSG mělo být možné párovat s 81kilowattvoou verzí litrového tříválce.
Jsou-li informace našeho zdroje pravdivé, v nabídce Škody Rapid zůstane pouze litrový motor TSI. To nám ale z dlouhodobého hlediska nepřipadá pravděpodobné, spíše bychom očekávali rozšíření nabídky o 1.5 TSI.
Pokračování 3 / 6
Škoda Octavia – Konec 1.8 TSI a nový G-Tec
Nejprodávanější model Škoda je stále dostupný s osmnáctistovkou TSI kombinující přímé i nepřímé vstřikování paliva. Na přelomu června a července však podle našeho zdroje tažení tohoto agregátu skončí a bude nahrazen dvoulitrovým TSI s B cyklem (140 kW). Ve stejnou dobu by měla skončit i výkonově slabší verze RS (169 kW), v nabídce by tak zůstalo pouze provedení se 180 kilowatty.
Zajímavé věci se plánují s provedením G-Tec spalujícím vedle benzinu i zemní plyn. V souvislosti s novou metodikou měření emisí (WLTP) bude stávající motor 1.4 TSI nahrazen agregátem 1.5 TSI, hlavně se ale změní poměr množství tankovaných paliv.
Zatímco nyní má G-Tec standardní 50litrovou nádrž na benzin a dvě ocelové tlakové lahve schopné pojmout 15 kilogramů CNG, od příštího roku natankujete 15 litrů benzinu a 21 kilogramů plynu. Tlakové nádoby budou tři, z nichž dvě hlavní, vyrobené z kompozitu, najdou místo za zadní nápravou. Menší nádrž z oceli najdeme v rámci lepšího vyvážené vozu před zadní nápravou.
Pokračování 4 / 6
Škoda Karoq – Nové kombinace motorů a převodovek
Nový přírůstek do rodiny se na českém trhu zatím ještě ani neohřál a už se může těšit na doplnění nabídky. Zatím stále čekáme na základní výbavovou linii Active, kterou Škoda Auto slíbila v budoucnu uvést, ani paleta motorů však ještě není kompletní.
Podle našeho zdroje se už na přelomu dubna a května dočkáme 140kilowattové verze čtyřválce 2.0 TDI párovaného výhradně s převodovkou DSG a pohonem všech kol. První červencový týden se ponese ve znamení 2.0 TDI/110 kW v kombinaci s předním pohonem (aktuálně pouze se čtyřkolkou), a na přelomu listopadu a prosince dorazí patnáctistovka TSI/110 kW kombinovaná s pohonem 4x4 a automatem (aktuálně pouze jako předokolka). Škoda zvažuje i verzi na CNG s pohonem stejným jako u octavie.
Pokračování 5 / 6
Škoda Kodiaq – Konečně „ereso“
Motor 1.4 TSI čeká stejný osud jako všude jinde – skončí a bude nahrazen o deci objemnějším čtyřválcem se 110 kilowatty. Konkrétně by se tak mělo stát na začátku září. Ve stejnou dobu se podle našeho zdroje počítá s náběhem 140kilowattové verze dvoulitru TSI (zatím má 132 kW).
Jakkoliv se v posledních měsících spekulovalo o tom, zda derivát RS dorazí či nikoliv, nyní zazní skutečná pravda – Kodiaq RS uvidíme už na březnovém autosalonu v Ženevě, což nám potvrdil jeden ze zaměstnanců automobilky. Na český trh by se měl podle našeho zdroje dostat v červenci společně s nejluxusnějším provedením Laurin & Klement.
Pokračování 6 / 6
Škoda Superb – Ve znamení benzinu
Vznětová šestnáctistovka už z nabídky Škody Superb zmizela dávno a dvoulitrové TDI je v tomto segmentu dobrým zvykem, změny pro příští rok se proto týkají pouze zážehových motorů.
Na přelomu června a července podle našeho zdroje skončí agregáty 1.4 TSI/110 kW, 1.8 TSI/132 kW, 2.0 TSI/162 kW a 2.0 TSI/206 kW. V období od září do prosince by měly být nahrazeny čtyřválci 1.5 TSI/110 kW, 2.0 TSI/140 kW a 2.0 TSI/200 kW. V případě posledních dvou zmíněných agregátů se podle všeho bavíme o nových verzích s B cyklem, které známe například z vozů Audi.