Silnice by v budoucnu mohly opravovat drony. Pomocí 3D tisku

Touto metodou by mohly být některé díry v silnicích opraveny za méně než minutu. Technologie si vyžádá investici přes 140 milionů korun.

Zrovna včera v noci jsem po delší době vyrazil napříč republikou a nestačil se divit, kolik na mé obvyklé „severní“ trase přibylo uzavírek, rekonstrukcí a podobně. Na jednu stranu je fajn, že se něco děje a silnice jsou opravovány, opravdu je ale nutné rozkopat všechno najednou, vymyslet chaotické objízdné trasy a nechat řidiče, aby se v tom sami plácali? Ale to jenom tak na úvod…

Silnice v Česku dostaly vysvědčení. Jsou horší než v rozvojových zemích!

Silnice v Česku dostaly vysvědčení. Jsou horší než v rozvojových zemích!

Mnohem horší z mého pohledu je, když jedete po relativně hezké silnici, když tu se z ničeho nic ozve rána, vy zatnete zuby jenom a čekáte, jestli náhodou neuslyšíte unikat vzduch z pneumatiky. Nebo ještě něco horšího. Prostě díra uprostřed ničeho, která by však šla sprovodit ze světa poměrně rychle.

Toto jsou české silnice smrti. Nejvíce na nich hrozí riziko smrtelné nehody

Toto jsou české silnice smrti. Nejvíce na nich hrozí riziko smrtelné nehody

S perfektním nápadem přišli vědci u univerzity v britském Leedsu, kteří chtějí do oprav vozovek zapojit drony. Plán se má sice týkat vozovek ve městech, rozšířit působiště i na blízké okolí by však nemusel být takový problém.

Systém je v podstatě velice jednoduchý. Jeden dron přes noc mapuje vybranou oblast a sbírá data o dírách v silnicích. Ta následně předá druhé jednotce, která se postará o opravu pomocí 3D tisku. Vím, zní to hodně jako sci-fi a zatím si dost dobře nedovedu představit, jak velký by onen dron-opravář musel být, aby byl schopen utáhnout i potřebný materiál, to už ale musí vyřešit páni vědci.

Nejděrovatější povrch v Česku má nadále pražská ulice U Seřadiště

Nejděrovatější povrch v Česku má nadále pražská ulice U Seřadiště

Ostatně, peněz na to mají docela dost. Projekt je totiž financován z grantu britské Rady pro výzkum technických a fyzikálních věd a měl by spolykat v přepočtu více než 140 milionů korun. Rozhodně tedy nejde o pouhém plácnutí do vody, ale součást uceleného projektu „samoobslužného města“. Do roku 2050 by se drony mohly kompletně postarat o městskou infrastrukturu či alespoň vypomáhat při opravách.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

dnes | Milan Lažanský | 17 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků