Silnice zkontroluje speciální vůz. Vyhodnotí i nejlepší opravu

Silnice zkontroluje speciální vůz. Vyhodnotí i nejlepší opravu

Na rozbité české silnice brzy vyrazí multifunkční diagnostické zařízení. Má to být jeden z kroků, jak zlepšit neuspokojivý stav našich vozovek. Za nějaký čas bude možné potkat speciální auto, jehož digitální systémy vykáží data, která odhalí i skryté neduhy a zároveň navrhnou optimální řešení oprav. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli tomu vypisuje výběrové řízení a jeho vítěz zmapuje, v jaké situaci se celá síť českých komunikací skutečně nachází. Sběr a vyhodnocení informací by mělo stát několik desítek milionů korun, ovšem při takto zjištěných závadách dochází u oprav k úsporám.

V Evropě je v provozu osmnáct aut s obdobnou technologií. Spolumajitelem jediného takového vozu v Česku je subjekt z oboru silničního hospodářství. Systém je namontovaný na americké dodávce Chevrolet Chevy VAN 20 s objemem motoru 5700 ccm

„Systém má poměrně vysokou kapacitu pořizování dat, a tak je možné sbírat informace v běžné provozní rychlosti osmdesáti až devadesáti kilometrů za hodinu. Za den je možné zmapovat od tří do pěti set kilometrů vozovky,“ řekl AutoRevue.cz předseda sekce povrchových vlastností vozovek České silniční společnosti Václav Bolina.

Studie udělá i výhled do budoucnosti

Zařízení umí pomocí dat dokonale přečíst jakékoliv nerovnosti, trhliny a poklesy vozovky a vyhodnotit jeden z parametrů její kluzkosti. „Systém zmapuje všechno během jediné jízdy a výsledkem je soubor určený pro silniční databanku. Z těchto informací se dá vyčíst, jakou technologii opravy je nejlepší na konkrétní závadu silnice zvolit. V případě, že správce komunikace nemá dost peněz, nabídne počítačová studie, jak bude silnice vypadat za rok, když se oprava odloží, a kolik to bude potom stát," pokračuje Bolina.

Vozovku snímají dvě kamery s vysokým rozlišením, které umožňují ostré a detailní snímky. V autě během monitorování sedí řidič a operátor, který kontroluje údaje, ovládá systémy a hlídá jejich funkci. „Při zakázce pracuje auto obvykle pět pracovních dnů za denního světla. O víkendu se data stahují a zpracovávají, posádka pak pokračuje na dalších úsecích,“ dodal.

Klepněte pro větší obrázek

Monitorovací auto české vozovky snímalo naposledy před čtyřmi roky. Zakázka ŘSD má být rozdělená na silnice první třídy, rychlostní komunikace a dálnice. S opravami by se po vyhodnocení nadcházejících testů mělo začít během příštího roku.

Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků