Škoda 105/120/130 v katalogu pro modelový rok 1987

V roce třicetiletého výročí poslední modernizace škodovek s motorem vzadu si tyto vozy připomeňme ještě jednou, a to nad stránkami nečekaně rozsáhlého katalogu.
Seznam kapitol
  1. 30. výročí, Katalog 87, Videa
  2. Nabídka verzí, Také speciál 130 LR!, Technické údaje
  3. Kompletní katalog

Všechny díly seriálu

Škoda 105/120 model M: poslední velká inovace (1/3)
Škoda 105/120 model M: poslední velká inovace (2/3)
Škoda 105/120 model M: poslední velká inovace (3/3)


30. výročí

Oborový podnik AZNP Mladá Boleslav vydal pro modelový rok 1987 plnobarevný katalog formátu A4 o 68 stranách. Proti tehdejší praxi šlo o materiál docela rozsáhlý a v následujících řádcích si jej připomeneme. Podobně jako u prospektů k Fordu Cortina a Renaultu 16 i tentokrát použijeme jednotlivé stránky k dokumentaci textu, ale celý katalog najdete v jeho kompletní posloupnosti také v samostatné kapitole, v níž si prospekt můžete pohodlně prolistovat stránku po stránce.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Katalog Škoda 1987, obálka a předmluva

Vozy Škoda 105/120 (typ 742) jsme si prvně připomněli ojedinělým, anglicky psaným a pro národní podnik Motokov vytvořeným prospektem z roku 1985. Letos je tomu 30 let, co AZNP naposledy rozsáhle modernizovaly řadu svých vozů s motorem vzadu, a k tomuto výročí jsme připravili třídílný seriál, jenž podrobně zmapoval životní cestu poslední škodovky s pohonem zadních kol.

Škoda 105/120/130 a Rapid: modelová řada v roce 1985

Škoda 105/120/130 a Rapid: modelová řada v roce 1985

Začali jsme pozadím modernizace z roku 1984 včetně detailů k prvnímu provedení „emka“ bez bočních blikačů a náběhů vzduchu k brzdám. Pokračovali jsme Škodou 105/120 modelového roku 1985 a zavedením motoru 1,3 l, jenž se stal předmostím pro premiéru motoru pro Favorit (typ 781). Na závěr jsme se věnovali poslední sadě modifikací spojené s přejmenováním na řadu 746/747 a soutěžnímu speciálu Škoda 130 L.

Katalog 87

Od modelového roku 1986 se toho na sériových vozech Škoda 742/743 měnilo pouze minimum, to nejdůležitější proběhlo již v modelových letech popsaných zmíněnými díly našeho miniseriálu. V roce 1987 došlo k dílčím změnám v podobě jiného těsnění na vodním čerpadle, vnitřních madlech či doplnění plastových koncovek pod rohy podélných střešních lišt.

Škoda 105/120 model M (1984): poslední velká inovace (1/3)

Škoda 105/120 model M (1984): poslední velká inovace (1/3)

A právě tomuto období se věnuje katalog vozů Škoda, s nímž se můžete nyní seznámit. Příjemně překvapí již výše zmíněný rozsah s 68 stranami na tuhém křídovém papíru, ale také sada speciálně pro tento materiál připravených fotografií. Kompozice i modelky jsou jistě poplatné době vzniku, ale proč ne. Škoda je, že se při zalamování fotografií na dvoustrany nepočítalo s vazbou; uznávám, že skenování bylo komplikované, ale ani ve skutečnosti dvoustránkové fotky nevypadají dobře.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Přehled vozů Škoda určených pro modelový rok 1987

Za pozornost stojí slušná úroveň stylistiky i gramatiky. Text překypuje superlativy, za něž by se nemusel stydět ani Rolls-Royce, a jelikož šlo o ten nejzákladnější standard pro běžné československé motoristy, působí to chvílemi docela komicky. Na druhou stranu začtení se do současných prospektů k novým autům často cuká bránicemi podobně intenzivně. Každopádně nám katalog připomene řadu zajímavostí, na něž jsme v proudu času již většinou pozapomněli.

 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. 30. výročí, Katalog 87, Videa
  2. Nabídka verzí, Také speciál 130 LR!, Technické údaje
  3. Kompletní katalog
Test Renaultu Clio R.S. po faceliftu: Je to opravdu ztracená generace?

Renault Clio R.S. 2017

Někteří odklon od jednoduššího pohonného ústrojí Renaultu neodpustí. Není to ale škoda? Jaké je Clio R.S. po faceliftu?

včera | Milan Lažanský | 11 příspěvků
Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh manažerských sedanů vstupuje jako černý kůň. Je dobré se rozhodnout právě pro tento model?

21.  7.  2017 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Test: Nissan Micra zpět na vrcholu své třídy! Má ale jednu zásadní vadu

Nissan Micra

Po předchozí nevýrazné generaci je Nissan Micra zpátky v plné síle. Vyzkoušeli jsme jej s motorem 0,9 I-GT.

13.  7.  2017 | Milan Lažanský | 15 příspěvků