Škoda Auto v roce 2008: rekordní odbyt, klesající tržby

Pokud bychom hleděli pouze na počty vyrobených a prodaných nových automobilů, byl by loňský rok pro mladoboleslavskou Škodu Auto jednoznačným úspěchem. Podařilo se jí totiž vyexpedovat 674 530 vozů, což znamená meziroční nárůst o výrazných 7,1 %. Prohlubující se ekonomická krize však koncem loňského roku řádně zamíchala kartami a vedla v kombinaci s kurzovými posuny k výraznému snižování marží na všech úrovních. Tím paradoxně klesly tržby i samotný zisk a finanční ukazatele zůstaly pod úrovní předchozího roku.

Dodávky zákazníkům byly vloni o 44 498 vozů vyšší než v roce 2007. Regiony a trhy s nejsilnějším růstem přitom byly střední a východní Evropa a Asie: Čína (+117 %), Rusko (+84,2 %), Indie (+31,9 %) a Ukrajina (+25,2 %). K dobrým prodejním výsledkům přispěly především modely Octavia (včetně vozu Octavia Tour) s 344 857 vozy (+11,3 %) a Fabia s 246 561 vozy (+5,9 %). Největší přírůstek oproti předchozímu roku byl s 24,9 % na 25 645 vozů zaznamenán u modelu Superb. Druhou generaci tohoto modelu uvedla  Škoda Auto v roce 2008 na trh jako svou nejdůležitější novinku. Model Roomster se s  57 467 prodanými vozy nacházel o 13,8 % pod úrovní předchozího roku, jak se tedy zdá, tato řada se s příliš vřelým přijetím od zákazníků nesetkává.

Rentabilita kapitálu s hodnotou 15,1 % opět pokryla náklady na kapitál, a překonala tím vlastní požadavek na minimální zhodnocení ve výši 9 %. V roce 2007 činila rentabilita kapitálu ještě 22,5 %, což znamená pokles o 7,4 procentního bodu. Provozní výsledek byl s 13,6 mld. Kč o 6,2 mld. Kč (-31,2 %) nižší než v předchozím roce, kdy dosáhl 19,8 mld. Kč. Výsledek před zdaněním zaznamenal pokles o 6,5 mld. Kč na 13,4 mld. Kč (-32,6 %). Tržby dosáhly hodnoty 200,2 mld. Kč a byly tak pod úrovní předchozího roku (222,0 mld. Kč, tj. -9,8 %). Tržby byly tvořeny vozy (87,7 %), originálními díly a příslušenstvím (7,4 %), dodávkami dílů do podniků koncernu Volkswagen (3,2 %) a tržbami za ostatní zboží a služby (1,7 %). Škoda Auto zůstala i v roce 2008 nejvýznamnějším vývozcem České republiky s podílem 6,7 % na celkovém vývozu země.

V roce 2008 činily investice skupiny zhruba 14,6 mld. Kč (+2,1 %). Těžiště investiční činnosti spočívalo v obnově a rozšíření palety produktů (Superb, Octavia, Yeti a modelová řada GreenLine) a v dokončení nového technologického centra v Mladé Boleslavi.

„Rok 2008 byl pro společnost Škoda Auto velmi obtížným rokem. Pouze negativní vývoj české koruny vůči všem relevantním měnám, zejména vůči euru a americkému dolaru, zatížil náš provozní výsledek v porovnání s rokem 2007 částkou 6,3 mld. Kč. Jinak vyjádřeno lze říci, že Škoda Auto by, přes dopady finanční krize na celkové trhy a přes jiné negativní makroekonomické faktory, v roce 2008 dosáhla lepšího výsledku než v roce 2007, kdyby se česká koruna udržela na průměrné úrovni roku 2007. Naše rychlá reakce na klesající poptávku a především naše důsledná nákladová kázeň nám pomohly zachovat si svou finanční stabilitu,“ komentoval Holger Kintscher, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast ekonomie, situaci a příčiny vývoje hospodářských výsledků. Obchodní vyhlídky na rok 2009 však nadále zůstávají nejisté a zatížené značnými riziky. Spolehlivá prognóza na rok 2009 je z důvodu aktuální ekonomické situace téměř nemožná. „Čeká nás krajně složité období,“ zdůraznil Holger Kintscher. Mladoboleslavská Škodovka však má v rukávu ještě nové řady Yeti a Superb Combi, jež by jí mohly pomoci k úspěšnému překonání svízelné situace.

  MJ 2008 2007 2008/2007 (změna v %)
Dodávky na zákazníky tis. vozů 675 630 7,1
Odbyt* tis. vozů 626 620 1
Výroba** tis. vozů 607 623 -2,6
Počet zaměstnanců *** osob 26695 29141 -8,4
Tržby celkem mil. Kč 200182 221967 -9,8
Hrubý zisk mil. Kč 28659 36493 -21,5
Provozní výsledek mil. Kč 13620 19784 -31,2
Zisk před zdaněním mil. Kč 13376 19860 -32,6
Zisk po zdanění mil. Kč 10818 15982 -32,3
Investice (vč. nehmotných výsledků vývoje) mil. Kč 14556 14256 2,1
Peněžní toky z provozní činnosti mil. Kč 14206 28454 -50,1
Čistá likvidita mil. Kč 18272 27403 -33,3

*) odbyt zahrnuje vozy ostatních značek koncernu VW dodaných dceřinými společnostmi SAS a SAIPL
**)  výroba zahrnuje vozy ostatních značek koncernu VW vyrobené dceřinou společností SAIPL
***) fyzický stav zaměstnanců k 31. 12. 2008 včetně agenturního personálu

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

VW Touran 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 128 565 km
Cena: 273 000 Kč
VW Passat 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 135 349 km
Cena: 258 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2005
Stav: 199 600 km
Cena: 133 000 Kč
VW Amarok 2
Rok výroby: 2011
Stav: 145 284 km
Cena: 470 000 Kč
VW Sharan 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 235 312 km
Cena: 111 000 Kč
VW Touran 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 142 191 km
Cena: 320 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků