Škoda 105/120/130 a Rapid: modelová řada v roce 1985

Nabízíme vám snímky z dobového, anglicky psaného prospektu k vozům Škoda z modelového roku 1985. A je z něj vidět, že marketingové floskule se od té doby příliš nezměnily.

Prospekt formátu A4 s celostříbrným přebalem psaný celý v anglickém jazyce vznikl na objednávku Motokovu. Zobrazuje vozy řady 105, 120, 130 a Rapid s levostranným v provedení pro kontinentální Evropu a s technickými údaji v metrickém systému, takže nebyl zřejmě primárně určen ani Velké Británii, ani Kanadě.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Obálka prospektu

Jak jsme zmínili v nedávno publikovaném článku o ojetém voze Škoda 120 GLS nabízeném jedním z autobazarů v Oklahomě, automobily Škoda s motorem vzadu byly v mírně upraveném provedení krátce nabízeny na kanadském trhu skrze zastoupení Skocar Inc., zatímco zcela běžně se prodávaly ve většině evropských zemí, kde obvykle platily za jedny z vůbec nejlevnějších osobních vozů své doby (třeba v Anglii byly levnější než francouzské „kachny“ Citroën 2CV…).

Škoda 120 GLS: prodám za 395 dolarů. Zn.: Tulsa, Oklahoma

Škoda 120 GLS: prodám za 395 dolarů. Zn.: Tulsa, Oklahoma

Než se zahledíte do propagačních fotografií marketingového oddělení národního podniku Automobilové závody Mladá Boleslav a začtete se do seznamu standardního a příplatkového vybavení a technických údajů, přečtěte si překlad úvodního prologu tohoto poměrně raritního prospektu s nadpisem „Škoda pro rok 1985: sedm modelů a čtyři motory“.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Škoda 105 S: starší přístrojový štít, řízení se šroubem a maticí

„Pro rok 1985 Škoda přišla s rozšířenou a vylepšenou řadou automobilů v nižší a střední kubatuře sestávající z osmi (včetně samostatně nevyobrazeného typu 120 GL - pozn. red.) modelů se čtyřmi motory z objemem od 1 050 do 1 300 ccm. Jde o výsledek systematického každoročního vylepšování designu a techniky jednotlivých modelů.

Rozšíření nabídky je krokem k většímu výkonu a sportovním rysům. Dnešní zájemce o automobil může vybírat mezi typickými rodinnými vozy s úspornými motory a výbavou sahající od základu po nejvyšší standardy. Škoda 130 L byl vytvořen speciálně pro motoristy, kteří si užívají sportovní jízdy, přičemž kupé podtrhuje individualitu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Škoda 105 L: za příplatek pětistupňová převodovka

Všechny modely Škoda jsou typické robustností a spolehlivostí, výbavou překonávající obvyklé standardy, špičkovou ekonomičností provozu, bezpečností a perfektními jízdními vlastnostmi na silnici i mimo ni. Jezdí s přesvědčivou důvěrou v blátě a na sněhu. V těchto extrémních situacích mohou být předstiženy pouze automobily s pohonem všech kol nebo čistě terénními vozidly.

Víkendové čtení: Škody a Jawy v Coloradu

Víkendové čtení: Škody a Jawy v Coloradu

Vozy Škoda vynikají špičkovými schopnostmi včetně dokonalé ochrany posádky při čelním střetu. Zadní náprava je trvale zatížena i ve chvíli, kdy je řidič ve voze sám. Řízení škodovek dává pocit důvěry v mimořádných situacích. Jízdní komfort je podpořen řadou faktorů včetně objemnému prostoru pro zavazadla.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Škoda 120 L: větší motor, výbava spartánská

Vpředu je prostor s objemem 28 dm3 (chyba, jde o 280 dm3, tedy 280 l – pozn. red.) a za zadními opěradly další o objemu 12 dm3, který je přístupný zevnitř vozu, což oceníte zvláště v deštivém nebo mrazivém počasí. Po sklopení zadních sedadel naroste na 35 dm3, čímž celkový objem prostoru pro zavazadla naroste na 63 dm3 (součet základních objemů pro zavazadla vpředu a za sedadly činí 400 l – pozn. red.). Zadní sedadla jsou dělená a mají sklopné opěráky (s výjimkou Škody 105 S).

Velkorysý rozsah výbavy

Ačkoli jde o vozy nižší kategorie, rozsah standardní výbavy byl pozvednut na úroveň dosavadních luxusních verzí. Všechny vozy Škoda pro rok 1985 mají hřebenové řízení (s výjimkou Škoda 105 S, kde je dodáváno na přání), rozšířený rozchod kol vpředu i vzadu, přepracovanou příď s moderní maskou a obdélníkovými světlomety, blinkry zasahující do blatníků, spoiler, posilové brzdy, nový dvoustupňový karburátor a spojku s novou talířovou pružinou.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Škoda 120 LS: motor 1,2 l s vyšším výkonem jako u GLS

Špičkový sedan Škoda 130 L má zadní úhlovou nápravu s vlečenými rameny z typu Rapid Coupé, nový motor se zvýšeným výkonem a pětistupňovou převodovku. Tato nová převodovka, dostupná také pro další modely, zároveň snižuje spotřebu paliva v závislosti na podmínkách až o 10 %. Hluk v interiéru je omezen díky vhodnějším převodovým poměrům, zvláště při cestách po dálnici, a přispívá ke komfortu jízdy.

Doplňkem k nejluxusnějšímu modelu Škoda 120 GLS je řada typů včetně verze Škoda 120 GL, jež kombinuje rozsáhlou  výbavu s hospodárným motorem z modelu 120 L (shrňme si to: 120 L a 120 GL měly motory naladěny na 52 koní/38,3 kW, verze 120 LS a 120 GLS díky ostřejším vačkám a dalším úpravám dávaly 58 koní/42,5 kW – pozn. red.).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Škoda 120 GLS jako nejluxusnější ze sedanů

Vylepšené kupé Škoda Rapid 130 je ideálním autem pro řidiče se sportovními ambicemi. Kombinuje nejvyšší rychlost 150 km/h s vynikajícími jízdními vlastnostmi a nízkou spotřebou. Malosériová produkce a individuální péče věnovaná výrobě každého z vozů zajišťuje uživatelům Rapidu 130 spokojenost, zejména těm, kteří chtějí vlastnit „něco jiného“.

Stavíme auta ne pro dvě tři sezóny, ale pro roky služby, tvrdí konstruktéři a vozů Škoda. A tento přístup uplatňují ve třech základních oblastech: design, technika a ochrana proti korozi. Nepodléhají přitom krátkodobým trendům, ale drží se osvědčených principů. Zároveň udržují krok s dobou a představují nová řešení v rámci každoročních modernizací, často s předstihem před konkurencí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Škoda 130 L přebírá z Rapidu 130 nejen motor, ale také specifickou zadní nápravu

A chrání karoserie vozů Škoda, takže jsou v bezvadné kondici i dlouho poté, co uplyne záruka. Právě proto si Škoda stojí v posledních letech tak dobře. Ochrana proti korozi, jak je používána u vozů Škoda, je komplexním postupem sestávajícím z následujících procesů. Čištění a odmašťování kovových výlisků. Nanesení vrstvy fosfátového podkladu. Individuální lakování nekrytých míst. Automatizované nanášení základního a konečného vypalovaného laku s vysokou odolností proti otěru a chemickému rozkladu. Lakování svarů a podvozku roboty.

Konstrukce Škoda je nadčasová

Významná péče konstruktérů Škody je věnována bezpečnosti. Základní bezpečnostní prvky jsou stejné u základních i špičkových modelů. Ochrana před nejběžnějším, a také nejnebezpečnějším, čelním nárazem vychází z 80 cm dlouhé přední deformační zóny. Efektivnost její funkce je dána skutečností, že jde o integrální součást konstrukce vozu, nikoli její dodatečnou implementací.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Škoda Rapid 130: chlouba Mladé Boleslavi

Odolné plastové nárazníky odolají střetům do rychlosti 8 km/h. Mezi další bezpečnostní prvky, jež jsou standardem u všech vozů Škoda, patří kromě tuhého skeletu také osvědčený a rozsáhle zkoušený brzdový systém se signalizací poklesu tlaku, halogenové světlomety, boční blikače, lepené čelní sklo, skleněné kryty přístrojů zamezující odleskům, dětské pojistky na zadních dveřích, zadní spoiler, přední spoiler s náběhy pro přívod vzduchu k chlazení předních brzd, palivová nádrž umístěná na nejbezpečnějším místě pod zadními sedadly a před zadní nápravou, měkké čalounění vystupujících částí interiéru, ovládací prvky z měkkých materiálů, bezpečnostní sloupek volantu, zadní mlhové světlo, atd.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Rapid byl z celé řady nejrychlejší, ale paradoxně také zdaleka nejhospodárnější

U výkonnějších modelů byly aplikovány i další dílčí opatření směřující k zajištění bezpečnosti o ve vyšších rychlostech. Patří mezi ně například posílená brzdová soustava s čtyřpístkovými třmeny, hlavové opěrky, samonavíjecí bezpečnostní pásy, atd. Oba modely s motory 1 300 ccm mají nově navržené zadní úhlové nápravy zlepšující jízdní vlastnosti, takže řidič může využívat plného výkonu motoru i v zatáčkách.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Barevná paleta pro modelový rok 1985 a rozměrové náčrtky verze 130 L

Vozy značky Škoda, která má takřka stoletou tradici, jsou vyváženy do více než tří desítek zemí v Evropě, Střední a Severní Ameriky, Asie a Afriky. Automobily Škoda plní homologační požadavky směrnic E.C.E. a E.E.C., jakož i řadu náročných národních pravidel. Důkazem toho je export do zemí s náročnými předpisy, například Kanady, Švýcarska a Švédska.“
 

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků