Mám dotaz, kterej je mimo diskuzi, ale týká se taky dálnic, resp. jedné konkrétní? KDY se dostavil ten poslední kus D11, který končí kousek od Hradce Králové? Já mám zato, že byl nedávno humbuk a oslavy jeho otevření, ale často po něm teďka jezdím, a povrch se mi zdá strašně divnej (starej) - každej kus jakoby z jinýho materiálu, jakoby kus záplatovanej, pak zase kus hezkej, pak zase kus "vyšisovanej", pak zase kus jinak divnej... Nezdá se vám to taky? Dálnice jako taková (mosty, svodidla, ploty okolo, nájezdy) se mi zdají krásný, nový, ale ten povrch se mi nezdá jako "povrch nové dálnice", nemáte taky takovej pocit? Čím to je?
Hypoteticky -já nechápu, proč když se někdo chce takhle nezákoně obohatit, proč nechce třeba 1.5xvíc než je normální cena - při těch ohromných částkách to jsou i tak strašně velké peníze - anebo proč nechce 2xtolik? Proč chce rovnou 4x tolik?????? Já věřim ve spravedlnost, a tak věřim, že i tady bude platit, kdo chtěl víc, nemá nic.....
Žádný kartel by nic nesvedl bez patřičného požehnání někoho, kdo má pod kontrolou zakázky. Stlačit před podpisem smlouvy dodavatele na rozumnou cenu a zadat velice stiktní prostor pro možné navýšení nákladů není problém - tedy v normálně fungujícím prostředí, ne v korupčním sajrajtu plném pakujících se nýmandů na ministerstvech našeho banánistánu. Získání zakázky je jedna věc, ale mnohem důležitější je mít řádně podchyceno, aby hladce procházelo i to tradiční často i několikanásobné navyšování původně dohodnuté ceny - tedy opět jsme u někoho kdo má moc a razítko."hodně blicí smajlík"
To, že se zde staví draze, není v korupčním a kartelovém prostředí Česka nic divného. Jen se mi nikterak nepozdává, že se o tom problému vůbec mluví. To už situace byla asi zcela neudržitelná. Nejlépe by bylo, kdyby vláda udělala rozhodnutí, že dálnice se začnou stavět za ceny srovnatelné s podobnými stavbami v okolních zemích. To, jestli je na vině přemrštěných cen našich dálnic kartel, nebo korupce, mě v současné době moc nezajímá. Spíše bych rád, kdyby se situace nějak normalizovala, přičemž by bylo záhodno nepromítat do cen investic podobné jevy. Vzhledem, k tomu, že to jen stěží někdo dokáže, nejsem si jist, zda tato diskuze má nějaký hlubší smysl. Alespoň si hezky zalamentujeme nad tristním stavem věcí.
pan janda má pravdu.ale ne úplnout. samozřejmě, že bez úplatků by tady takovýto stav nevznikl.a i na základě lobbingu jsou zakázky zadávány tak, aby je splňovali jenom největší hráči.kteří mezi sebou dohody mají.to se dá lehko v terénu zjistit (mám s tím osobní zkušenost). ale ty dohody jsou jenom konstatování stavu. tady prostě má těch pár firem tak dominantní postavení a zadávání zakázek jim jde tak na ruku, že veškeré zakázky dopadají stejně. jedna firma ze skupiny dostane zakázku.a protože má jiné zakázky, hlásí se do jiných výběrových řízení nebo to není pro ní z jiného důvodu efektivní, tak jí subdodávky (většinou opravdu gró) dělá často "konkurenční" firma a tímto způsobem si naprosto rozdělili trh.takže kartel zde je. korupce taky. a s těmi zahraničními firmami to není tak jednoduché. zadávací podmínky jim to prakticky neumožňují.navíc nemají zkušenosti se spoustou věcí a místních podmínek, takže nedovedou dost dobře odhadnout náklady.nikdo nestaví v zahraničí "se svým" takže jsou obvyklé subdodávky a zejména využití zaměstnanců. při troše vůle, by prostě nesehnaly ani lidi. a všechno sem poslat nemůžou, to by jim to muselo stát a to se asi žádné solidní firmě nestane, že má volnou materiální, technickou a personální kapacitu na tak velké zakázky...navíc úplatky fungují všude,takže jim stačí jejich vrabec v hrsti. to, že jsou u nás tak vysoké ceny, proto není určitě jen úplatky,ale i zmíněným kartelem. skrze úplatky se dostanou firmy k zakázkám a zajistili si dominantní postavení a teď z něho jenom kartelem, který je zřejmě zejména cenový, těží.
Pan Janda se mýlí a i když mám o zmíněné inženýrské a poradenské firmě hodně špatné mínění, tak v této věci ji musím dát za pravdu. Kartel tady opravdu je a už hodně let. Chcete důkaz? Tak se zkuste podívat na to, kolik tendrů na dálnice skončilo nějakou stížností u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Zjistíte, že to je zcela zanedbatelné množství, a to jen tehdy, když zrovna dohody nějak zakřípaly. Nebo čím si vysvětlujete, že i když ty tendry vypadají, tak jak vypadají, nikdo si nestěžuje? Myslíte si, že jsou ty firmy tak hloupé? Nebo ty tendry tak dokonalé? To si snad nemůže myslet ani pan Janda. Kdyby tady už hromadu let neexistovaly tajné dohody, nikdy by takový klid na tomhle poli nemohl panovat....
Velmi trefné,jen prosím pěkně buďte opatrní.Ono se dá rejt,a potom také rýt.Jen v odezvě je krapet rozdíl.Fajn,....
s článkem z většiny souhlasím, ale obviňovat zavedenou konzultační firmu Mott MacDonald, že si tímto kazí reputaci je trochu zcestné, nemyslíte pane autore? Mott MacDonald zanalizovala situaci na trhu, ne příčinu nastalé situace, tyto dvě různé věci jste nesmyslně spojil dohromady. Dovolím si rozšířit myšlenku, kterou jste nastínil, nikoliv rozvedl správným směrem. Vše začíná u toho nejmocnějšího....jak jinak v této zemi;-). Ten kdo vládne, určuje pravidla.....je mnoho případů, kdy do důležitých státních úřadů či organizací dosadí "své lidi", chvástají se, jací jsou to odborníci, přičemž jsou to pouze neškodní človíčci, kteří si nevidí nevidí na nos. A právě v tuto dobu začíná růst korupce jako houby po dešti. Nejlepší je to asi uvést na příkladu : Chci získat několik zakázek na stavby dálnic, jenže v tendru nejsem sám, co udělám? aspoň trochu racionálně smýšlející člověk by kontaktoval zadavatele, jenže to by nestačilo, protože ostatní účastníci tendru přemýšlejí stejně. Proto nejdříve kontaktuju je, jelikož se ucházejí o těch několik stejných zakázek jako já, tak se nějak dohodneme.....asi takto....tuhle zákázku přenecháte mě, další necháme vám, tamtu zase vám atd...., jenže je to kapitalismus, proto všichni chtěj trhnout co nejvíc, tak všichni nasadíme přemrštěnou cenu, jenom já, budu mít trošku nižší a trošku výhodnější, ale zase ne o moc, aby to nebyo nápadné, u další nabídky to uděláme, tak, aby si vyhrál ty, u následující zase ty.....šikovně si to rozdělí, kluci vychytralí;-).....jenže, co když se do tendru přihlásí ještě někdo jiný, který bude poctivější než my, a bude mít výhodnější nabídku? no tak zajdeme na ŘSD (jako zadavatele zakázek), necháme tam pár kufříků, oni na oplátku vytvoří takové podmínky zakázky, které jsou pro firmy, které nejsou v uzavřené společnosti,nesplnitelné......no a na světě je KARTEL, situace která tu platí už notnou řádku let. Zamyslete se nad tím pane autore a znovu zvažte reakci v článku na Mott MacDonald, zas tak daleko od pravdy ta analýza nebyla, řekl bych, že byla mnohem blíž realitě, než váš článek. A tohle sem si nevycucal z prstu, možná mám ke zdroji blíže, než si myslíte.........Šťastný nový rok a více objektivnějších článků v roce 2008 přeji redakci AutoRevue, zláště Vám, pane autore. btw. doufám, že tenhle příspěvek nesmáznete, tím byste dokázal, že sem měl pravdu;-)
To je jasný, že za to může Karel !!! Kdybyste vraceli ty bílý podšálky, tak bude všechno v pořádku. !! Nazdar
ty podšálky byly hnědý;-)
Onehdy jsem se bavil se znamym z MD a polozim zde par "inspirujicich" otazek...Proc je ministr Rebicek "neviditelny"? Kdo z Vas o nem slysel pred vice nez rokem a pul?Proc se novinari MD uzkostlive vyhybaji?Mala poznamka na konec...Na chodbach ministerstva je velice rozsirenym jazykem rustina.
vazeni byvali ceski bratia - budte radi, ze vam to ide tak ako to ide. Na vychod od vas su dialnice na pocudovanie este drahsie a stavaju sa pomalsie....
Není se čemu divit, jste hornatá země a tunely kolem Žiliny určitě nejsou levná sranda. ;-) Osobně si myslím, že výstavba u vás pokračuje docela rychle - každý rok je díky tomu cesta do Tater rychlejší.
...ze se najde nekdo, kdo jen nepapouskuje zaver, ktery si ze vcerejsiho zverejneni tyhle zpravy na aktualne vzali prakticky vsichni. Je to fakt jen snaha zamest celej problem pod koberec :-( Nic se nezmeni, jen vetsina lidi bude dal zit spokojeneji. Podstata problemu jakoby nikoho nezajimala...
Viz nadpis. Kde není problém, nelze jej zametat pod koberec... :-P
Nemas nahodou neco spolecneho s rozdelovanim statnich zakazek ? Podle tvych reakci bych skoro rekl, ze ano. A kdyz tady hulakas ty svoje nesmysly o levnych ceskych dalnicich, tak napis aspon zdroj. Ale vlastne ani nemusis. Je to tzv. vycuc z prstu.
Presne, "m4lcom" je nejspis bud urednik, co bere uplatky za zadavani techhle svinsky predrazenych zakazek na dalnice, nebo je ze stavebni firmy, co ty uplatky dava.Kazdopadne humus.Autor ma samozrejme pravdu, hlavni pricina 4x drazsich dalnic u nas nez v Nemecku je korupce a korupcni prostredni, ktere tu CSSD za ty roky vybudovala. Fakt diky, soudruzi. :-(
Já jsem náhodou přesný zdroj uvedl - Eurostat. Že ho ty neznáš, ačkoliv je to jedna z významných institucí v rámci EU, není můj problém a svědčí o jediném - víš prd a vedeš rozumy o něčem, čemu jako skoro všichni tady nerozumíš. Se státními zakázkami (a už vůbec ne v dopravě) nemám nic společného, pouze jsem na rozdíl od tebe lépe informovaný.
U významných institucí není ani tak důležité, jak informují, ale kdo je platí. Něco jako poslanecké komise pro kontrolu poslanců, že.Jsou to naprosté blbosti, přesné počty s agregovanými čísly, které nevypovídají vůbec o ničem - viz např. stuie o nemocnosti, která je dle studií WHO a EHO jedna z nejvyšších i nejnižších v Evropě, a přitom jdou to naprostá haunsnumera která neberou v potaz místní podmínky.
Kartelové dohody jsou zcela běžná záležitost!!!Autor článku má velice zjednodušené mínění o "neviditelné ruce trhu", která dle něj vyřeší vše - rázně, rychle a jednoduše. Jenže takhle to nefunguje! Stavební firma je kolos, který se řítí s plánem nasměrovaným na několik let do budoucna, nemůže si jen tak mýrnixtýrnix přibrat narychlo nějakou zakázku bokem, a nebo naopak zase nějakou dlouhodobě plánovanou ztratit, zkrátka měnit plány ze dne na den.V zájmu každé firmy je být alespoň neoficiálně v kontaktu s nejrelevantnější konkurencí a tak to i ve skutečnosti je. Panují gentlemenské dohody o tom, že není radmo lézt někomu hrubě do zelí a jsou i jakési dohody o nepřekročitelných čarách. Cenová válka totiž není v zájmu nikoho.
No no, spis ty na to mas dost zjednoduseny pohled. Nevim, v jakym byznysu se pohybujes, ale stejne tak jako plati, ze se dodavatele domlouvaj (kartely, gentlemenske dohody, znamosti z golfu, rikej tomu jak chces) tak plati, ze si i hazej klacky pod nohy. Dlouhodoby fungovani takovych dohod je mozny jen v hodne uzky skupine firem, coz neni tenhle pripad. A i kdyby byl, tak vede precenovani mnohem mirnejsimu, nenapadnemu, jde spis o rozdeleni trhu nez primarne o cenu. To za prvy.Za druhy to s tim planovanim je hodne vedle. Verejna zakazka na dalnici se nevypisuje mesic pred zahajenim stavby. I tohle je proces na roky a prihlasit se do nej muze samozrejme prakticky jakakoli takto planujici firma.Suma sumarum - kartely existuji, ale jen tam, kde tomu podminky fandi. To tady minimalne ze zakladni podstaty moc nefandi. A hlavne, a ted reaguju na autoruv dodatek, nejde o to, jestli tu nejaky kartel je nebo ne, jde o to, co stalo u zrodu i zachovani tohoto stavu. A to je kamaradstvi ne (jen) mezi dodavateli, ale predevsim mezi dodavatelem a odberatelem. Kdyz vyrusis tohle, zlikvidujes snadno i kartel. Howgh.
Věřím tomu, že taková analýza skutečně existuje, bylo by to krásné odvedení pozornosti. I kdyby nějaký kartel fungoval, je už jen z toho, kolik stojí dálnice tady a kolik jinde jasné, že jsou to české podmínky, které mu dovolují vzniknout a fungovat. A těmi rozhodně v prvé řadě není něco neuchopitelného jako je špatná legislativa, těmi je korupční prostředí. Všichni z dotčených státních úřadů a firem to ví a všichni v tom jedou nebo nad tím zavírají oči. Situace ale dospěla do takového extrému, že už to zajímá příliš mnoho lidí, a tak je třeba najít obětního beránka. Tento způsob je skvělý - prostřednictvím nějaké nezávislé, renomované firmy necháme vypíchnout jeden ze side-effectů jako hlavní příčinu. Ještě doufám, že na základě toho bude zahájeno nějaké řízení, najdou se firmy, které jsou domluvené a dá se jim hrozně znějící pokuta typu miliarda (poté, co se dálnice za poslední rok předražily až o stovky miliard). Hloupý občan tleská, jak jsme to těm korporacím nandali, všechno je hotové, vyřízené, zametené. A z této diskuze je zjevné, že tomu spousta lidí a prirori fandí, i když je to naprostá blbost!Souhlasím se zde několikrát naznačeným faktem - je to stát, kdo má prakticky neomezenou moc nad celou zakázkou, nikoli sebelépe domluvení dodavatelé. Je jich příliš, vždy by se našel někdo, kdo by nabídl běžnou cenu. Jenže on ho nikdo nehledá, naopak sám odběratel chce, aby tomu bylo tak, jak je tomu nyní. Do této situace to mohl dostat stát a jedině stát, jaké to má všechny možné důsledky je už celkem nepodstatné.Nepřipusťme, aby to takhle dopadlo, neakceptujte jednoduchý, líbivý a logický závěr, že to má jednoho jasného viníka, kterým je kartel zlých firem. Tak to prostě není, tam kde dnes jsme to chtěl dostat a dostal sám zadavatel, který si nyní myje ruce. Poklona autorovi, že je ochoten s tím bojovat...Situace samozřejmě není ani tak snadná, že by za to mohla jenom korupce, která by ceny vyšponovala vysoko a ostatní to jen bez možnosti ovlivnění následovali. Jistěže ne, ale máme-li hledat primární příčinu toho, že se dnes něco takového vůbec děje a velmi těžko se s tím dá bojovat, je samozřejmě to, co je popsáno v článku. Musel to být zadavatel, kdo něco takového chtěl aby vzniklo, pokračovalo a dále fungovalo. A je to on, komu se to nikdy nemůže vymknout z rukou, začít stavět za normální ceny je z jeho vůle možné od zítřka... Pokud by tam ovšem nebyli stále ti samí lidé, kteří jsou kompromitování svým přechozím jednáním a už vlastně ani nemohou vrátit děj zpět. Je to prostě v p*deli... Ale z pozice vrcholného politika to řešení má.
Všechno je v našem státu prohnilé a pak na to doplácejé jen obyčejní lidé, ale výstavba silnic a dálnic je snad to nejhorší co může být. Chtělo by to "urazit pazoury" takovým podnikům jako je Skanska, Metrostav apd.
Kartel tady byl, ale tak pred peti lety. Dnes uz spis ne, protoze zrovna ty velke firmy se vlastne ani domluvit nechteji. (obcas i chteji, ale nedohodnou se :))) Poblem jsou uplatky a politicky sponzoring - chces praci, prispej jinak si u nas neskrtnes - pan H a B z Reditelstvi silnic a dalnic by mohli povidat nebo spis jejich bankovni ucty a ucty jedne nejmenovane modre strany s jejim vernym sekundatnem - cenoprdelniky. Kua ted se prachy vlastne honi pres prostredniky tzv. daliky :)
Zajímalo by mě zda autor článku ví jestli jsou u nás stejná kritéria pro výpočet konečné ceny stavby jako v porovnávaných zemích. Co vše je do výsledné ceny zahrnuto a v jakém rozsahu. Jinak je tenhle článek pod úrovní blesku.
Vi, precti si odkazovany clanek ;)
Četl jsme ho a tam autor píše že to neví. Proto se ptám zda už to zjistil když píše opět článek na stejné téma v podobném duchu. Protože bez těchto znalostí je to opravdu spekulace.
Kde ctes ze nevi? Je to tam napsano primo z ust pana Svagra - dalnicni sjezdy a rekonstrukce starych pripojek navic k tomu, co je bezne treba v Nemecku. Jestli pak v obou zemich je i pobiti kraliku v okolnich revirech je prece fuk, jde o to, co je navic. A tyhle dve veci, navic tahle komparace neplati absolutne, ale treba jen vuci Nemecku, kde je cena kilometr fakt ctvrtinova, fakt cenu neznasobi. Takze nevim co resis...Jen hledas problem. Kdyby bylo problemem to k cemu miris, pak by to jistojiste davno a naprosto precizne pojmenovali dodavatele, objednatele, no kdokoli z tech co je nekdo obvinuje. Jen by vzali jednu papirovou tabuli a v TV by rekli - tady je cena kilometru CZ dalnice, tady cena kilometru DE dalnice, tady jsou veci navic a tady jsou ceny jednotlivych polozek. Vidite, 90 procent ceny navic delaj veci co se v Nemecku nepocitaj. Tecka. Ale to nikdo nedela, takze to tak proste co? Neni.Myslim, ze jsi uplne mimo, tohle uz davno neni diskuse o cene patniku...
Je tam krátká a pro laiky srozumitelná citace p. Svagra. Nerozváděl to do hloubky. Hned v druhé větě je názor autora článku kde píše že neví co to může stát, ale špatnej názor si ze svého neví umí udělat.... Zakládat článek na nevím je hodně zvláštní druh novinařiny.. S tím souvisí i druhá část Vašeho příspěvku. Jde to vzít i obráceně a to tak že kdyžby někdo věděl jak je to s výpočtem ceny dálnic tak by v TV ukázal papír je tam započítáno tohle a tohle a v německu tohle a tohle a máme cenu, ale to nikdo neudělá protože zjistit to je větší práce než napsat nevím a nadávat.Ona taková podrobná studie již vznikla a ukázala že tohle téma není zdaleka tak horké jak se zde ukazuje, ale to asi není pro formát tohoto magazínu a skladbu jeho čtenářů zajímavé. Neříkam že je vše čisté, ale kdyžby se podobným stylem co se zde píše stavěli dálnice bylo by to ještě horší:)
No ona jedna taková studie je z minulého roku na ČVUT.. Byla z toho pak i diplomka jednoho studenta...a ty rozdíly jsou do nebe volající...Pokud autor článku by měl zájem, diplomové práce jsou veřejnosti přístupné a nemusí říkat, že neví...https://aleph.cvut.cz/F/BUN28DPKBV5VMGIMH31F15VCTPUF5DI15TDVGMMT8P12JQR3GD-00087?func=find-b&request=Ve%C5%99ejn%C3%A9+zak%C3%A1zky+v+dopravn%C3%AD+infrastruktu%C5%99e&find_code=WTI&adjacent=Y&local_base=DUPL&filter_code_1=WZ3&filter_request_1=&filter_code_2=WYR&filter_request_2=&filter_code_3=WYR&filter_request_3=&filter_code_4=PHN&filter_request_4=&filter_code_5=WLN&filter_request_5=&x=44&y=14
Nebyla by "lepší" adresa?
Hele Alfons, pokud neumíš stisk kláves Ctrl-C a Ctrl-V, tak nepiš do diskusí. Uvedená adresa funguje a ta diplomka je fakt nářez
Kopírovat umím, děkuji a už jsem i pochopil že firefox tenhle web nepodporuje, ale klidně ze sebe udělám hlupáka jen proto abych si tu práci přečetl, prostě mě dej odkaz na tu práci tak abych si jí mohl stáhnout. Dík.
Tady - http://preview.tinyurl.com/2a838u
Stáhnout, ne zjistit kde jí půjčit.
Podľa mňa je pravda niekde v strede (resp. každý má trochu pravdu)...Myslím, že sa tie firmy dohodli na pravidlách medzi sebou a tak si podelili trh a na druhej strane existuje aj korupcia v štátnych orgánoch. Táto kombinácia je potom podľa mňa super stabilná....
no, podle me je pravda tak nekde v 5/8 (v peti osminach) nebo spise 17/33...;-)
moc chytre,fakt
Odstavec o přirozené vnitřní nestabilitě kartelu autor nějak nezvládl. Jsou známy kartelové dohody, a není jich málo, které byly odhaleny po 10 či 20 letech fungování. Kartely mají naopak velice přísná pravidla, firmy si přesně rozdělují trhy, zakázky, určují ceny. Má to naopak velice stabilní strukturu, narozdíl od toho, co tvrdí autor. To samozřejmě neznamená, že ve stavbách dálnic v ČR kartel nutně existuje, dreahé dálnice mohou způsobovat i jiné okolnosti, o kterých se v článku píše.
takovy kartel je mozny v prostredi s par firmami na trhu a se ztizenym pristupem do odvetvi - napriklad nas mobilni trh - 3 operatori, naklady na vstup do odvetvi astronomicke navic je treba mit licenci. kartel jak vysity.stavebni prostredi je kombinace - par velkych firem si drzi svoje uredniky a odpovedne lidi pomoci uplatku a tyto firmy pak eliminuji ostatni zajemce a rozdeluji si kartelovym zpusobem zakazky. vstup do odvetvi znamena byt zadobre s temito firmami - tedy neco za neco. ono podmaznout nekoho taky neni uplne jednoduche, jsou to dost tanecky..
Mylis se, kolego, zjednodusujes. Z par pripadu delas obecne pravidlo. V tom odstavci, ktery zminujes, jsi prehledl jednu velmi podstatnou vetu: "To je v mnoha oborech nesporně možné, ale v tomto případě je to prakticky vyloučeno." Nikdo nerika, ze kartely obecne nejsou funkcni, ale podminky museji byt trochu jine - napr. na trhu mas 3-4 velke firmy, kterym nikdo nemuze nijak konkurovat a ty se pak domluvi na kde cem. I z posledni doby je znamo dost pripadu - naposledy gumarenstvi. Jenze to neni pripad stavebnictvi, zvlast pote, co se uz minimalne rok rika jak jsou u nas dalnice drahe. Dozajista by behem teto doby nektery z konkurentu tuto informaci neprehledl a zacal by o zdejsi zakazky usilovat nizsi cenou. Kartel by to rozbilo, ale korupcni prostredi ne.Urcite je pravde, ze to je jedno s druhym, ale rozhodne souhlasim s tim, ze primarnim duvodem, ktery take musi byt primarne resen, je nestandardni chovani odberatele, ne dodavatele.
Věc se v zásadě má tak, že se jedná o "analýzu" firmy, se kterou stát v říjnu kvůli nesrovnalostem stran jejích služeb při stavbě D3 u Tábora rozvázal smlouvu. Podle všeho není platná ani teze o drahosti českých dálnic, tak oblíbená u českých motoristických novinářů - podle nedávno zveřejněné statistiky Eurostatu platí ČR za postavený kilometr dálnic méně, než je průměr všech zemí EU. Myslím, že je to asi 74 procent.
eh, netusil jsem ze se nekde v EU stavi silnice ze zlata...to by mozna mohlo zvednout prumer tak aby nase dalnice byly jenom na 74%...
Neznáš, jak to chodí v médiích? Jeden novinář v touze po senzaci něco překroutí, ostatní se toho chytnou a když to píšou všichni, tak to přeci musí být "pravda". A není to jen případ "drahých českých dálnic". ;-)
Tohle me docela pobavilo. Jediny srovnani co znam je to od Tranparency International, ktery mluvi o tri az ctyrnasobku prumerne ceny, ze by realita byla 0,75? ;-) To by bylo hodne zajimavy a docela by me interesovalo, jak na to prisli. Cena km dalnice se spocita celkem snadno - celkova cena srovnatelnych vstupu / X km. A pokud Rakusaci takhle udelaji dalnici z Vidne do Blavy za 200M/km, tak fakt nevim, kde by kdo v Cesku neco udelal za 150. Takova dalnice tady vubec neni...
Že něco neznáš, neznamená, že to neexistuje. Stačí najít si web eurostatu a příslušné údaje. TI je všechno možné, jen ne seriózní instituce. Obvykle operují s daty a údaji velmi nestandardními způsoby, aby došli k požadovaným výsledkům. Kupříkladu srovnáváním současných cen výstavby dálnic v ČR s údaji ze SRN starými takřka dvacet let.
Pane Janda, je hezké že si ještě pamatujete poučky z VŠ. Vy ale na jejím základě děláte dalekosáhlé závěry, aniž byste znal znění a opravdové závěry oné zprávy od Mott MacDonald.
Autor diskutuje s doposud znamou informaci a zaroven rika, ze to muze byt jinak, to mi prijde byt v poradku. Je to jen nazor, pochopte.
Pan Janda a maminka mají sice vždycky pravdu, tentokrát však ne celou.Korupce nepochybně je jednou ze součástí problému, bylo by naivní se domnívat, že podstatným způsobem navyšuje cenu díla. Přitom za "podstatným" považuji stav překračující hranici 10%. Korupce v tomto směru slouží k získání zakázky, zpravidla však ne k její deformaci.Kartel je nepochybně rovněž podstatnou součástí problému, o tom že se velcí hráči na stavebním trhu mzi sebou domlouvají vědí snad úplně všichni, mě až teď překvapilo, že toto veřejné tajemství zůstalo panu Jandovi skryto.Významně pak se na ceně dálnic projevuje další dosud nejmenovaný komplex, složený ze tří faktorů:lobby spekulativních pozemkářůnesmyslná legislativazhovadilost projektantů
Obvykle se do diskuse nezapojuji, ale tentokrát alespoň malé upřesnění. Smyslem článku, který (k mé tíži) nebyl všemi ze čtenářů pochopen, bylo především postavit jasnou oponenturu současné rétorice ostatních médií - včera jsem ze všech stran slyšel jen komentáře typu "Tak už konečně víme, čím to je, je to kartel," konstatující tuto příčinu jako jediný a prní důvod všeho zlého.Tím, co jsem napsal, neodmítám existenci kartelu jako takového, odmítám to, že by byl příčinou vzniku současného stavu tak, jak to bez dalšího konstatují některá média. Snažím se pojmenovat především to, co muselo skutečně stát na počátku a bez čeho by jakákoli další „zvěrstva” nemohla vzniknout. V tom, co říkáte, máte nesporně pravdu, ale jsem si jist, že dlouhodobě fungující dohoda mezi dodavateli by nemohla existovat bez přihlížení zadavatele, stejně tak spekulace s pozemky by rovněž nemohly fungovat za situace, kdy by někdo z úředníků pro vlastní prospěch neříkal svým „kamarádům”, kde by mohl být změněn územní plán za tím či oním účelem.To vše jsou následky, nikoli přičiny. Smyslem článku bylo vrátit diskusi o krok zpět a nenechat ji rozptýlit na obviňování jednotlivých díčích faktorů, které primární příčinou dle mého nejsou a jsou jen důsledkem korupce a klientelismu, která připustila vznik dalších dílčích problémů, které situaci dále eskalují.Raději to napíši i do článku...
Presne, za tohle 10 z 10. Muzeme tu resit milion dilcich problemu, ale to nestavi clanku zadnou oponenturu. To jen rikame, co vsechno az tohle kamaradickovani umoznilo. Vznik kartelu, ktery by v tomhle prostredi slapal pet let, to je imho blbost. Podle me je tady monopolni sila spis na strane odberatele, ktery muze dodavatele sedrit az do kuze. Pokud by chtel. Jenze on nechce, on chce pravy opak a to je duvodem, ze se muze dit lecos. Vcetne toho, ze uz se i dodavatele domluvi spolu, aby si cirou nahodou v tomhle protredi zbytecne nekonkurovali. Ale to az daleko po tom, co zjistili, co vsechno je diky "ochote" urednicku mozny...
Velký omyl. Odběratel totiž nemá koho sedřít z kůže. Odběratel má proti sobě domluvených několik málo protihráčů. Nemá možnost sáhnout jinam, protože nikdo jiný než členové domluveného týmu tu hru nehrají. navíc je domluveným vítězem podmáznut, jak má soutěž vypsat. Do této souteže se přihlásí oněch pět hráčů, kteří si domluví nabídkové ceny, záruky apod. Vítěz je jasný předem, ten odmění zadavatele a rozdělí práci mezi ostatní členy kartelu, případně si pozici vymění na jiné dohodnuté zakázce. Přesně takhle to funguje. Nikdo malý se mezi ně nedostane, pokud by se o to pokusil, buď ho smetou (například tím, že mu dají práci jinde, za kterou mu nezpalatí), no mu ucpou hubu menším štěkem s důrazným varováním aby se stáhl, nebo ho akvírují. Cílem je udržet si rozdělené pozice na trhu a znemožnit snižování ceny konkurenční soutěží. Korupce v tom hraje třetí housle, má jen podpůrný efekt.
Jde samozrejme o slozity problem, ve kterem bude hrat roli mnoho faktoru. Nicmene nejaky musi byt prevazujici a osobne si take myslim, ze to musi byt korupce a klientelismus. Tim co rikas uz to posunujes jinam. Ve vysledku mohou byt opravdu domluveni vsichni se vsemi, ale na pocatku musi byt neco, co umozni vznik takhle zdeformovaneho prostredi. A ja jsem si jista, ze situace se nema a nikdy nemela: "zli domluveni dodavatele" vs. "cestny, marne bojujici urednik", ktery nema na vyber z nizke ceny. Naopak, na zacatku musel byt zkorumpovany urednik, ktery chce ulit penize ne jen pro sebe (to spolkne opravdu jen par procent), ale i pro vsechny, kteri by ho mohli prasknout. Kam az to dospelo, co to vsechno zpusobilo je vec jina, ale mame-li hledat prvotni a jasne pojmenovatelnou pricinu, pak to pro me je korupce. Myslim, ze zbytek je fakt jen rozptylovani pozornosti, i kdyby nejaky kartel vznikl, bez prehlizeni odberatele by proste nemohl existovat.Jinak taky nesouhlasim s temi procenty - 10 procent u korupce a treba 30 u kartelu, o tom muzeme mluvit v nejakem standardnim trznim prostredi. U dalnic, kde nikdo nevi kolik vlastne stoji a i kdyz stoji 4x vic nez o 50 km vedle, tak RSD muze rict "to se neda srovnavat" se muze dit cokoli...
V poslednich tydnech objevili silnicarsky kartel ve Finsku. Soud potrestal viniky, kteri doplati statu miliardy €. Cesko je pro podobny kartel jako stvorene. Korupce je vsudepritomna a nikdo proti ni nic nezmuze (nebo nechce). Navic stav ceskych silnic je takovy, ze v opravyhodnem stavu je snad 80% nasich komunikaci. V Cesku je mozne vsechno i to, ze se kartel drzi za ruku s nejvyssimy organy.
www.cenastatu.cz
Nemozne??? Na slovensku to bolo par rokov dozadu a urcite to funguje dalej. Velke stavebne firmy (Strabag, Doprastav, Betamont, Skanska ) sa dohadovali pri stavbach dialnic a uzavreli kartelovu dohodu na usek Mengusovce - Janovce. Dostali pokutu 1,474 miliardy korun a stale sa sudia. Tak preco by to nebolo mozne v CR??? Autor je asi mimo reality. http://www.hnonline.sk/1-10023660-17596830-k00000_detail-06
To, ze si zkorumpovany statni urednici usmysli, ze z toho na cem sami participuji obvini u verejnosti nepopularni "velky firmy", neni dukazem niceho. I to, ze to neni uzavreny pripad z toho dela nulovy argument. Tady se proste jen obe strany pohadaly a skoncilo to takto. Spis to svedci o nestabilite kartelu dodavatele-stat nez o cemkoli jinem ;)
Tak ona jedna vec je domluvit se na dodavkach pro jednu dalnici a jina udrzovat takovy stav u desitek zakazek po mnoho let, to je opravdu dost tezke. Nerikam ze nemozne, ale hodne nepravdepodobne. Za danych podminek je korupce mnohem pravdepodobnejsi.
Lenze to je len jeden pripad, na ktory sa prislo (pricom netusim, ako to vlastne prasklo). Ale nikto nemoze tvrdit, kolko je takych kartelovych dohod, na ktore sa neprislo...Nevravim ze za vysoke ceny mozu *len* kartelove dohody, ale spolu s podplacanim, korupciou, klientelizmom a nekompetentnostou zodpovednych mozu prispievat k tomu, ze sa neumerne vysoke ceny vystavby dialnic udrzuju uz dlhe roky. Na slovensku sa k tomu pridava este neuveritelne "prudke" tempo vystavby dialnic. Vysledkom je potom to, ze otvorenie 5km useku v polovicnom profile raz za rok sa povazuje takmer za statny sviatok...
To je snadné jak se na to prislo - mekdo koho nevzali do party, nebo na nej zapomněli s úplatkem, to bonznul. A to je prívě princip rozpadu kartelu.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.