50
Fotogalerie

Škoda 105/120 model M (1984): poslední velká inovace (2/3)

Kapitoly článku:


Rapid ještě s motorem 120

Kupé Rapid v modelovém roce 1985 nahradilo model Garde. Adaptovalo samozřejmě rozšířený rozchod kol na obou nápravách (včetně upravené úhlové nápravy vzadu) i modernizovaný vzhled, ovšem zachovávalo si motor ve specifikaci 120 LS v kombinaci s čtyřstupňovou převodovkou. V nabídce se ale objevila i verze Rapid 130 s novým motorem 1,3 l a pětistupňovou převodovkou.

Skoda 130 L 1.jpgSkoda 130 L 2.jpgSkoda 130 L 1.jpgSkoda 130 L 2.jpgSkoda 130 L 3.jpg
Sedan Škoda 130 L se stal novinkou a vlajkovou lodí sedanů značky Škoda

Také rychlostní skříň byla šalamounským řešením. Byla prakticky identická s čtyřrychlostní převodovkou, což zlevnilo výrobu a zároveň nevyžadovalo žádné úpravy v rámci jejího přechodu do rozvodovky, s níž byla sestavena v jednom kuse. Stálý převod byl prodloužen z 4,22 na 3,90 (u Š 105/120 zůstal pochopitelně na 4,22), což při zohlednění vyššího výkonu a točivého momentu jednotky Š 130 zajišťovalo celkové snížení otáček motoru (resp. hlučnosti a spotřeby) bez negativního vlivu na dynamiku jízdy.

brzda.jpgnaprava 1.jpgnakres 1.jpg
Čtyřpístkové brzdové třmeny vpředu; úhlová náprava vzadu; nové materiály a prvky potlačující průniky hluku a vibrací k posádce

Odstupňování zůstalo beze změn, pouze čtyřka byla poněkud zkrácena a nová pětka hrála roli jasného rychloběhu. Byl to svého druhu mistrovský kousek. Převodovka byla totiž prakticky identická s výchozím „čtyřkvaltem“, neboť soukolí „pětky“ bylo uloženo až na koncích obou hřídelů, tedy v přední části skříně, jež tak byla pouze doplněna vloženým muzikusem a upraveným víkem.

Jedenáct modelů!

Oproti modelovému roku 1984, vyráběnému jen několik měsíců, dostaly vozy Škoda pro rok 1985 především ventilační otvory pro přední brzdy a dodatečné blikače v předních blatnících. S odstupem času se zdá být takřka neuvěřitelné, že se podniku AZNP podařilo pro modelový rok 1985 ze dvou karoserií, dvou bloků motoru a omezeného spektra výbavových prvků sestavit plných jedenáct modelů. Vlajkovou lodí se stal sedan Škoda 130 L s výbavou 120 GLS a zadní nápravou, převodovkou a motorem identickými s kupé Rapid 130.

Rozmery 130 L.jpgRozmery Rapid.jpgschema 1.jpg
Rozměrové náčrtky sedanu 130 L a kupé Rapid 130 a schéma jejich podvozku

Pouze vozy Rapid, Rapid 130 a 130 L z Vrchlabí a Kvasin měly zprvu upravené přední kotoučové brzdy s čtyřpístkovými třmeny (do té doby jen Garde, výroba n.p. Autobrzdy Jablonec). Nová spojka měla o 10 mm větší vnější průměr a zajišťovala větší životnost, navíc snižovala sílu potřebnou k prošlapávání pedálu o 20 % (výroba Trnavské automobilové závody), později se objevovala i v levnějších verzích Š 742. Kloubové hřídele pro vozy s úhlovými nápravami bylo třeba nakupovat v NDR.

Další změny a úpravy

Rozšířený rozchod kol na obou nápravách spolu s dalšími dílčími modifikacemi umožnil v praktických testech splnit požadavky připravovaných předpisů SMS 3012 (švédský návrh pro dnes známý „losí test“) i podmínky pro zachování stability podle americké normy ESV. Kromě bočních blikačů se do standardní výbavy všech vozů Škoda modelového roku 1985 dostala mlhová svítilna vlevo pod zadním nárazníkem.

100_9514.JPG100_9517.JPG1988 1.jpgP3210053.JPGP3210055.JPGP3210058.JPG
Škoda 105 L z května 1988, jeden z posledních exemplářů této řady (výroba modelu 105 S/L byla ještě téhož roku ukončena); všiměte si zpětných zrcátek na obou stranách a navíjecích pásů vpředu i vzadu; skla v zadních dveřích zůstávala pevná

V souvislosti se zvyšováním úrovně komfortu jízdy byl přesměrován vzduch vystupující z prostoru pro cestující výhradně do štěrbin v zadních sloupcích. Vozy s úhlovou nápravou dostaly pod zadním oknem 30 mm tlustou tlumicí vrstvu, v zadní části čalounění střechy se objevila nová protihluková vrstva, závaží přivařená k zadnímu trubkovému nosníku motoru (pro jednotlivé verze motorů se lišila) omezovala intenzitu rezonančních pásem.

Skoda Rapid 1.jpgSkoda Rapid 2.jpgSkoda Rapid 4.jpgSkoda Rapid 3.jpgBarvy 1.jpgBarvy 2.jpg
Paleta verzí Rapid 130 v roce 1985

Všechna okenní skla vyráběná teplickým Sklotasem byla (s výjimkou zadního okna) tenčí, což uspořilo 7 kg hmotnosti na každém autě. Přístrojový štít měl ve všech verzích stále konveční čtveřici kruhových přístrojů, ovšem jejich čitelnost za přímého slunce alespoň částečně zlepšoval jejich leptaný povrch omezující zrcadlení. V závěrečném díle tohoto seriálu se budeme příští týden věnovat poslední fázi modifikace řady Š 742, jež se již ve výrobě překrývala s náběhem nového Favoritu.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud