Silvestr se blíží: za drahé dálnice v Česku prý může kartel

Silvestr se blíží: za drahé dálnice v Česku prý může kartel

Na sklonku každého roku je běžné nejen bilancovat, ale i trochu si utahovat ze svého okolí. Je obvyklé dělat to na Silvestra a zřejmě to tak plánoval i Státní fond dopravní infrastruktury, který si nechal vypracovat analýzu řešící „nevysvětlitelně” vysoké ceny českých dálnic. Zpracovat ji měla firma Mott MacDonald a jedním z jejích klíčových závěrů má být fakt, že za vysokou cenou českých dálnic stojí kartelové dohody stavebních firem. Tato informace zatím není oficiální, ale tvrdí to server Aktualne.cz, který prý má zprávu k dispozici. Pokud tomuto zdroji můžeme věřit, pak může být skutečný závěr dvojí - buď jde opravdu o silvestrovský žert, nebo renomovaná firma dělá vše proto, aby své renomé ztratila. Podobný závěr je totiž absurdní.

Není to tak dávno, co jsem na těchto stránkách rozebíral důvody nesmyslně vysokých cen českých dálnic. Nebudu opakovat již vyřčené, ale závěr mohl být jediný - za logicky neospravedlnitelnými kilometrovými cenami, které jsou mnohdy až čtyřnásobně vyšší než v okolních zemích, může stát v prvé řadě jedině masivní korupce a klientelismus prostupující všechny úrovně státní správy, mající vliv na výdej státních prostředků. Závěr zmíněné analýzy zní jako logická alternativa, bohužel jde jen o snahu rozptýlit pozornost stále více se soustřeďující na jediného možného viníka, který dovolil, aby se situace dostala až do dnešního stavu. Pokusím se vás tentokrát nezatěžovat dlouhými rozbory situace, ostatně vše podstatné o stále trvajícím stavu najdete ve zmiňovaném článku.

Tezi o kartelové dohodě jako příčině všeho zlého zkrátka nevěřím. Nevím, zda by mě u Mott MacDonald zaměstnali jako ekonoma, ale zdravý rozum a pár pouček, které jsem kdysi pochytil na vysoké škole, mi říkají, že prvotním důvodem vzniku a trvání současného stavu kartel být nemůže. A to především proto, že by trval příliš dlouho na příliš otevřeném trhu. Sama zpráva konstatuje, že ceny dálničních staveb neúměrně rostou od roku 2002, tedy již pět let. Je přitom jednou ze základních definic kartelu, že je vnitřně i obecně nestabilní. Pro každého člena kartelu je vždy lákavé uzmout tu kterou zakázku na úkor ostatních členů kartelu, kteří nabízejí dodávky za domluvené vysoké ceny. Tavkový kartel je navíc nezákonný, tím i vnitřně nevymahatelný a jeho porušení fakticky nepostižitelné, což nestabilitě dále přispívá.

Pouze takové, nutno říci již dost zásadní problémy ale předpokládá, že jsou na kartelu domluveni všichni klíčoví hráči na trhu. To je v mnoha oborech nesporně možné, ale v tomto případě je to prakticky vyloučeno. Jen v Evropě existují minimálně desítky firem, které jsou prakticky kdykoli schopny postavit dálnici v českých podmínkách za obvyklé ceny. Rozdíl mezi cenou obvyklou a cenou českou je přitom tak extrémní, že i kdyby náklady této firmy spojené s tím, že by stavěla daleko od míst, kde je to pro ní běžné, znamenaly zvýšení ceny na dvojnásobek, bude pořád daleko nejlevnější v celém výběrovém řízení. Nabouraní takového kartelu zvenku je tedy rovněž velmi pravděpodobné.

Že by u nás čistě z vůle dodavatelů vydržel roky? Pochybuji. Nebo si snad myslíte, že by všichni obvyklí stavitelé českých dálnic byli domluveni se všemi konkurujícími si subjekty v okruhu tísice kilometrů? I kdyby ano, tak proč tuto dohodu neaplikují i na jiných trzích? A kdyby i přes to všechno, tak že by za pět let nevrazil ani jeden z členů takového sci-fi kartelu, třeba v roce, kdy se mu příliš nedaří, ostatním nůž do zad obvyklou nabídkou, která by celou praxi přemrštěných cen v mžiku položila na lopatky? Něco podobného je pro mě naprosto nepředstavitelné, prvotním důvodem musí být něco jiného, mnohem prostšího.

Srovnejte si výše popsanou situaci s realitou českého prostředí - investorem dálničních staveb je jediný zadavatel, který navíc „sedí” na penězích, které mu nepatří. Jeho moc je prakticky neomezená, je to on, kdo definuje parametry každého tendru, je to on, kdo - pokud není hloupý - může kohokoli „nevhodného” z výběrového řízení potichu eliminovat. Ale není to samozřejmě nějaký neuchopitelný spolek špinavců, jde o konkrétní lidi, kteří zneužívají své moci k převádění státních prostředků do svých vlastních kapes prostřednictvím předražených zakázek. Na rozdíl od situace naznačovné zmíněnou, stále věřmě že silvestrovskou analýzou, vykazuje tento stav vysokou stabilitu udržitelnou po léta - nikdo z přímo zúčastněných na něm totiž není bit. Stavebním firmám může být úplně jedno, jestli se přes jejich účty prožene 30 a nebo 20 miliard, ani o ony nebudou na vyšší ceně tratné a bez vzájemné dohody snadno brzy akceptují (a v Česku za těch pět let zjevně akceptovaly), že jít do tendru na dálnici s cenou nekalkulující s pořádným „spropitným” pro zadavatele ani nemá cenu. Zájem zaměstananců zadavatelů je zřejmý, ti takové prostředí přímo vytvářejí za svým osobním prospěchem. Poškozený je jen občan, jehož daně končí v kanálu. Ten se ale celého výběrového řízení přímo nijak neúčastní a jeho křik nejen v mnoha internetových diskusích k těm správným uším zjevně nedoléhá. Jistě, podobná řízení by za nás měly dohledovat úřady pro to zřízené. Ty jsou ale buď neschopné nebo rovněž zkorumpované. Ono pokud kilometr dálnice stojí osm set milionů místo obvyklých dvou set, najde se dost prostředků pro všechny...

Možná jsem paranoidní, ale jiný důvod vzniku současného stavu nevidím. Pravda může být jiná, ale spekulace o kartelu jako jediném (nebo hlavním) důvodu je asi tak tisíckrát méně pravděpodobná než tato „konspirační teorie”...

 

Poznámka na závěr v návaznosti na započatou diskusi: Tím, co jsem napsal, neodmítám existenci kartelu jako takovou, odmítám to, že by byl příčinou vzniku současné situace tak, jak to bez dalšího konstatují některá média. Snažím se pojmenovat především to, co muselo skutečně stát na počátku a bez čeho by jakákoli další „zvěrstva” nemohla vzniknout. Dlouhodobě fungující dohoda mezi dodavateli by nemohla existovat bez přihlížení zadavatele (pokud kartel, tak jedině takový, že jedním z jeho členů bude i zadavatel...), stejně tak spekulace s pozemky by rovněž nemohly fungovat za situace, kdy by někdo z úředníků pro vlastní prospěch neříkal svým „kamarádům”, kde by mohl být změněn územní plán za tím či oním účelem. A s dalšími problémy to bude podobné.

To vše jsou již následky, nikoli přičiny. Smyslem článku bylo vrátit diskusi o krok zpět a nenechat ji rozptýlit na obviňování jednotlivých díčích faktorů, které primární příčinou dle mého nejsou. Jsou jen důsledkem korupce a klientelismu, která připustila vznik dalších problémů, jenž situaci dále eskalují.

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 61 840 km
Cena: 430 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků