Šimonovský chce více peněz na stavbu dálnic

Ministr dopravy Milan Šimonovský požádá vládu o navýšení rozpočtu na stavby dálnic a údržbu komunikací. Rozhodl se k tomu na základě přetrvávajících problémů na některých stávajících komunikacích v České republice. Ředitelství silnic a dálnic podle ministra Milana Šimonovského pracuje už několik let s nedostatečným objemem prostředků na plánované stavby a základní údržby. Přitom je tento úřad pod stálým tlakem veřejnosti, která nekompromisně požaduje nápravu a řešení problémů na českých silnicích.

Na jednání vlády (13. 7. 2005) proto ministr Šimonovský seznámil kabinet se stavem opatření, která se na dálnici D1 již realizují. Zároveň inicioval diskusi o větší spolupráci zainteresovaných resortů – především jde o posílení dozoru policistů na dopravních tepnách a objem finančních prostředků plynoucích do Státního fondu dopravní infrastruktury. Ministr Šimonovský požádal vládu o uvolnění mimořádné částky 11,5 mld. Kč z příjmů z privatizace, a to na podstatné urychlení rozvoje dálničního systému. Přesunem prostředků se uspíší především dostavba dálnic D3, D8, D11. Nezbytné je posílit finanční prostředky na opravy a modernizaci dálnice D1 mezi Prahou a Brnem.

Ministerstvo dopravy uvedlo na nejfrekventovanější dálnici D1 do praxe již řadu opatření, která zlepšují bezpečnost a plynulost provozu. Mezi Prahou a Brnem jsou povoleny vždy jen tři uzavírky. Tam, kde je to možné, jsou zachovány čtyři jízdní pruhy. Jedním z kritérií pro přidělení stavební zakázky je také co nejkratší doba výstavby či opravy. Na 40 procentech dálnice D1 již platí zákaz jízdy kamionů v levém pruhu.

Novinkou, kterou ministerstvo dopravy připravuje, je záměr vybudovat celkem 18 nových průjezdů přes střední dělicí pás. V případě uzavírek a především dopravních nehod a následných kolon se doprava flexibilně převede do jednoho protisměrného pruhu.

Česká republika patří k zemím s největším počtem stavěných dálničních úseků v regionu střední a východní Evropy. V současné době je u nás rozestavěno 160 km dálnic. Např. úsek dálnice D11 je nejrychleji stavěným projektem v Evropě. „I přesto je ovšem třeba si uvědomit, že současný stav dálnic neodpovídá potřebám, které tato země má. Na dálnicích vzrůstá intenzita kamionové dopravy i dopravy osobní,“ uvedl ministr Šimonovský.

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků