Škoda 100 slaví, před čtyřiceti lety sjely z linek první vozy

Jsou to již plné čtyři dekády. Po celozávodní dovolené v roce 1969 začaly Automobilové závody národní podnik s výrobou netrpělivě očekávané novinky, vozu Škoda řady 100/110. Šlo sice jen o omlazenou verzi „embéčka“, jež navíc potlačila takřka všechny jeho specifické rysy, přesto tehdy byly novinky z Mladé Boleslavi ještě sledovanější než dnes. Bylo jich totiž pramálo a mnoho jiných značek na místním trhu nebylo k výběru. Zahájení výroby se tehdy nezpozdilo ani přes ničivý požár části mladoboleslavského závodu. Škoda 100/110 se vyráběla od roku 1969 až do roku 1977.

Vůz 100/110 navázal na předchozí model 1000/1100 MB. Novější varianta byla tehdy vlastně faceliftem předchůdce, kvůli němuž byl na začátku 60. let (1960 až 1964) vybudován zcela nový výrobní areál od motorárny po karosárnu. Automobilka tak byla vybavena nejmodernějšími technologiemi, připomeňme světově unikátní systém tlakového odlévání hliníkových bloků, s čímž do té doby laborovali snad jen u Buicku. Výstavba areálu znamenala cenné zkušenosti pro celou generaci techniků.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Škoda 1000 MB / Škoda 110 LS / Škoda 110R

Oheň, který vypukl 12. srpna 1969, zasáhl naštěstí starou část závodu. Nejničivější požár za posledních 40 let zlikvidoval především nářaďovnu. Ohniště se rozléhalo na ploše 24 tisíc metrů čtverečních, požár způsobil přímé škody ve výši (tehdejších!) 320 milionů korun. Náběh výroby nového vozu však nezdržel a na konci srpna byla veřejnosti představena nová Škodovka, která měla moderní karoserii a proti „tisícovce“ dostala nový interiér a některé konstrukční prvky včetně kotoučových brzd Dunlop na přední nápravě. V letech 1969-77 jich bylo vyrobeno celkem 1 079 708 v provedení sedan (100, 100L, 110L, 110LS). V roce 1970 začal pobočný závod v Kvasinách s výrobou dvoudvéřové verze Škoda 110 R. Toto dnes legendární kupé zůstalo ve výrobě až do roku 1980.

Z vozu Škoda 100/110 bylo odvozeno několik prototypů a malosériových vozů, například italský vůz Škoda Kirby a podobná belgická Škoda V.F.Buggy, Škoda 110 Super Sport, známá později jako Upír z Feratu, nebo 1100 GT Ústavu pro výzkum motorových vozidel. Škodovky s motorem vzadu se úspěšně a ve značných počtech exportovaly.

TEST Suzuki Jimny 1.5 VVT 4x4 AllGrip: Chcete ho? Ano, chcete ho!

Suzuki Jimny 1.5 VVT 4x4

Když na vás Jimny pohlédne svým roztomilým kukučem, není ani třeba klást onu známou otázku „Chcete mě?“. Tehle roztomilej kříženeček je totiž moc hodnej, má rád projížďky po lese, ale umí se chovat i ve městě, hodí se k dětem i na práci, moc toho nespapá a vejde se skoro všude. Toho prostě chcete, o tom není sporu. Ale zaprvé není všechno jen a jen růžové, a pak je tu ještě jedna zásadní otázka: Automat, nebo manuál? Pečlivě jsme vyzkoušeli oba.

včera | Petr Schnagl | 25 příspěvků
První jízda s Volkswagenem Golf VIII: Klasik všech klasiků v digitálním věku

Volkswagen Golf VIII

S novým Volkswagenem Golfem jsme se staticky seznámili koncem října při oficiálním odhalení. Nyní se osmým vydáním evropského bestselleru konečně svezeme.

10.  12.  2019 | Svět motorů | 59 příspěvků
TEST Ford Focus ST Plus Performance: Bejby nebude sedět v koutě!

Ford Focus ST Plus Performance

Akronymem rychlého Fordu je od pradávna označení RS a hot-hatch modrého oválu se již několikátou generací zove Focus RS. Jeho bejby bratříček ST se v očích nadšenců vždy tak trochu krčil v koutku a tam si fidlal ty své druhé housličky. K patnáctým narozeninám ale dostal od hodných strýčků z vývojového oddělení elektrickou kytaru… a k ní koncertní kombo s elektronickými efekty.

5.  12.  2019 | Petr Schnagl | 31 příspěvků