Simca 1000: nejslavnější svého druhu

Model Simca 1000 z roku 1961 patřil k mimořádně populárním vozům, jež se proslavil také v automobilových soutěžích.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Na silnici zprvu nevynikala
  2. Zvyšování výkonu, Technické údaje

Vloni tomu bylo přesně padesát let, co představila francouzská automobilka Simca kompaktní model s prostým označením Simca 1000 a motorem uloženým za zadní nápravou. Nechybělo dlouho a Simca 1000 v prodejích překonala dokonce i velmi populární model s motory o objemu od 1,1 do 1,3 l.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Simca 1000 ve svém původním provedení

Vznik novinky byl co do koncepce zcela evidentně inspirován úspěchem konkurenčního Renaultu Dauphine (podobně jako naše Škoda 1000 MB), co do popularity za ním nijak nezaostala a až do osmdesátých let představovala Simca 1000 na francouzských silnicích zcela běžný jev. Pohonná jednotka s objemem 944 ccm byla uložena podélně za zadní nápravou a skloněna o 15 stupňů vlevo.

Na rozdíl od řady soudobých vozů včetně britského Mini či Hillmanu Imp disponovala snadno přístupným interiérem skrze dva páry bočních dveří, což spolu s prostorným zavazadelníkem přístupným po sklopení opěráků zadních sedadel přispělo k popularitě tohoto modelu také mezi rodinami.

Možnost sklápět opěradla však byla bohužel v roce 1967 zrušena a do výroby se vrátila až v roce 1977, tedy krátce před zastavením produkce.

Na silnici zprvu nevynikala

Jízdní vlastnosti nebyly zrovna nejsilnější disciplínou prvních vozů Simca 1000, nicméně ve své době patřily jistě k tomu lepšímu. V roce 1968 prošlo zavěšení zadních kol rozsáhlou modernizací, což jisté potíže se stabilitou odstranilo. Zároveň bylo jasné, že si tento sedan v budoucnu s poměrně slabým „litříkem“ nevystačí, proto se objem začal zvyšovat, nicméně typové označení Simca 1000 zůstalo zachováno.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vozy Simca 1000 se v této podobě v šedesátých letech vyvážely do USA a Kanady a prodávaly v síti Chrysleru
Klepněte pro větší obrázek
Rozměrový náčrtek modelu Simca 1000
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Na silnici zprvu nevynikala
  2. Zvyšování výkonu, Technické údaje
TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 74 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků