Omezení výroby bude platné od 18. října. Premiér Andrej Babiš svolá tripartitu.
Nedostatek čipů ochromuje výrobu na celém světě a řada automobilek značně omezuje produkci. Se stanoviskem nyní přichází i mladoboleslavská Škoda. Domácí automobilka od pondělí 18. října výhledově do konce tohoto roku omezí či úplně zastaví výrobu ve všech třech českých závodech.
Podle Škody může za nedostatek polovodičů snížení produkce výrobců v Asii, a to kvůli pandemii koronaviru. Zaměstnanci automobilky nyní zůstávají doma za 85 procent průměrné mzdy, podle odborů ale hrozí snížení na 80. „Předpokládáme, že výroba polovodičů se v druhé polovině roku 2022 opět začne postupně rozbíhat. Celá situace spojená se zásobováním by se měla následně zklidnit,“ řekl vedoucí komunikace podniku Tomáš Kotera pro ČTK.
Problémy tak mají i někteří dodavatelé Škody. Třeba společnost Kasko ze Slavkova, která se zabývá výrobou plastových dílů pro automobilový průmysl, odstaví výrobu na dva týdny. A Sněžka Náchod, která Škodě dodává potahy sedadel a hlavových opěrek či části palubních desek, musí kvůli odstávkám nechávat doma zhruba 50 pracovníků.
Premiér Andrej Babiš svolá tripartitu. Ke stejnému kroku vyzvala i ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová: „Automobilový průmysl je motorem naší ekonomiky. Zaměstnává velké množství lidí a je na něm závislá spousta firem. Proto budu na začátek příštího týdne požadovat svolání tripartity“. Ministerstvo práce je při jednání tripartity připraveno podpořit pracovní místa podobně jako za epidemie.
Problémy se ale netýkají jen Škody. Kolínská Toyota aktuálně také vyrábí s omezením. Oproti tomu Hyundai v Nošovicích i nadále běžně vyrábí. Celkově se ale očekává, že výroba tuzemských automobilek bude o pětinu nižší v porovnání s rokem 2019.