Škoda 100 slaví, před čtyřiceti lety sjely z linek první vozy

Jsou to již plné čtyři dekády. Po celozávodní dovolené v roce 1969 začaly Automobilové závody národní podnik s výrobou netrpělivě očekávané novinky, vozu Škoda řady 100/110. Šlo sice jen o omlazenou verzi „embéčka“, jež navíc potlačila takřka všechny jeho specifické rysy, přesto tehdy byly novinky z Mladé Boleslavi ještě sledovanější než dnes. Bylo jich totiž pramálo a mnoho jiných značek na místním trhu nebylo k výběru. Zahájení výroby se tehdy nezpozdilo ani přes ničivý požár části mladoboleslavského závodu. Škoda 100/110 se vyráběla od roku 1969 až do roku 1977.

Vůz 100/110 navázal na předchozí model 1000/1100 MB. Novější varianta byla tehdy vlastně faceliftem předchůdce, kvůli němuž byl na začátku 60. let (1960 až 1964) vybudován zcela nový výrobní areál od motorárny po karosárnu. Automobilka tak byla vybavena nejmodernějšími technologiemi, připomeňme světově unikátní systém tlakového odlévání hliníkových bloků, s čímž do té doby laborovali snad jen u Buicku. Výstavba areálu znamenala cenné zkušenosti pro celou generaci techniků.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Škoda 1000 MB / Škoda 110 LS / Škoda 110R

Oheň, který vypukl 12. srpna 1969, zasáhl naštěstí starou část závodu. Nejničivější požár za posledních 40 let zlikvidoval především nářaďovnu. Ohniště se rozléhalo na ploše 24 tisíc metrů čtverečních, požár způsobil přímé škody ve výši (tehdejších!) 320 milionů korun. Náběh výroby nového vozu však nezdržel a na konci srpna byla veřejnosti představena nová Škodovka, která měla moderní karoserii a proti „tisícovce“ dostala nový interiér a některé konstrukční prvky včetně kotoučových brzd Dunlop na přední nápravě. V letech 1969-77 jich bylo vyrobeno celkem 1 079 708 v provedení sedan (100, 100L, 110L, 110LS). V roce 1970 začal pobočný závod v Kvasinách s výrobou dvoudvéřové verze Škoda 110 R. Toto dnes legendární kupé zůstalo ve výrobě až do roku 1980.

Z vozu Škoda 100/110 bylo odvozeno několik prototypů a malosériových vozů, například italský vůz Škoda Kirby a podobná belgická Škoda V.F.Buggy, Škoda 110 Super Sport, známá později jako Upír z Feratu, nebo 1100 GT Ústavu pro výzkum motorových vozidel. Škodovky s motorem vzadu se úspěšně a ve značných počtech exportovaly.

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové lodi Volkswagenu nové generaci SUV Touareg. Než se tak stane, pojďme si něco říci o nejvýkonnějším provedení nabídky.

včera | Jan Mička | 10 příspěvků
Minitest Peugeot 308 GTi: Skvělý hot-hatch! Dokud nestisknete „Sport“

Peugeot 308 GTi (minitest)

Vyzkoušeli jsme vrcholnou verzi modelu 308 druhé generace po modernizaci. Dokazuje, že mezi rychlými hatchbacky si může vybrat každý přesně dle svých potřeb a přání.

17.  4.  2018 | Milan Lažanský
TEST Lexus IS 300h: Není dokonalý, ale má k tomu blízko

Lexus IS 300h

Absenci vznětového motoru automobilka Lexus vyvažuje hybridním ústrojím. A jsem toho názoru, že pro model IS je to ta nejlepší možná varianta.

14.  4.  2018 | Jan Mička | 27 příspěvků