Kapitoly článku:
Rapid ještě s motorem 120
Kupé Rapid v modelovém roce 1985 nahradilo model Garde. Adaptovalo samozřejmě rozšířený rozchod kol na obou nápravách (včetně upravené úhlové nápravy vzadu) i modernizovaný vzhled, ovšem zachovávalo si motor ve specifikaci 120 LS v kombinaci s čtyřstupňovou převodovkou. V nabídce se ale objevila i verze Rapid 130 s novým motorem 1,3 l a pětistupňovou převodovkou.
Sedan Škoda 130 L se stal novinkou a vlajkovou lodí sedanů značky Škoda
Také rychlostní skříň byla šalamounským řešením. Byla prakticky identická s čtyřrychlostní převodovkou, což zlevnilo výrobu a zároveň nevyžadovalo žádné úpravy v rámci jejího přechodu do rozvodovky, s níž byla sestavena v jednom kuse. Stálý převod byl prodloužen z 4,22 na 3,90 (u Š 105/120 zůstal pochopitelně na 4,22), což při zohlednění vyššího výkonu a točivého momentu jednotky Š 130 zajišťovalo celkové snížení otáček motoru (resp. hlučnosti a spotřeby) bez negativního vlivu na dynamiku jízdy.
Čtyřpístkové brzdové třmeny vpředu; úhlová náprava vzadu; nové materiály a prvky potlačující průniky hluku a vibrací k posádce
Odstupňování zůstalo beze změn, pouze čtyřka byla poněkud zkrácena a nová pětka hrála roli jasného rychloběhu. Byl to svého druhu mistrovský kousek. Převodovka byla totiž prakticky identická s výchozím „čtyřkvaltem“, neboť soukolí „pětky“ bylo uloženo až na koncích obou hřídelů, tedy v přední části skříně, jež tak byla pouze doplněna vloženým muzikusem a upraveným víkem.
Jedenáct modelů!
Oproti modelovému roku 1984, vyráběnému jen několik měsíců, dostaly vozy Škoda pro rok 1985 především ventilační otvory pro přední brzdy a dodatečné blikače v předních blatnících. S odstupem času se zdá být takřka neuvěřitelné, že se podniku AZNP podařilo pro modelový rok 1985 ze dvou karoserií, dvou bloků motoru a omezeného spektra výbavových prvků sestavit plných jedenáct modelů. Vlajkovou lodí se stal sedan Škoda 130 L s výbavou 120 GLS a zadní nápravou, převodovkou a motorem identickými s kupé Rapid 130.
Rozměrové náčrtky sedanu 130 L a kupé Rapid 130 a schéma jejich podvozku
Pouze vozy Rapid, Rapid 130 a 130 L z Vrchlabí a Kvasin měly zprvu upravené přední kotoučové brzdy s čtyřpístkovými třmeny (do té doby jen Garde, výroba n.p. Autobrzdy Jablonec). Nová spojka měla o 10 mm větší vnější průměr a zajišťovala větší životnost, navíc snižovala sílu potřebnou k prošlapávání pedálu o 20 % (výroba Trnavské automobilové závody), později se objevovala i v levnějších verzích Š 742. Kloubové hřídele pro vozy s úhlovými nápravami bylo třeba nakupovat v NDR.
Další změny a úpravy
Rozšířený rozchod kol na obou nápravách spolu s dalšími dílčími modifikacemi umožnil v praktických testech splnit požadavky připravovaných předpisů SMS 3012 (švédský návrh pro dnes známý „losí test“) i podmínky pro zachování stability podle americké normy ESV. Kromě bočních blikačů se do standardní výbavy všech vozů Škoda modelového roku 1985 dostala mlhová svítilna vlevo pod zadním nárazníkem.
Škoda 105 L z května 1988, jeden z posledních exemplářů této řady (výroba modelu 105 S/L byla ještě téhož roku ukončena); všiměte si zpětných zrcátek na obou stranách a navíjecích pásů vpředu i vzadu; skla v zadních dveřích zůstávala pevná
V souvislosti se zvyšováním úrovně komfortu jízdy byl přesměrován vzduch vystupující z prostoru pro cestující výhradně do štěrbin v zadních sloupcích. Vozy s úhlovou nápravou dostaly pod zadním oknem 30 mm tlustou tlumicí vrstvu, v zadní části čalounění střechy se objevila nová protihluková vrstva, závaží přivařená k zadnímu trubkovému nosníku motoru (pro jednotlivé verze motorů se lišila) omezovala intenzitu rezonančních pásem.
Paleta verzí Rapid 130 v roce 1985
Všechna okenní skla vyráběná teplickým Sklotasem byla (s výjimkou zadního okna) tenčí, což uspořilo 7 kg hmotnosti na každém autě. Přístrojový štít měl ve všech verzích stále konveční čtveřici kruhových přístrojů, ovšem jejich čitelnost za přímého slunce alespoň částečně zlepšoval jejich leptaný povrch omezující zrcadlení. V závěrečném díle tohoto seriálu se budeme příští týden věnovat poslední fázi modifikace řady Š 742, jež se již ve výrobě překrývala s náběhem nového Favoritu.