Škoda Auto v roce 2008: rekordní odbyt, klesající tržby

Pokud bychom hleděli pouze na počty vyrobených a prodaných nových automobilů, byl by loňský rok pro mladoboleslavskou Škodu Auto jednoznačným úspěchem. Podařilo se jí totiž vyexpedovat 674 530 vozů, což znamená meziroční nárůst o výrazných 7,1 %. Prohlubující se ekonomická krize však koncem loňského roku řádně zamíchala kartami a vedla v kombinaci s kurzovými posuny k výraznému snižování marží na všech úrovních. Tím paradoxně klesly tržby i samotný zisk a finanční ukazatele zůstaly pod úrovní předchozího roku.

Dodávky zákazníkům byly vloni o 44 498 vozů vyšší než v roce 2007. Regiony a trhy s nejsilnějším růstem přitom byly střední a východní Evropa a Asie: Čína (+117 %), Rusko (+84,2 %), Indie (+31,9 %) a Ukrajina (+25,2 %). K dobrým prodejním výsledkům přispěly především modely Octavia (včetně vozu Octavia Tour) s 344 857 vozy (+11,3 %) a Fabia s 246 561 vozy (+5,9 %). Největší přírůstek oproti předchozímu roku byl s 24,9 % na 25 645 vozů zaznamenán u modelu Superb. Druhou generaci tohoto modelu uvedla  Škoda Auto v roce 2008 na trh jako svou nejdůležitější novinku. Model Roomster se s  57 467 prodanými vozy nacházel o 13,8 % pod úrovní předchozího roku, jak se tedy zdá, tato řada se s příliš vřelým přijetím od zákazníků nesetkává.

Rentabilita kapitálu s hodnotou 15,1 % opět pokryla náklady na kapitál, a překonala tím vlastní požadavek na minimální zhodnocení ve výši 9 %. V roce 2007 činila rentabilita kapitálu ještě 22,5 %, což znamená pokles o 7,4 procentního bodu. Provozní výsledek byl s 13,6 mld. Kč o 6,2 mld. Kč (-31,2 %) nižší než v předchozím roce, kdy dosáhl 19,8 mld. Kč. Výsledek před zdaněním zaznamenal pokles o 6,5 mld. Kč na 13,4 mld. Kč (-32,6 %). Tržby dosáhly hodnoty 200,2 mld. Kč a byly tak pod úrovní předchozího roku (222,0 mld. Kč, tj. -9,8 %). Tržby byly tvořeny vozy (87,7 %), originálními díly a příslušenstvím (7,4 %), dodávkami dílů do podniků koncernu Volkswagen (3,2 %) a tržbami za ostatní zboží a služby (1,7 %). Škoda Auto zůstala i v roce 2008 nejvýznamnějším vývozcem České republiky s podílem 6,7 % na celkovém vývozu země.

V roce 2008 činily investice skupiny zhruba 14,6 mld. Kč (+2,1 %). Těžiště investiční činnosti spočívalo v obnově a rozšíření palety produktů (Superb, Octavia, Yeti a modelová řada GreenLine) a v dokončení nového technologického centra v Mladé Boleslavi.

„Rok 2008 byl pro společnost Škoda Auto velmi obtížným rokem. Pouze negativní vývoj české koruny vůči všem relevantním měnám, zejména vůči euru a americkému dolaru, zatížil náš provozní výsledek v porovnání s rokem 2007 částkou 6,3 mld. Kč. Jinak vyjádřeno lze říci, že Škoda Auto by, přes dopady finanční krize na celkové trhy a přes jiné negativní makroekonomické faktory, v roce 2008 dosáhla lepšího výsledku než v roce 2007, kdyby se česká koruna udržela na průměrné úrovni roku 2007. Naše rychlá reakce na klesající poptávku a především naše důsledná nákladová kázeň nám pomohly zachovat si svou finanční stabilitu,“ komentoval Holger Kintscher, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast ekonomie, situaci a příčiny vývoje hospodářských výsledků. Obchodní vyhlídky na rok 2009 však nadále zůstávají nejisté a zatížené značnými riziky. Spolehlivá prognóza na rok 2009 je z důvodu aktuální ekonomické situace téměř nemožná. „Čeká nás krajně složité období,“ zdůraznil Holger Kintscher. Mladoboleslavská Škodovka však má v rukávu ještě nové řady Yeti a Superb Combi, jež by jí mohly pomoci k úspěšnému překonání svízelné situace.

  MJ 2008 2007 2008/2007 (změna v %)
Dodávky na zákazníky tis. vozů 675 630 7,1
Odbyt* tis. vozů 626 620 1
Výroba** tis. vozů 607 623 -2,6
Počet zaměstnanců *** osob 26695 29141 -8,4
Tržby celkem mil. Kč 200182 221967 -9,8
Hrubý zisk mil. Kč 28659 36493 -21,5
Provozní výsledek mil. Kč 13620 19784 -31,2
Zisk před zdaněním mil. Kč 13376 19860 -32,6
Zisk po zdanění mil. Kč 10818 15982 -32,3
Investice (vč. nehmotných výsledků vývoje) mil. Kč 14556 14256 2,1
Peněžní toky z provozní činnosti mil. Kč 14206 28454 -50,1
Čistá likvidita mil. Kč 18272 27403 -33,3

*) odbyt zahrnuje vozy ostatních značek koncernu VW dodaných dceřinými společnostmi SAS a SAIPL
**)  výroba zahrnuje vozy ostatních značek koncernu VW vyrobené dceřinou společností SAIPL
***) fyzický stav zaměstnanců k 31. 12. 2008 včetně agenturního personálu

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

včera | Milan Lažanský | 9 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků