Simca 1307/1308 (1975): skvělé auto od špatného výrobce

Titul Auto roku 1976 získala modelová řada Simca 1307/1308 plným právem: bylo to moderní a dobře vybavené auto.
Seznam kapitol
  1. V průvanu dějin, Všechno vpředu
  2. Bez pomocného rámu, OHV pro všechny, Technické údaje

V průvanu dějin

Na úvod k možná až příliš radikálně znějícímu titulku. Francouzská automobilka Simca patřila v sedmdesátých letech do skupiny Chrysler Europe sestávající především z podniků Simca ve Francii (Chrysler France) a Chrysler ve Velké Británii (dříve Rootes Group). Chrysler Europe byl samozřejmě divizí nejmenšího koncernu z americké „velké trojky“, jenž na tom v této době nebyl vůbec dobře. Ve své domovině Chrysler přešlapoval na místě s nabídkou modelů Mitsubishi a ve Velké Británii se pohyboval na pokraji bankrotu pouze díky vydatné podpoře tamní vlády.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Simca 1307/1308 v podobě z roku 1975

Francouzská část Chrysleru na tom tak byla zřejmě vůbec nejlépe. Moderní závod v Poissy vyráběl v dostatečných počtech velmi populární vozy Simca 1100, konvenční Chryslery 160/180, ale i malý typ Simca 1000 původem z roku 1961. V průběhu roku 1975 tam byla nahrazena řada 1301/1501 progresivně pojatým modelem Simca 1307/1308. Výkonnější model byl na některých trzích prodáván jako 1508, ale to by bylo to nejmenší…

Simca 1000: nejslavnější svého druhu

Simca 1000: nejslavnější svého druhu

Vlivem různých strategií koncernu Chrysler byly vozy Simca 1307/1308 prodávány v různých místech pod různými jmény. Například ve Velké Británii nebo na Novém Zélandu byly k mání jako Chrysler Alpine, ale tím to teprve začínalo. Ačkoli si typ 1307/1308 vedl velmi dobře, celou divizi Chrysler Europe koupil v srpnu roku 1978 francouzský koncern PSA. Okamžitý zákaz užívání některých známek včetně jména Chrysler vedl k obnovení značky Talbot, jejíž práva PSA vlastnil.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
V průběhu let se tento model dočkal celé řady jmen a označení, na první pohled se ale od sebe jendotlivé verze příliš nelišily

K tomuto kroku vedly úsměvné výsledky výzkumu, jež ukazovaly, že 80 % Francouzů považuje Talbot za francouzskou a 80 % Angličanů za britskou značku. Ve skutečnosti těžko rozhodnout, kdo měl pravdu! Tehdy již takřka zapomenutý Talbot byl sice založen v roce 1903 ve Velké Británii, ale jen jako distributor francouzských vozů Clément-Bayard, přičemž dějiny tohoto jména běžely v obou zemích prakticky souběžně (vzpomeňme třeba francouzskou společnost Talbot-Lago).

Všechno vpředu

Simca 1307/1308 se stala jedním z prvních evropských vozů střední třídy s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol a její příprava probíhala částečně ve Francii a částečně v Anglii. Jejím konstruktérem byl Roy Axe, jehož koupil Chrysler Europe v rámci převzetí britské skupiny Rootes Group v roce 1966. Čtyřdveřová karoserie se splývavou zádí a výklopným víkem zavazadlového prostoru vynikala jednoduchou, nadčasově stylizovanou a navýsost účelnou konstrukcí zaměřenou na maximální nabídku vnitřního prostoru a bezpečnost.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Výrazně skloněný motor i nápravy řady 1307/1308 vycházely v principu z typu 1100

Přiložený pohled na konstrukci náprav dokazuje, že většina prvků závěsů kol vychází ze staršího modelu Simca 1100. Přední kola spočívala na lichoběžníkových závěsech a pružena byla dlouhými, podélně uloženými torzními tyčemi, zadní pak na trojúhelníkových vlečených ramenech se společnou osou kývání, ovšem na rozdíl do řady 1100 se zde namísto zkrutných tyčí objevily vinuté pružiny. Na obou nápravách byly zkrutné stabilizátory a hydraulické tlumiče.

Hřebenové řízení s trojdílným bezpečnostním sloupkem a pružným členem tlumícím přenos vibrací do volantu mohlo být u pozdějších verzí na přání doplněno posilovačem. Dvouokruhové kapalinové brzdy se standardním podtlakovým posilovačem Mastervac a omezovačem brzdného účinku na zadní nápravě působily na přední kotouče s průměrem 240 mm a zadní bubny o průměru 229 mm.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Karoserie vynikala jednoduchými, ryze technicistními křivkami

Celá přední část karoserie vozů Simca 1307/1308 je včetně čelní stěny, prvků závěsů kol, podběhů a podélníků jedním, do značné míry samostatným konstrukčním celkem, jenž slouží také jako deformační zóna. Při čelním nárazu se energie rozděluje nejen do nosných prvků, ale také do blatníků a zdvojené kapoty a při menších kolizích neměl být poškozen skelet karoserie.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. V průvanu dějin, Všechno vpředu
  2. Bez pomocného rámu, OHV pro všechny, Technické údaje
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků