Kapitoly článku:
Předstupeň k Favoritu…
Zřejmě nejvýznamnější novinkou se stalo použití hliníkové (namísto sériové litinové), osmikanálové hlavy válců. Ta zajistila kromě efektivnějšího chlazení také účinnější vyplachování s ventily většího průměru. Změnilo se časování, zdvih ventilů byl navýšen z 9,7 na 10,4 mm. Nové šestidílné sací potrubí umožnilo vestavbu dvojice horizontálních karburátorů Weber 45 CDOE, namísto spádového Jikovu v sérii.
Škoda 130 L; z tohoto motoru byl odvozen agregát pro Favorit
Litinové sběrné výfukové potrubí nahradila ocelová sestava se samostatnými větvemi pro každý z válců. Pětistupňová převodovka byla homologována i ve „sportovním“ provedení s menšími rozestupy, jednička byla delší a čtyřka a pětka naopak kratší. Stálý převod bylo dle povahy závodu možno měnit ve třech verzích, lepší trakci zajišťoval samosvorný diferenciál, za zmínku stojí také mazáni se suchou klikovou skříní.
Nápravy soutěžních verzí Škoda 130 LR v principu vycházely z produkční varianty Škoda 130 L, přední ramena lichoběžníkových závěsů však byla zesílena, zadní úhlová náprava se pak dočkala upravené geometrie a vestavby přímo do karoserie. Pro každý závod bylo možno vybírat z vinutých pružin ve dvou verzích předpětí vpředu a třech vzadu, přední stabilizátor mohl mít průměr 16 až 22 mm (vzadu vůbec nebyl).
Blues na cestu poslední
Od modelového roku 1986 se toho na sériových vozech Škoda 742/743 měnilo již pouze minimum, to nejdůležitější proběhlo již v modelových letech popsaných předchozími díly našeho miniseriálu. V roce 1987 došlo k dílčím změnám v podobě jiného těsnění na vodním čerpadle, vnitřních madlech či doplnění plastových koncovek pod rohy podélných střešních lišt.
Od roku 1988 do výroby nabíhaly nový přístrojový štít a upravená maska
Pro modelový rok 1988 byly do výroby zavedeny nové verze Škoda 135 L/GL a Škoda 136 L/GL. Výbavou odpovídaly provedení Škoda 130 L (742), ovšem osazeny již byly motory 1,3 l ve verzi prakticky shodné s připravovaným Favoritem, označení 135 a 136 dokonce stejným způsobem naznačovalo požadavky na oktanové číslo benzínu. Analogicky s tím vznikla také kupé Rapid 135 a Rapid 136. I přesto šlo dle mínění AZNP o natolik významnou změnu, že vůbec poprvé od roku 1976 sáhly k přeznačení typů: sedan se jmenoval 746 a kupé 747. Pro export vznikaly vozy 135 a 136 ve specifikacích Si, Li a GLi s nepřímým vstřikováním Bendix.
Škoda 135 L byla shodná se 130 L, vzadu však trůnil motor připravený pro Favorit
Ve stejné době nabíhal nový, moderně působící přístrojový štít. Ačkoli se konečně dočkal velkoplošných kontrolek (po nichž už dlouho volala laická i odborná veřejnost), ve skutečnosti nebyl zdaleka tak čitelný jako ten původní. Vůbec poslední novinkou řady 742 se stala Škoda 125 L představená pro modelový rok 1989. Vyráběla se do roku 1990 a šlo o typickou tehdejší skládačku. Ve skutečnosti to byla Škoda 120 L jezdící na Special s původní zadní nápravou, ovšem osazená pětistupňovou převodovkou, upravenou maskou chladiče z Rapidu (MY 1989) a novým přístrojovým štítem (všechny 125 L jej však zřejmě neměly).
Vozy Škoda se na konci osmdesátých let definitivně rozloučily se svým výsostným znakem: motorem vzadu, pozůstatkem trendů padesátých let...
Některé z popsaných verzí by se mohly zřejmě stát vyhledávanými exempláři pro sběratele. Jednak šlo již o skutečně „vychytané“ a docela dobře fungující vozy, navíc jich vzniklo vesměs jen málo. Zatímco základní řadu 105/120 provozy AZNP vychrlily ve statisícových sériích, posledních verzí bylo daleko méně. Sedanů Škoda 130 L/GL vzniklo necelých 50 000 a Rapidů 130 23 000, Rapidů 135 a 136 bylo vyrobeno 1 272 a 9 708 a sedanů 135 L/GL a 136 L/GL vzniklo jen 1 020, resp. 1 631 kusů…
Technické údaje: Škoda 130 LR
Rok • stupeň výbavy
1984 • (soutěžní)
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/2 • OHV
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 299,6 cm3
Vrtání • zdvih
75,8 mm • 72,0 mm
Nejvyšší výkon
95 kW (129 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
7 200 až 7 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
137 Nm při 4 500 až 5 200 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8 s
Nejvyšší rychlost
220 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 5 stupňů
Objem palivové nádrže
45 l
Hmotnost: provozní
850 kg
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 420 mm • 1 380 mm
Rozměr pneumatik
185/70 R13
Rozměry: délka × šířka × výška
4 200 × 1 602 × 1 400 mm