Škoda 100 slaví, před čtyřiceti lety sjely z linek první vozy

Jsou to již plné čtyři dekády. Po celozávodní dovolené v roce 1969 začaly Automobilové závody národní podnik s výrobou netrpělivě očekávané novinky, vozu Škoda řady 100/110. Šlo sice jen o omlazenou verzi „embéčka“, jež navíc potlačila takřka všechny jeho specifické rysy, přesto tehdy byly novinky z Mladé Boleslavi ještě sledovanější než dnes. Bylo jich totiž pramálo a mnoho jiných značek na místním trhu nebylo k výběru. Zahájení výroby se tehdy nezpozdilo ani přes ničivý požár části mladoboleslavského závodu. Škoda 100/110 se vyráběla od roku 1969 až do roku 1977.

Vůz 100/110 navázal na předchozí model 1000/1100 MB. Novější varianta byla tehdy vlastně faceliftem předchůdce, kvůli němuž byl na začátku 60. let (1960 až 1964) vybudován zcela nový výrobní areál od motorárny po karosárnu. Automobilka tak byla vybavena nejmodernějšími technologiemi, připomeňme světově unikátní systém tlakového odlévání hliníkových bloků, s čímž do té doby laborovali snad jen u Buicku. Výstavba areálu znamenala cenné zkušenosti pro celou generaci techniků.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Škoda 1000 MB / Škoda 110 LS / Škoda 110R

Oheň, který vypukl 12. srpna 1969, zasáhl naštěstí starou část závodu. Nejničivější požár za posledních 40 let zlikvidoval především nářaďovnu. Ohniště se rozléhalo na ploše 24 tisíc metrů čtverečních, požár způsobil přímé škody ve výši (tehdejších!) 320 milionů korun. Náběh výroby nového vozu však nezdržel a na konci srpna byla veřejnosti představena nová Škodovka, která měla moderní karoserii a proti „tisícovce“ dostala nový interiér a některé konstrukční prvky včetně kotoučových brzd Dunlop na přední nápravě. V letech 1969-77 jich bylo vyrobeno celkem 1 079 708 v provedení sedan (100, 100L, 110L, 110LS). V roce 1970 začal pobočný závod v Kvasinách s výrobou dvoudvéřové verze Škoda 110 R. Toto dnes legendární kupé zůstalo ve výrobě až do roku 1980.

Z vozu Škoda 100/110 bylo odvozeno několik prototypů a malosériových vozů, například italský vůz Škoda Kirby a podobná belgická Škoda V.F.Buggy, Škoda 110 Super Sport, známá později jako Upír z Feratu, nebo 1100 GT Ústavu pro výzkum motorových vozidel. Škodovky s motorem vzadu se úspěšně a ve značných počtech exportovaly.

Minitest Mercedes-Benz Vito Tourer Family 114 CDI: Na míru k vašim službám

Mercedes-Benz Vito Tourer Family (minitest)

Mít větší než běžnou rodinu znamená kromě jiného i obtížnější výběr auta. Především pak dnes, když jsou minivany na ústupu. Stojí za to dát přednost osobní dodávce od Mercedesu před čímkoli jiným?

včera | Miro Mihálik
TEST Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive: To nejlepší z Česka?

Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive

Sportovní Seaty mají nesmírně dlouhou tradici. Teprve loni se je ale Španělé rozhodli seskupit je pod jednu značku a dát jim novou identitu. A protože SUV v dnešní době táhnou, stal se průkopníkem model Ateca.

15.  1.  2019 | Jan Mička | 28 příspěvků
Minitest Mazda 6 2.5 Skyactiv-G A/T: Mimo čas a obvyklé mantinely

Mazda 6 2.5 Skyaktiv-G A/T (minitest)

Vzepřít se jednou provždy kalendáři, jen mládí, nikdy stáří, zpívá v jednom ze svých šlágrů božský Kája. Máme ale tak trochu dojem, že si něco podobného může pobrukovat i Mazda se svou šestkou.

10.  1.  2019 | Miro Mihálik | 88 příspěvků