Škoda 105/120 model M (1984): poslední velká inovace (1/3)

Před třiceti lety prošla škodovka s motorem vzadu (v podobě tehdejšího typu 742) svojí poslední rozsáhlou modernizací, s níž ve výrobě vydržela až do překrytí s náběhem produkce Favoritu (781)…
Seznam kapitol
  1. Československý facelift, Nová na první pohled, Videa
  2. Bezpečnost i aerodynamika, Modernizace, Předpisy útočí
  3. Výkony, Technické údaje

Všechny díly seriálu

Škoda 105/120 model M: poslední velká inovace (1/3)
Škoda 105/120 model M: poslední velká inovace (2/3)
Škoda 105/120 model M: poslední velká inovace (3/3)


Československý facelift

V době, kdy v Evropě zářily mezi dostupnými kompaktními rodinnými vozy moderní novinky v podobě Peugeotu 205, Opelu Kadett E nebo Fiatu Regata, na východ od Železné opony zpravidla jen faceliftovali své letité konstrukce. Rok 1984 se tak stal rokem premiéry poslední fáze vývoje východoněmeckého Wartburgu W353 s konstrukčním základem sahajícím přes W311 až k DKW F9 z roku 1940 či modifikace řady Škoda 105/120 (typ 742), postupně vyvíjené od verze Škoda 1000 MB (typ 990), do podoby modelu M.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Škoda typ 742 ve verzi A a modelech 120 L a 120 LS

Modernizace typové řady Š 742 pro modelový rok 1984 (vozy do výroby nabíhaly od srpna 1983) byla nejvýraznější modifikací modelu 105/120 od zahájení výroby v roce 1976. Zahrnovala škálu vesměs dílčích úprav, jež automobilky většinou do produkce zavádějí postupně a v tichosti, nicméně vylepšení podvozku a karoserie znamenaly skutečný facelift, jenž významně ovlivňoval jak vzhled vozů, tak i jejich provozní vlastnosti.

Škoda 105/120/130 a Rapid: modelová řada v roce 1985

Škoda 105/120/130 a Rapid: modelová řada v roce 1985

Většina z úprav reagovala na nové evropské a československé normy a jejich novelizace, zejména pak na zpřísnění předpisů EHK v článcích 10 až 51 a očekávanou novelizaci vyhlášky Federálního ministerstva dopravy č. 90/75 Sb.

Nová na první pohled

Nejvýraznější technickou změnou se stalo rozšíření rozchodu kol o 70 mm vpředu a o 60 mm vzadu. Vpředu jej konstruktéři dosáhli prodloužením konců příčných ramen lichoběžníkových závěsů, vzadu pak jednoduchým prodloužením hnacích hřídelů a trubek poloos. Laboratorní zkoušky prokázaly citelné zlepšení stability nárůstem mezního dostředivého zrychlení o 10 % (měřeno při ustálené jízdě v kruhu).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Škodovka měla do stran vytažené blikače, ale stále byla bez otvorů pro chlazení brzd a bočních blinkrů; to byl modelový rok 1984 v Mladé Boleslavi

Tato prostá vylepšení navíc přinesla také výrazné zvýšení komfortu jízdy díky omezení vlastní frekvence pérování, a to především na přední nápravě. V souladu s rozšířením rozchodu, jež bylo opravdu nezvykle výrazné, pozměnili konstruktéři také tvarování povrchových dílů karoserie. Příď byla zcela nová, nesla skloněnou plastovou mřížku a spodní spoiler, jenž byl na rozdíl od modelu A pevný (upravený mechanizmus vyvěšování rezervního kola pod podlahou zavazadlového prostoru se tentokrát sklápěl bez jeho střední části).

Škoda 120 LS v Kanadě: čím se lišila od verzí prodávaných u nás?

Škoda 120 LS v Kanadě: čím se lišila od verzí prodávaných u nás?

Všechny blatníky byly rozšířeny, do těch předních zasahovaly nové velkoplošné blikače, pravý zadní pak nesl zapuštěné hrdlo palivové nádrže podle požadavků předpisu EHK č. 34. Zcela nové byly dvoudílné nárazníky z polypropylenu obohaceného kaučukem EPDM (zajišťoval materiálu konstantní parametry v teplotách od - 30 do + 90 °C) s ocelovými výztužemi pevně připevněnými k podélníkům skeletu karoserie, jejichž funkčnost ověřilo testování podle metodiky EHK č. 42 (viz. dále).

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Československý facelift, Nová na první pohled, Videa
  2. Bezpečnost i aerodynamika, Modernizace, Předpisy útočí
  3. Výkony, Technické údaje
TEST Ford Focus ST Plus Performance: Bejby nebude sedět v koutě!

Ford Focus ST Plus Performance

Akronymem rychlého Fordu je od pradávna označení RS a hot-hatch modrého oválu se již několikátou generací zove Focus RS. Jeho bejby bratříček ST se v očích nadšenců vždy tak trochu krčil v koutku a tam si fidlal ty své druhé housličky. K patnáctým narozeninám ale dostal od hodných strýčků z vývojového oddělení elektrickou kytaru… a k ní koncertní kombo s elektronickými efekty.

včera | Petr Schnagl | 6 příspěvků
Za volantem elektrické Škody Citigoe iV: Odsouzena k úspěchu. Na doživotí?

Škoda Citigoe iV

Na prezentaci v Nizozemsku jsme vedle plug-in hybridní Škody Superb poprvé vyzkoušeli také první sériově vyráběný elektromobil s okřídleným šípem ve znaku. Odsouzen k úspěchu ale byl už dlouho před tím.

3.  12.  2019 | Jan Mička | 144 příspěvků
Levné Hyundaie i20 a i30 na ostří nože: Hodně muziky za méně než 300.000 Kč!

Hyundai i20 vs. Hyundai i30

Řekněme, že chcete nové auto a stanovíte si limit 300 tisíc korun. Český Hyundai má pro vás hned dvě lákavé nabídky.

1.  12.  2019 | Vladimír Kadera | 80 příspěvků