Škoda Auto otevřela nové CKD centrum

Společnost Škoda Auto dnes v Mladé Boleslavi otevřela nové CKD centrum, jehož hlavním úkolem je příprava a expedice rozložených vozů pro zahraniční montážní závody vozů značky Škoda.

Otevření nového Škoda Auto CKD centra je součástí strategického plánu zahraničních aktivit společnosti Škoda Auto. V současnosti je určeno pro zásobování zahraničních montážních závodů vozů značky Škoda na Ukrajině, v Indii, Bosně a Hercegovině a v Kazachstánu. V budoucnu se počítá s jeho využitím i pro další připravované zahraniční projekty, například plánované zahájení montáže vozů Škoda v Rusku.

Nově vybudované logistické CKD centrum je projektováno pro kompletní přípravu, balení a expedici vozů Škoda v různých stupních rozloženosti – v tzv. montážních setech SKD, MKD nebo CKD. Jednotlivé komponenty a montážní moduly se v různém stupni rozloženosti vyrábějí v závodech společnosti Škoda Auto v Mladé Boleslavi (pro vůz Fabia a Octavia), Vrchlabí (pro model Octavia a Octavia Tour) a v Kvasinách (pro model Superb), nebo jsou dodávány přímo koncernovými a externími dodavateli (např. některé typy agregátů, podvozkových a karosářských dílů atd.). Kompletní rozložené vozy jsou pak do zahraničního montážního závodu expedovány z CKD centra v Mladé Boleslavi v přepravních kontejnerech nebo ve vlakových soupravách.

Montážní sety SKD (zkratka z anglického „Semi-Knocked-Down) tvoří kompletně vybavená karosérie, agregátu (motor, převodovka a přední náprava), zadní náprava a dalších podvozkové díly (např. kola, palivová nádrž, výfuková soustava apod.). V montážním závodě proběhne kompletace vozu a jeho důkladné prověření a testování, prováděno stejnou metodikou a za stejných podmínek, jako ve všech „mateřských“ výrobních závodech Škoda Auto v České republice. Systémem SKD jsou v současné době montovány vozy na Ukrajině, v Bosně a Hercegovině a v Kazachstánu.

Větším stupněm rozloženosti je charakterizován systém MKD („Medium-Knocked-Down), který obsahuje nalakovanou nevybavenou karoserii a dalších cca 1300 až 1700 dílů v různém stupni rozloženosti. Kompletace vozu probíhá na standardní montážní lince technologickým procesem srovnatelným s klasickým „mateřským“ montážním závodem. Systém MKD byl nedávno zaveden v továrně Eurocar na Ukrajině při montáži vozů Škoda Octavia Tour.

Nejvyšší stupeň rozloženosti představují tzv. CKD montážní sety („Completely-Knocked-Down“). Při tomto systému jsou z výrobního závodu dodávány karosářské díly a další jednotlivé komponenty již ve velkém stupni rozloženosti. Montážní závod pak zajišťuje svaření a lakování karoserie, montáž agregátu a dalších komponentů a celkovou finalizaci vozu na standardní montážní lince. Systémem CKD-3 (jde o modifikaci využívající prvky ze systémů MKD a CKD) jsou v současnosti montovány vozy Škoda Octavia (Octavia Tour), Laura (označení vozu Octavia pro indický trh) a Superb v závodě Škoda Auto India v Aurangabadu.

Ve své více než stoleté historii má společnost Škoda Auto s dodávkou rozložených vozů bohaté zkušenosti. Ve dvacátých a třicátých letech minulého století se v této formě exportovaly automobily z Mladé Boleslavi například do Japonska, Anglie, Austrálie nebo Ruska, v šedesátých a sedmdesátých letech byly vozy značky Škoda montovány na Novém Zélandu, v Pákistánu nebo v Turecku. V novodobé historii začala Škoda Auto s dodávkou rozložených vozů v roce 1994, kdy bylo dodáno prvních 1000 karoserií a podvozků modelu Škoda Favorit do závodu v polské Poznani. V letech 1995 až 2002 bylo do Polska vyexpedováno zhruba 220 000 rozložených vozů Škoda Felicia, Fabia a Octavia. V roce 2002 byla kompletace vozů Škoda v polském závodu Volkswagen Poznaň ukončena, mezitím se však vozy začaly montovat také v Bosně a Hercegovině (od roku 1998), v Indii (od 2001), na Ukrajině (od roku 2002) a od loňského roku i v Kazachstánu. Do konce roku 2005 bylo ze závodů společnosti Škoda Auto v České republice vyexpedováno celkem 283 200 rozložených vozů.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků