Shell zjistil, co Kimimu Räikkönenovi zvyšuje tep

Společnost Shell zrealizovala během uplynulého týdne jedinečný Shell V-Power experiment, aby zjistila, jak závodní jezdci stáje Scuderia Ferrari prožívají vzrušení z jízdy. Fernando Alonso a Kimi Räikkönen se během příprav na Velkou cenu Belgie, jež proběhla tento víkend, podrobili několika testům pod dohledem vědců ze společnosti Shell.
Shell zjistil, co Kimimu Räikkönenovi zvyšuje tep

Jezdci ve voze poháněném palivem Shell V-Power vyrazili na pro tento účel speciálně vybudovaný testovací okruh, a v průběhu byla měřena úroveň jejich vzrušení z jízdy s pomocí fyziologických čidel. Do testu se zapojilo i dalších 23 běžných řidičů.

Všichni pak na dráze čelili simulovaným extrémní situacím, které zahrnovaly zrychlení po startu ze startovního roštu, průjezd zasněženým lesem, kde zuří vánice, noční jízdu ve stometrovém senzorickém tunelu a protnutí cíle za tradičního odmávnutí charakteristickým kostkovaným praporkem.

Výsledky testu ukázaly, že start z roštu překvapivě nepředstavuje podnět, jenž zvyšuje vzrušení na maximum. U Räikkönena to byl například průjezd tunelem, zatímco 65 % běžných řidičů nejvíce reagovalo na sněhovou bouři v lese.

„Data jsme sbírali pomocí dvou propojených elektrod upevněných na prstech jezdců, které monitorovaly změny v elektrickém napětí způsobené proměnlivou vlhkostí kůže. Čím vlhčí je kůže, tím vyšší je míra fyziologického vzrušení,“ uvedl Dr. David Lewis-Hodgson, výkonný ředitel a ředitel pro výzkum z laboratoře Mindlab. „Také jsme pomocí elektrokardiogramu (EKG) měřili srdeční tep a elektrickou aktivitu srdce díky třem elektrodám upevněným na trupu jezdců. To nám prozradilo, kdy vzrušení z jízdy nejvíce prožívali,“ doplňuje.

„Řízení je moje největší vášeň, takže pro mě bylo velmi zajímavé zjistit, jaké momenty za volantem mi doslova rozbuší srdce. Díky experimentu společnosti Shell vím, že pokud si chci opravdu užít jízdu mimo okruh, měl bych se zaměřit na průjezd tunely,“ shrnuje test Kimi Räikkönen, závodní jezdec týmu Scuderia Ferrari.

„Shell ročně investuje přibližně 21 000 hodin do výzkumu a vývoje, aby závodní stáj Scuderia Ferrari měla ve světě formule 1 konkurenční výhodu. Palivo Shell V-Power bylo vyvinuto v rámci technického partnerství Shell s Ferrari a navrženo tak, aby vyhovělo těm nejnáročnějším požadavkům,“ vysvětluje Andreas Schaefer, specialista na vývoj paliv ve společnosti Shell. Našim cílem je také přenos inovací ze závodního okruhu na silnice, díky němuž mohou i běžní motoristé zažít skutečné vzrušení z jízdy. Shell totiž věří, že pokud si chcete jízdu opravdu užít, potřebujete správné palivo,“ uzavírá. 

Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků
Minitest VW T-Roc 1.5 TSI a 2.0 TSI: Dvakrát podstatně jinak

VW T-Roc 1.5 TSI vs 2.0 TSI (minitest)

Vyzkoušeli jsme dvě zážehové zážehové verze Volkswagenu T-Roc. Významně se liší i výbavou.

7.  6.  2018 | Milan Lažanský | 36 příspěvků