Silniční zákon se zřejmě brzy změní, víme jak

Poslanci Občanské demokratické strany opět předstoupí před své kolegy ve sněmovně s návrhem novely zákona o provozu na silničních komunikacích. Jejich poslední neúspěch ale předkladatele donutil řadu plánovaných změn upravit či zcela opustit.

Z plánované novely, která měla odstranit přinejmenším nepřehlédnutelnou část absurdit současného zákona a přijít s několika novinkami, se tak stane především technické opatření, které pozmění jen prvky, nad jejichž nesmyslností panuje shoda napříči politickým spektrem. Tedy převážně drobnosti. Nový návrh byl již projednán v jednotlivých poslaneckých klubech a tři největší strany s ním souhlasily. Tím je prakticky zaručeno, že Parlamentem projde.

Navíc byla stanovena podmínka, že k novele nebudou ve druhém čtení doplňovány žádné pozměňovací návrhy, a tak si opět můžeme jen postesknout. Není ani tak smutné, že z novely zmizely některé „kontroverzní” pasáže (např. nový limit 160 km/h na dálnici, zrušení bodového postihu za nezapnutí bezpečnostních pásů nebo 18 bodů místo 12) jako především to, že poslanci opět ani o píď nepohnou se zcela kardinálním problémem současného zákona. Ten vedle sebe nechává existovat dva „bodové systémy”, přičemž ten viditelný, rozumnější a dokola omílaný je prakticky zcela neúčinný. A tak budou všem rozumně uvažujícím lidem z českého silničního zákona zřejmě ještě dlouho vstávat vlasy na hlavě hrůzou.

Ale nebuďme jen pesimističtí, co se tedy změní? Ze zákona má být vypuštěn hlavně paragraf, který ukládal viníkovi dopravní nehody trest 50 tisíc Kč a odnětí řidičského oprávnění i v případě, že zraní pouze sám sebe nebo své blízké. Zde se často upozorňovalo hlavně na cyklisty, ale pokud novela vstoupí v platnost, nebudou za nehodu, kdy řidič zraní sám sebe, ukládány tak tvrdé sankce nikomu.

Novela počítá i s dalšími změnami jako je zrušení tzv. „pošťácké výjimky”, která vozům České pošty umožňuje beztrestně parkovat kdekoli (klidně i uprostřed křižovatky). Počítá se i se zrušení zákazu zastavení a stání řidičům autobusů a tramvají v zastávkách nebo padesátisicóvé pokuty za řízení vozu s jinou než přidělenou registrační značkou nebo vozidla zcela neregistrovaného.

Zruší se i absurdní odebírání řidičského oprávnění za stání na místě pro invalidy, zde zůstane v platnosti „pouze” vysoká pokuta 5-10 tisíc Kč, která je zcela dostačující pro odrazení bezohledných řidičů.

Se všemi těmito změnami bylo možné počítat, poslanci byli ovšem nečekaně osvíceni ve dvou dalších případech. Prvním je, že po dosažení dvanáctibodové hranice za mírnější přestupky bude řidičský průkaz odebrán řidiči na tři měsíce místo současných dvanácti. Významně se tak přiblížíme ve světě platným zákonům, kdy je při prvním dosažení maxima bodů udělován zákaz činnosti, který pro řidiče není zcela likvidační a je především nepřehlédnutelným upozorněním na nepřijatelnost jeho chování na silnici.

Druhou vítanou a změnou je zrušení práva policistů zadržet řidičský průkaz bez možnosti odvolání až do doby vyřešení přestupku správním orgánem pouze na základě podezření ze spáchání určitého přestupku. Toto ustanovení jsme v průběhu roku opakovaně kritizovali s ohledem na zásadní vliv takového rozhodnutí na život každého z nás, které má dalekosáhlé důsledky a které nemůže být soustředěno do rukou jediné osoby bez možnosti odvolání. Policisté tak budou mít možnost k takovému kroku přistoupit jen v případě podezření ze spáchání trestného činu (tedy např. při podezření ze zavinění vážnější dopravní nehody).

Pár pozitiv tedy na novele určitě najít lze, mnohé zásadní problémy jsou ale stále přehlíženy a zákon bude mít i ve své nové podobě daleko k tomu, jak od začátku vypadat měl.

Novela by měla být ve sněmovně projednána v prosinci a pakliže se nestane nic neočekávaného, účinnou by se měla stát na jaře příštího roku.
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků