Škoda 105/120 model M (1984): poslední velká inovace (2/3)

Přesně před 30 lety prošla Škoda s motorem vzadu (v podobě tehdejšího typu 742) první a poslední zásadní modernizací. Podrobně jsme se jí věnovali již před týdnem, ovšem skutečným završením se stal teprve modelový rok 1985, na nějž se zaměříme tentokrát.
Seznam kapitol
  1. Vstříc exportním trhům, Pro rok 1985, Motor 1,3 l nastupuje!, Videa
  2. Rapid ještě s motorem 120, Jedenáct modelů!, Další změny a úpravy
  3. Technické údaje, Prospekt z roku 1985

Všechny díly seriálu

Škoda 105/120 model M: poslední velká inovace (1/3)
Škoda 105/120 model M: poslední velká inovace (2/3)
Škoda 105/120 model M: poslední velká inovace (3/3)


Vstříc exportním trhům

Modelový rok 1984 byl pro značku Škoda zlomovým. Typová řada Š 742 byla evolucí modelů Škoda 1000 MB (typ 990) a Škoda 100 (typ 722) a sahala až do roku 1964, představena byla v roce 1976. Přestavba do podoby modelu M byla pro typ 742 jedinou výraznou modernizací, jež se již ale odehrávala na pozadí vývoje vozu se zcela odlišnou koncepcí pohonu. Všem znalým podmínek a limitů plánovaného hospodářství však bylo jasné, že jeho zavedení do výroby je hudbou vzdálené budoucnosti.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vozy Škoda modelového roku 1984 ještě postrádaly ventilační otvory v předním spoileru a boční blikače, oválné světlomety měly tehdy i některé vozy Š 120

Export osobních vozů značky Škoda byl však jedním z pilířů exportu n.p. Motokov na Západ, a tak bylo třeba archaickou konstrukci Š 742 udržet na trzích ještě několik let. Modernizace pro modelový rok 1984 se tak pokusila zohlednit aktuální požadavky na jízdní vlastnosti a hospodárnost provozu i legislativu ovlivňující bezpečnost.

Škoda 105/120 model M (1984): poslední velká inovace (1/3)

Škoda 105/120 model M (1984): poslední velká inovace (1/3)

V modelovém roce 1984 tak vyjelo již zmíněné provedení M, jež dalo zpětně vzniknout přezdívce „užovka“ pro původní, očividně užší verzi Š 742. Vynikalo totiž citelně rozšířeným rozchodem kol na obou nápravách a upravenou karoserií. Dílčích změn se ale odehrála celá řada (například motor dostal plnoprůtokový čistič oleje) a my jsme se jim podrobně věnovali v prvním díle našeho miniseriálu.

Pro rok 1985

Mezinárodní strojírenský veletrh v Brně se roku 1984 stal místem premiéry nové podoby škodovky s motorem vzadu, jež završila sadu modernizačních procesů z předchozího kalendářního roku. Ve verzi pro modelový rok 1985 zde stanula výrazně rozšířená plejáda modelů, jež automobilku Škoda (resp. AZNP) nakonec doprovodila až k premiéře řady Favorit o několik let později.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vozy Škoda ve verzi pro modelový rok 1985

Do nové palety modelů byly tehdy včleněny i dvoudveřové, stylisticky spřízněné verze Rapid (nahradily dosavadní Garde), zavedena byla pětistupňová převodovka a zadní úhlová náprava (původně vyvinutá pro kupé Garde) se rozšířila i do některých čtyřdveřových sedanů. Zřejmě nejvýznamnější novinkou modelového roku 1985 se však stala premiéra upraveného motoru s objemem zvýšeným na 1,3 l.

Škoda 105/120/130 a Rapid: modelová řada v roce 1985

Škoda 105/120/130 a Rapid: modelová řada v roce 1985

Novinkou se stal model Škoda 120 LX s motorem i výbavou ze 120 LS, ovšem také s úhlovou zadní nápravou (výroba n.p. BAZ Bratislava). Modely 120 GLS a 120 LX měly standardně pětistupňové převodovky, provedení 105 GL nahradila Škoda 120 GL s nejvyšší úrovní výbavy, ovšem se základním motorem 120 L spalujícím benzín Special.

Motor 1,3 l nastupuje!

Jednou z nejvýznamnějších novinek roku 1985 se stalo zavedení upraveného motoru, u nějž při zachování zdvihu 72 mm převrtáním ze 72 mm (Š 105 měla vrtání 68 mm) narostl objem na 1 289 ccm. Z dlouhozdvihového motoru Š 105 a čtvercového Š 120 tak vznikl agregát krátkozdvihový, ovšem neobešlo se to bez potíží. Původně litrový blok by totiž prosté převrtání na objem 1,3 l s ohledem na tloušťku stěn válců a vodní kanály nesnesl, proto byl vyvinut nový tlakový odlitek, v němž se rozteč válců z původních 83/90/83 změnila na rovnoměrných 86/86/86 mm.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Modelový rok 1985 v interiéru. Vlevo volant základních verzí, uprostřed jiná palubní deska s volantem s nezměněným průměrem 380 mm (ale větším středem) pro Š 120 GL, Š 120 GLS a Š 130 L z Vrchlabí, vpravo volant pro Rapid s průměrem změnšeným na 360 mm.

To umožnilo nejen vestavbu větších vložek válců, ale také zvětšení průřezu kanálů pro účinnější chlazení. Hlavní důvody pro zavedení tohoto agregátu byly dva: s motorem se počítalo pro zcela nový vůz s pohonem předních kol a ještě pro sezónu 1985 se počítalo i s výrobou homologační série soutěžních sedanů na základě Š 742, jež by nahradily již léta zastavené stroje Škoda 130 RS (nakonec se dočkaly označení 130 LR). U všech vozů Škoda modelového roku 1985 byl původní karburátor Jikov 32 EDSR nahrazen zcela novou soustavou Jikov 32 SEDR z dílen n.p. Motor České Budějovice, jež kromě jiného snižovala spotřebu paliva a zajišťovala vyrovnanější volnoběh.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Karburátor Jikov 32 SEDR se stal standardní výbavou všech verzí vozů Škoda modelového roku 1985; pětistupňová převodovka byla určena jen vybraným verzím a od té čtyřstupňové se ve skutečnosti lišila prakticky jen mezikusem na své přední straně

Koncepce s trojicí hlavních ložisek zůstala zachována, ovšem blok se dočkal masivnějších výztužných žeber v rovině osy klikového hřídele. Oba bloky (pro Š 105/120 a Š 130) však bylo možno opracovávat na společné lince. Hlava válců zůstala pětikanálová, ovšem průměr sacích ventilů byl zvětšen z 32,2 na 34 mm a těch výfukových z 27,2 na 29 mm, což zlepšilo plnění i vyplachování válců. Nepatrně byly pozměněny tvar spalovacího prostoru a sací kanály; vačkový hřídel měl stejný výkovek jako u menších verzí, ale vačky dostaly ještě ostřejší náběh než u typů 120 LS/GLS. Pro motor Š 130 byly upraveny také ojnice, písty a klikový hřídel.

 

 

 

 

 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Vstříc exportním trhům, Pro rok 1985, Motor 1,3 l nastupuje!, Videa
  2. Rapid ještě s motorem 120, Jedenáct modelů!, Další změny a úpravy
  3. Technické údaje, Prospekt z roku 1985
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

dnes | Michal Žďárský
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků