Šimonovský stále nechápe, nový silniční zákon chce ještě zpřísnit

Šimonovský stále mimo realitu

Nynější ministr dopravy Milan Šimonovský ve svém rozhovoru pro Hospodářské noviny mj. uvedl, že nechápe postoje některých politiků k novému zákonu o provozu na pozemních komunikacích, přesněji tedy názory, které volají po dočasné amnestii, případně o větší shovívavosti policie.

Na otázku, jak vidí zákon v budoucnosti odpověděl: „Po analýze - a ne po takové, která trvá jeden týden, ale řádově měsíce - jsem připraven se k zákonu vrátit. A po zkušenostech například z Irska předpokládám, že by se mohl dokonce ještě zpřísnit. Tak jako ho postupně zpřísnili například také ve Francii nebo v Rakousku.“

Z rozhovoru dále vyplynulo, že Ministerstvo dopravy neplánuje změnit zákon ve smyslu zmírnění postihu řidičů a neplánuje ani zavést určité pásmo překročení rychlosti, které by bylo pouze pokutováno a nebylo trestáno i body.

Proč řici ne současné úpravě

Pan Šimonovský zjevně žije mimo realitu. Nechápe a nechce chápat smysl výtek proti novému zákonu, které mu vyčítají jediné - absurditu. Přesto to řekneme znova, i pro ty vzadu.

Bodové systémy jsou běžné v celé Evropě a jistě není problém, aby takový systém fungoval i u nás, jenže ten nynější postrádá několik zcela zásadních aspektů:
1) Netrestá výlučně ty, kteří představují pro okolí reálné nebezpečí. A tím je nespravedlivý. Je opravdu stejně nebezpečný člověk, který šestkrát špatně zaparkuje a ten, který jede opakovaně pod vlivem alkoholu? Je opravdu žádoucí pro ostatní řidiče, aby ze silnic byli vyhnání třeba ti, kteří jednou zaparkuji na místě vyhrazeném pro invalidy (ano, je to hloupé, hanebné a zoufale neslušné, ale sebírat za to řidičák je ješte mnohem horší)? Je opravdu nutné sebrat řidičák někomu, kdo šestkrát pojede 97 km/h mimo obec? Je to nad limit, klidně trestejme takové jednání, ale přiměřeně. Myslím, že takových řidičů se nikdo na silnicích zbavovat nechce, to nejsou "ti špatní", to jsou běžné a nevinné excesy, za které je i finanční pokuta příliš.

2) Nenutí řidičům přirozené vnímání opravdu nebezpečného jednání. Souvisí s výše zmíněným. Podobné systémy by v hlavách řidičů měly nastavovat přirozená měřítka toho, co je možné a co nikoli. A to současný zákon nedělá, není podle něj možné nic. Má tresty pouze tvrdé a tvrdší a to je špatně. Zákon má jasně říkat např. to, že porušení povolené rychlosti v obci je mnohem závažnější přestupek než totéž mimo obec, že jízda pod vlivem alkoholu je mnohem nebezpečnější než jet 170 po dálnici, že způsobit nehodu, třebaže s malými následky, je mnohem horší než zaparkovat na místě pro invalidy. Bohužel, nic z toho zákon nedělá.

3) Je zcela nekompatibilní se současnou prací české policie. Zásadní problém, jedna věc je systém, druhé nakládání s ním. Pan ministr se rád ohání zkušenostmi z jiných evropských zemí, kde ale zjevně nikdy nejezdil. Konkrétně zmiňované Rakousko je úplně jiné. Krom toho, že místní zákon má logiku, je logická i místní práce policie - vymáhá primárně takové předpisy, jejichž porušení znamená největší nebezpečí. Ani si nevzpomenu, že bych kdy v Rakousku viděl stát policistu s radarem na dlouhé rovné okresce. Měří se ve městech a na omezeních, jinde naprosto sporadicky. A o tom to je, zákon může být klidně takový, jaký je dnes (i když je hloupý), strážci zákona by s ním ale museli umět zacházet a využívat jeho možnosti k tomu, aby nekompromisně trestali opravdu nebezpečné jednání. Jenže to se neděje, přišel červenec a jsme opět svědky měření na nejpřehlednějších silnicích, nejnefrekventovanějších místech obcí apod. a jinde? Ani ťuk.

4) Nenabízí žádný rozumný způsob "odmazávání" trestných bodů. Jedinou možností současné úpravy je odečtení 4 bodů po roce absolutní beztrestnosti. Vzhledem k tomu, za co všechno jsou trestné body udělovány, nebude velké části řidičů odečteno nikdy nic, dostat alespoň jeden bod ročně je nesmírně snadné. Byli bychom velmi rádi, kdyby byly body odečítány např. za účast na různých vzdělávacích akcích pro řidiče a prevence tak dostala vedle represe alespoň malý prostor. Tak, jako je tomu třeba v Německu, každý řidič se zde může každoročně zúčastnit mj. školy smyku, za což mu z konta ubyde několik nasbíraných bodů. Lepší schopnosti mu jistě prospějí více než bližší hrozba vysokého trestu. Stálo by také za zvážení odečítat body za každý rok, kdy své konto nevyčerpáte, ne pouze když neposbírate ani jediný bod.

Stačí pár úprav...

Byli bychom moc rádi, kdyby si toto odpovědní uvědomili a zákon přiblížili evropským standardům, především aby:
a) odstranili absurdity a pro jednání, které neidentifikuje řidiče nebezpečného pro okolí, přestaly být udělovány tresty vedoucí k odebrání řidičského oprávnění.
b) odstranili mnoho případů přístupu "jednou a dost", každý člověk má právo chybovat. Jedna chyba neznamená, že se neosvědčil, je nepoučitelný apod. O případech jako odebírání ŘP za stání na místě pro invalidy ani nemluvme.
c) odstupňovali bodový systém tak, aby jen z pouhého přečtení seznamu sankcí bylo zjevné, co je nebezpečné a co méně.
d) ruku v ruce s novým zákonem by šly i nové předpisy pro práci policie.

Ministerstvo se nyní rádo ohání statistikami nehodovosti za první prázdninový víkend. Krom toho, že šlo o mimořádnou situaci a pro jakékoli závěry příliš krátký časový úsek je třeba říci jinou věc: Samozřejmě, že téměr každý tvrdší trest za porušení přinese více respektu tomu či onomu pravidlu, nic jiného jsme nemohli očekávat. Problém je jinde - za jakou cenu.

Jsem skálopevně přesvědčen, že kdybychom za jakékoli překročení libovolného předpisu řidiče na místě stříleli (a nebuďme tak extrémní, stačí pět let vězení), bude svítit u počtu obětí víkendového provozu velká nula. Zatímco absurditu takového stavu si snad každý uvědomí, u jinak tvrdých trestů to zjevně mnoha jedincům nejde do hlavy. Pokuta 2 500 Kč za 113 km/h na čtyřproudé okresce nebo odebrání řidičáku za zastavení na parkovišti pro invalidy ale opravdu není ani o trochu lepší...

Tím, že bylo ušetřeno tolik a tolik zraněných či mrtvých prostě nelze obhájit vše. Je to hezké a těžko se proti tomu argumentuje, ale stejným způsobem bychom mohli obsahovat ono pětileté vězení, to by se také jistě "osvědčilo"...

 

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků