Silné partnerství: 25 let spojení ŠKODA a Volkswagen

Silné partnerství: 25 let spojení ŠKODA a Volkswagen
  • › Milník v česko-německé spolupráci: Čtvrt století od vstupu automobilky ŠKODA do koncernu Volkswagen
  • › 25 let úspěšné spolupráce: Vývoj moderní modelové nabídky, šestinásobný nárůst prodeje vozů, mohutné investice do vývoje a výrobních kapacit
  • › Globální značka: Z regionálního lídra respektovanou automobilkou aktivní na více než 100 trzích světa

Mladá Boleslav, 24. března 2016 – Jedna z nejúspěšnějších fúzí v automobilové historii slaví v těchto dnech 25. jubileum. Dne 28. března 1991 byla podepsána Smlouva o vstupu společnosti „ŠKODA, automobilová akciová společnost“ do svazku koncernu Volkswagen. Dokument vstoupil v platnost 16. dubna 1991.Během uplynulého čtvrt století se z regionálního výrobce stala dynamicky rostoucí automobilka mezinárodního formátu. Dnes ŠKODA vyrábí více než milion vozidel ročně a je zastoupena na více než 100 trzích. Nejširší modelová nabídka v její historii vzniká na dvou kontinentech ve čtrnácti závodech. V jubilejním roce navíc ŠKODA AUTO zahajuje novou modelovou ofenzivu v segmentu SUV.

​„ŠKODA se za uplynulých 25 let proměnila z regionální značky na mezinárodně velmi úspěšného výrobce. Rozhodující roli při tom hrála profesionální podpora koncernu Volkswagen, který před čtvrt stoletím vstupem do automobilky ŠKODA prokázal rozhodnost a podnikatelský nadhled. Úspěšný rozvoj naší značky je v automobilovém průmyslu ojedinělý,“ říká Bernhard Maier, předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO. 

Začlenění automobilky ŠKODA do koncernu Volkswagen patří k nejúspěšnějším příkladům privatizace československého státního majetku na počátku 90. let. Roční kapacita výroby tehdy činila necelých 200 000 vozidel, modelový program tvořily pouhé dvě řady – dožívající typy s motorem vzadu a pohonem zadních kol a v roce 1987 představený moderní model Favorit ve verzi hatchback a kombi (Forman). Dnes ŠKODA nabízí rozsáhlou paletu více než 40 modelových variant, sahajících od malého vozu Citigo až po vlajkovou loď ŠKODA Superb.
 
Česká vláda při privatizaci automobilky, založené již v roce 1895 a patřící ke značkám s nejbohatší historií na světě, vybírala z nabídek několika zájemců ze zemí západní Evropy i ze zámoří. Do celého procesu se zapojila řada politických i hospodářských špiček a v roce 1991 byla automobilka ŠKODA prodána koncernu Volkswagen. 

Volkswagen byl již tehdy největším výrobcem automobilů v Evropě a o mladoboleslavskou značku a československý trh projevoval zájem dlouhodobě. Již v roce 1987 byly ve Wolfsburgu v rámci uvažované spolupráce realizovány zkoušky prototypu nové modelové řady ŠKODA Favorit s pohonem předních kol, vzniklé pod taktovkou šéfa vývoje Petra Hrdličky. Právě slibný potenciál konkurenceschopného výrobního sortimentu patřil k hlavním důvodům zájmu koncernu Volkswagen o společnost ŠKODA. Jejím dalším trumfem se stala vysoce kvalifikovaná pracovní síla, tým kreativních, vzdělaných a motivovaných zaměstnanců. 

Důležité rozhodnutí české vlády padlo 9. prosince 1990: jako strategický partner pro společnost ŠKODA byl vybrán koncern Volkswagen. Smlouvu o vstupu společnosti s novým názvem „ŠKODA, automobilová akciová společnost“ do svazku skupiny Volkswagen podepsali 28. března 1991 tehdejší ministr průmyslu české vlády Jan Vrba a předseda představenstva společnost Volkswagen Carl Hahn. Tento dokument vstoupil v platnost dnem 16. dubna 1991. Doplnila jej smlouva o kapitálovém vkladu a smlouva mezi akcionáři. V průběhu prvního roku 1991 získal koncern Volkswagen za vklad 620 milionů marek celkem 31 % akcií mladoboleslavské společnosti. Svůj podíl ve firmě poté postupně navyšoval, až se 30. května 2000 stal držitelem plných 100 % akcií.

Dynamický rozvoj společnosti ŠKODA během uplynulých 25 let byl možný díky komplexnímu investičnímu programu koordinovaného s dalšími značkami koncernu Volkswagen. Od roku 1991 do března 2016 značka ŠKODA do nových modelů, do výzkumu a vývoje i do rozšiřování výrobních kapacit v České republice vložila více než 300 miliard korun. ŠKODA je jedinou automobilkou, která v České republice vozy nejen vyrábí, ale také vyvíjí. Zatímco na jaře 1991 mělo mladoboleslavské vývojové oddělení společnosti ŠKODA 600 pracovníků, v roce 2015 bylo ve vývojovém, technologickém a designovém centru v Mladé Boleslavi zaměstnáno téměř 2000 vysoce kvalifikovaných specialistů. Díky jejich schopnostem vynikají vozy ŠKODA typickými přednostmi, jako je nadprůměrná prostornost, špičková funkčnost a moderní technika. Po zapojení automobilky ŠKODA do koncernu Volkswagen ke třem českým výrobním závodům z roku 1991 (Mladá Boleslav, Kvasiny, Vrchlabí) přibyly výrobní kapacity továren v Číně, Indii, Rusku a na Slovensku, doplněné o montážní závody na Ukrajině a v Kazachstánu. 

Srdce automobilky ŠKODA ale nadále bije v Mladé Boleslavi, kde je již 121 let sídlo společnosti a hlavní výrobní závod. Václav Laurin a Václav Klement, kteří společnost roku 1895 založili, patří k průkopníkům automobilového průmyslu a individuální mobility na dvou či čtyřech kolech. Ostatně byli to současníci Ferdinanda Porsche, jehož rodiště Vratislavice leží nedaleko Mladé Boleslavi.

Dnes patří ŠKODA AUTO k pilířům českého hospodářství: V roce 2014 tvořila 4,5 % HDP České republiky a realizovala přibližně 8 % českého exportu. Úspěch značky ŠKODA je propojen i s řadou dodavatelů, zvyšujících zaměstnanost v České republice o tisíce pracovních míst.
  
O globálním úspěchu společnosti ŠKODA AUTO svědčí fakt, že z 1 055 500 automobilů dodaných zákazníkům v roce 2015 jich zhruba 85 000 zamířilo k českým zákazníkům a plných 92 % produkce bylo prodáno v zahraničí. Největším odbytištěm vozů ŠKODA se v uplynulých letech stala Čína, kde se v roce 2015 prodalo 281 700 vozů české značky. Mladoboleslavská společnost již sedm let v řadě figuruje na pozici nejúspěšnějšího dovozce na vysoce konkurenční německý trh, kde se loni prodalo 158 700 automobilů ŠKODA a značka zde držela 5,6% tržní podíl. V řadě zemí se daří dosahovat až dvouciferného meziročního růstu prodejů. 

Velká pozornost je věnována rozvoji lidských zdrojů. S 28 500 zaměstnanci patří ŠKODA AUTO k největším a nejstabilnějším zaměstnavatelům a pravidelně se umisťuje mezi nejatraktivnějšími zaměstnavateli. Pozornost se věnuje i přípravě mladé generace: firemní Střední odborné učiliště strojírenské v Mladé Boleslavi má tradici dlouhou takřka 90 let, během té doby se zde vyučilo 22 000 žáků. Přímo v Mladé Boleslavi navíc od roku 2000 působí ŠKODA AUTO Vysoká škola, kterou dosud úspěšně absolvovalo 1400 studentů. 

Čtvrt století po startu do nové epochy v rámci koncernu Volkswagen dosahuje ŠKODA AUTO rekordních výsledků. Od počátku letošního roku do konce února vzrostly dodávky vozů ŠKODA zákazníkům o 4,5 % na 170.300 automobilů, což je za uvedené období nejlepší výsledek v historii firmy. Ukázkový příklad česko-německé hospodářské spolupráce píše další mimořádnou kapitolu své historie, spojení automobilky ŠKODA a koncernu Volkswagen tak při svém 25. výročí dosahuje nových rekordních met.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků