Sir Vival měl být první opravdu bezpečný vůz. Po jeho tvůrci se slehla zem

Když se na automobily díváte jako na vražedné krabice z plechu a skla, vaše představa o bezpečném vozu může vypadat i takto.

Zatímco dnes je bezpečnost automobilů středobodem zájmu všech velkých výrobců, ještě před několika desítkami let byste ohled na bezpečnost posádky i okolí popsali minimálně jako vágní. Když přesněji zmíníme 50. léta minulého století, kdy se ve standardní výbavě několika aut měly teprve objevit dvoubodové bezpečnostní pásy, cestování ve stále výkonnějších a rychlejších autech se prostě jevilo jako stále větší riziko.

Rychlost vývoje bezpečnostních prvků se v žádném případě nerovnala rychlosti, jakou na silnicích přibývalo nehod a úmrtí. Znepokojivý pohled na bezpečnost automobilů a nedostatečnou starost výrobců tehdy v padesátkách svým vlastním způsobem projevil i Američan Walter C. Jerome. Nadšený inženýr si dal za úkol vytvořit první opravdu bezpečné auto.

Historie benzinu: Věděli jste, že prvním pumpařem Evropy byl lékárník?

Historie benzinu: Věděli jste, že prvním pumpařem Evropy byl lékárník?

Desetiletá mise za bezpečným autem začala už v roce 1948, kdy Jerome u prodejce ve městě Bellingham ve státě Massachusetts zakoupil nový Hudson Commodore. I přestože se ale vydal cestou přestavby již existujícího modelu, jak je vidno, s původním autem nemá jeho výtvor skoro nic společného.

Práce opravdu trvaly dlouhých deset let a veřejnosti se Sir Vival ukázal poprvé v roce 1958. Jméno vozu je odvozeninou od slova „survival“ („přežití“). Dramatický název ale nebyl nic proti vskutku dramatickému a doslova bizarnímu designu, který se naprosto podřizoval bezpečnosti.

Tatra 75 dobyla Evropu navzdory hospodářské krizi. Podřídila tomu vše

Tatra 75 dobyla Evropu navzdory hospodářské krizi. Podřídila tomu vše

Než se dostaneme k tomu očividnému konstrukčnímu prvku, na který vám spadnou oči nejdříve, Sir Vival už při svém uvedení jako prototyp nabízel mnoho vychytávek, jež byste u aut našli nejdříve o pár let později. Byly zde bezpečnostní pásy, ochranný rám a tedy zpevněná stavba kabiny, posunovací dveře, náraz absorbující gumové nárazníky a také poziční světla na boku vozu.

Všichni ale hleděli na šasi rozdělené do dvou částí. Přední část s koly a motorem byla od kabiny oddělena kloubovým spojem, přes něhož vedla i řídicí tyč volantu. Myšlenkou za tímto nápadem bylo odvést sílu při čelním i bočním nárazu kolem svislé osy vozu a lépe náraz pohltit. V Jeromově případě je ale velmi možné, že tento vynález ani reálně netestoval, tudíž byly jeho přednosti diskutabilní.

Motorizovaná jednokolka pro masy? Dynasphere byla jen pro odvážné

Motorizovaná jednokolka pro masy? Dynasphere byla jen pro odvážné

Další terčem pro oči byla určitě vyvýšená středová pozice řidiče s vyhlídkovou „věží“, díky níž měla mít osoba za volantem lepší přehled o situaci kolem auta a neměla být rozptylována pasažéry vzadu. Pod čelním oknem byl pak umístěn další třetí světlomet, který svítil stále vpřed, i když přední část auta zatáčela. Se svou délkou 5,3 metru byl Sir Vival stále prostorným vozem a do zadní části vešli tři pasažéři.

Za poloviční cenu můžu mít Cadillac s ploutvemi…

Jerome měl v plánu vyrábět ročně 10 až 12 vozů za cenu 10.000 dolarů. Ve srovnání s mnohem hezčím, i když ne tak bezpečným, Cadillacem Series 62 za poloviční cenu bylo ale jasné, kterým směrem se zákazníci na trhu vydají. Vysoká cena a ošklivost ale nebyly jedinými problémy ambiciózního projektu.

Znáte Tango T600? Mikroautíčko zvládlo až 240 km/h, jedno měl i George Clooney

Znáte Tango T600? Mikroautíčko zvládlo až 240 km/h, jedno měl i George Clooney

Políčka pasivní bezpečnosti měl tedy Sir Vival zaškrtnutá, jenomže po stránce aktivní bezpečnosti a pouhé ovladatelnosti mělo být auto daleko za konkurencí. Především chování vozu při brzdění bylo popisováno jako otřesné a řiditelnost „rozpůleného“ auta byla proti konvenčním autům nezvyklá.

K produkci dalších kusů tedy nedošlo a automobil dodnes existuje pouze v jednom zbídačeném exempláři, který stojí u původního prodejce Hudsonů ve svém rodném městě. Čemu se po fiasku bezpečného vozu věnoval konstruktér Walter C. Jerome je záhadou. Jakékoliv informace o jeho osobě totiž zanikly v propadlišti dějin stejně rychle jako samotný Sir Vival.

První jízda s Volkswagenem Golf VIII: Klasik všech klasiků v digitálním věku

Volkswagen Golf VIII

S novým Volkswagenem Golfem jsme se staticky seznámili koncem října při oficiálním odhalení. Nyní se osmým vydáním evropského bestselleru konečně svezeme.

včera | Svět motorů | 48 příspěvků
TEST Ford Focus ST Plus Performance: Bejby nebude sedět v koutě!

Ford Focus ST Plus Performance

Akronymem rychlého Fordu je od pradávna označení RS a hot-hatch modrého oválu se již několikátou generací zove Focus RS. Jeho bejby bratříček ST se v očích nadšenců vždy tak trochu krčil v koutku a tam si fidlal ty své druhé housličky. K patnáctým narozeninám ale dostal od hodných strýčků z vývojového oddělení elektrickou kytaru… a k ní koncertní kombo s elektronickými efekty.

5.  12.  2019 | Petr Schnagl | 31 příspěvků
Za volantem elektrické Škody Citigoe iV: Odsouzena k úspěchu. Na doživotí?

Škoda Citigoe iV

Na prezentaci v Nizozemsku jsme vedle plug-in hybridní Škody Superb poprvé vyzkoušeli také první sériově vyráběný elektromobil s okřídleným šípem ve znaku. Odsouzen k úspěchu ale byl už dlouho před tím.

3.  12.  2019 | Jan Mička | 155 příspěvků