Siemens vyvíjí zcela nový brzdový systém

13 komentářů

JirkaK
7. října • 23:26

Tohle se používalo dávno u bubnových brzd - v dobách kdy se ještě nedávaly kotoučovky ani posilovače. Každá pakna měla svůj váleček, a dolní konec nebyl přímo na čepu, ale na krátkém vahadle. Čím víc se brzdilo, tím víc se pakna vtahovala do záběru rotačním momentem bubnu. Samozřejmě geometrie musela být vymyšlená tak, aby z toho nebyl samosvor. V podstatě to byl takový mechanický posilovač.
O elektronice tadu už byla velká debata - jsem pro legislativní zákaz brzdových systémů s elektronickou vazbou. Na brzdách a řízení prostě musí být jedině mechanika. Nakonec, i ty letadla poslední dobou padají nějak moc často, a nikdo neví pořádně proč..   S elektronikou na brzdách to bude stejné - občas to selže, a nikdo nezjistí proč. Navíc v podstatě nechápu, proč někdo chce nahradit levnou a spolehlivou hydrauliku drahou, složitou a poruchovou elektronikou.

LeonardoCupranek
7. října • 16:57

1) A jak to bude fungovat, kdyz jen pribrzdim? Klin bude dovnitr vtahovat sama rotace kotouce. Kdyz jen pribrzdim treba ze 130km/h na 100km/h a pak dam nohu z brzdy, tak ta energie odpovidajici 100km/h bude klin stale vtahovat dovnitr, ne? To se jako ten elektromotorek pak bude prat s touto energii (kinetickou - tedy rychlost krat hmotnost vozu)? Troufnu si odhadnout, ze takovou silu nema ani motor ve starteru    Cele mi to prijde jako dobry napad, ale jen pro nouzove superucinne brzdeni az do zastaveni. Jako doplnek stavajicich brzd by to bylo (pro pripad nouze) docela dobre.
 
2) Jak to bude pri couvani?
 
3) A jak se pritlacuje ta desticka na druhe strane? Klin je preci jen na jedne strane (vnitrni strana kotouce). To ta vnejsi desticka bude "drhnout" porad? Nebo nikdy? Nebo se pocita s tim, ze klin na vnitrek kotouce vyvine takovy tlak, ze se kotouc bude deformovat smerem ven, k druhe desticce?

Bartik
7. října • 22:49

Dle  nákresu je bod 3. vcelku jasnej...

OndraZx
7. října • 19:28

To 1 - podle mne ten uhel klinu nebude tak maly "samosvorny", takze to nebude zas tak velky problem

To 2 - a proc by to nebrzdilo - samozrejme se nevyuzije "zapadnuti do klinu"

To 3 - podle mne ten trmen bude posuvny - samostredici

x
7. října • 9:07

"Každé kolo má svou vlastní řídící jednotku, dva elektromotory a senzory a svůj vlastní klín. Senzory snímají rotaci kotouče 100 x za sekundu a v případě, že je brzdový pedál zaktivován dojde k zasunutí klínu". No to mi oproti hadici a pístku moc jednoduché nepřipadá...... A tady ty elektrické nemechanické systémy mi vůbec nepřipadají bezpečné. U nového auta to bude OK, ale co až bude 15 let staré s nulovým servisem jak je v Česku zvykem.... (to obvyklé srovnávání s letadly je podle mě úplně mimo - letadla mají nesrovnatelně lepší servis)

Radek Ondrášík
7. října • 9:35

Přesnou specifikaci neznám, ale řekl bych, že elektromotorky nebou sloužit ani tak k brzdění, jako k tomu, aby klín vrátily zpět. Tzn. že klín bude svým způsobem zapadat sám a díky rotaci kola bude docházet k "samo-dotahování". Tím to bude jednodužší. A elektromotorky se pak postarají o návrat klínu zpět. Snímače jsou na kolech i dnes, kdy má téměř každé auto ABS a elektronika reguluje jak se má brzdit, zda jsou již kola zablokované a tím dojde k přerušování, nebo ne. Jedinou změnou bude odchod od hydrauliky a přechod k elektrice.

Na druhou stranu už vidím, jak čeští občané v akci "ušetřeme korunu" budou kupovat sekyrky a ty pak dávat do brzd místo brzdícího klínu. A dotazy "jakou sekyrku koupit do mého auto" budou zaplavovat diskuse

kubakod
7. října • 9:42

Teda ja si nejsem jisty, ale nebude nahodou k zatlaceni klinu porad pouzivana hydraulika? Ona na to bude potreba asi velka sila. Ztraty mechanickeho spojeni pedal - brzda se zatim bojim, ale nez ja si koupim auto s takovym systemem, uz bude lety provereny

Radek Ondrášík
7. října • 9:46

Taky mi to nebylo přesně jasné, ale prostě ten efekt "samodotahování" je na místě. Tedy klín stačí jen korigovat, ať nezapadne úplně, tím se bude brzdit mírně a v případě nutného prudkého brzdění zapadne "volně" klín a rotující kotouč ho již dotáhne. Ono 70 ms rychlejší reakce od okamžiku sešlápnutí pedálu je poměrně slušný čas. Ale uvidíme, než se toto objeví v ostrém provozu uběhne poměrně dlouhá doba.

M
7. října • 9:21

No s tim lepsim servisem letadel bych to v posledni dobe nevidel tak ruzove. Taky to podle toho (do)pada.

atnarfus
7. října • 8:14

jak to bude brzdit při couvání?

Haya
7. října • 8:41

a jak se senzory pokazí, následuje crash

crm6
7. října • 9:00

A stávajících brzd je tomu jinak?

Haya
7. října • 10:22

senzora má jen ABS ( ASR ...), jinak není žádná elektrovazba, takže brzdí i bez senzorů ( teda kromě nic moc systému od MB )

Doporučujeme

Články odjinud