Silnice zkontroluje speciální vůz. Vyhodnotí i nejlepší opravu

Na rozbité české silnice brzy vyrazí multifunkční diagnostické zařízení. Má to být jeden z kroků, jak zlepšit neuspokojivý stav našich vozovek. Za nějaký čas bude možné potkat speciální auto, jehož digitální systémy vykáží data, která odhalí i skryté neduhy a zároveň navrhnou optimální řešení oprav. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli tomu vypisuje výběrové řízení a jeho vítěz zmapuje, v jaké situaci se celá síť českých komunikací skutečně nachází. Sběr a vyhodnocení informací by mělo stát několik desítek milionů korun, ovšem při takto zjištěných závadách dochází u oprav k úsporám.

V Evropě je v provozu osmnáct aut s obdobnou technologií. Spolumajitelem jediného takového vozu v Česku je subjekt z oboru silničního hospodářství. Systém je namontovaný na americké dodávce Chevrolet Chevy VAN 20 s objemem motoru 5700 ccm

„Systém má poměrně vysokou kapacitu pořizování dat, a tak je možné sbírat informace v běžné provozní rychlosti osmdesáti až devadesáti kilometrů za hodinu. Za den je možné zmapovat od tří do pěti set kilometrů vozovky,“ řekl AutoRevue.cz předseda sekce povrchových vlastností vozovek České silniční společnosti Václav Bolina.

Studie udělá i výhled do budoucnosti

Zařízení umí pomocí dat dokonale přečíst jakékoliv nerovnosti, trhliny a poklesy vozovky a vyhodnotit jeden z parametrů její kluzkosti. „Systém zmapuje všechno během jediné jízdy a výsledkem je soubor určený pro silniční databanku. Z těchto informací se dá vyčíst, jakou technologii opravy je nejlepší na konkrétní závadu silnice zvolit. V případě, že správce komunikace nemá dost peněz, nabídne počítačová studie, jak bude silnice vypadat za rok, když se oprava odloží, a kolik to bude potom stát," pokračuje Bolina.

Vozovku snímají dvě kamery s vysokým rozlišením, které umožňují ostré a detailní snímky. V autě během monitorování sedí řidič a operátor, který kontroluje údaje, ovládá systémy a hlídá jejich funkci. „Při zakázce pracuje auto obvykle pět pracovních dnů za denního světla. O víkendu se data stahují a zpracovávají, posádka pak pokračuje na dalších úsecích,“ dodal.

Klepněte pro větší obrázek

Monitorovací auto české vozovky snímalo naposledy před čtyřmi roky. Zakázka ŘSD má být rozdělená na silnice první třídy, rychlostní komunikace a dálnice. S opravami by se po vyhodnocení nadcházejících testů mělo začít během příštího roku.

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 28 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků