Shell eko-maraton: 3 494 km jen s litrem paliva

Již 20 let zve společnost Shell týmy studentů z celého světa, aby prakticky prosazovaly pojem trvalosti. Ve francouzském Nogaru se i letos uskuteční tradiční Shell eko-maratón. Soutěže, ve které nevyhrávají ti nejrychlejší, ale vítězí tým s nejnižší spotřebou pohonných látek, se letos účastní i český tým.

Myšlenkou a cílem této soutěže je navrhnout a zkonstruovat „vozidlo“, které může urazit nejdelší možnou trasu s minimálním vynaložením energie. Současný rekord je 3 494 km s jedním litrem paliva! Shell chce projektem eko-maratónu přiblížit mladým lidem pojem trvalosti a tím aktivně podpořit odpovědné zacházení s energetickými zdroji.

V různých kategoriích hodnocení se vždy třem nejlepším týmům nabízí možnost vyhrát finanční ceny v celkové hodnotě 25 000 €. Vedle hlavní kategorii jsou udělovány zvláštní ceny za bezpečnost, technickou inovaci, design, komunikaci, pohostinnost a ekologický koncept.

Shell eko-maratón posuzuje paliva všech typů jednotně. At´už jsou vozidla poháněna benzínem, naftou, zkapalněným plynem nebo alternativními energiemi jako vodík, biomasa nebo solární energie, aktuální výsledky spotřeby jsou přepočítávány na ekvivalentní hodnoty km/l s benzínem Shell Natural (95 oktanů). Nezávisle na použitém typu energie může být tedy „Velká cena“ za celkové vítězství udělena vozidlu s nejmenší spotřebou energie.

Letošního ročníku se účastní i tým z České republiky. Třináctičlenný tým VŠB - Technické Univerzity Ostrava pod vedením Jiřího Koziorka na tento závod přihlásil svoje experimentální vozidlo s názvem „HydrogenIx“. Toto vozidlo bylo postaveno ve spolupráci s Technickou Univerzitou Košice, která dodala karoserii vozidla a některé mechanické prvky.

Jak řekl vedoucí týmu Jiří Koziorek „Vzhledem k tomu, že budujeme laboratoř palivových článků, vidíme v závodě jedinečnou příležitost vyzkoušet si některé poznatky v praxi. Je to zároveň příležitost k motivaci studentů a k propagaci naší univerzity.“

Letošní Shell eko-maratón 2005 se koná od 21. do 22. května.

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Dacia Duster II 1.5 dCi 4x4

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné podmínky pro testování nové generace oblíbeného SUV Dacia Duster. Jezdili jsme s ním v hlubokém bahně i na zasněžených silnicích.

dnes | Radek Pecák
Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

VW Touareg Masaj 3.0 TDI (minitest)

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci Volkswagenu Touareg. Velké a bytelné SUV s oprávněnými terénními ambicemi tady s námi bude už doslova jenom pár týdnů.

21.  1.  2018 | Jan Mička | 27 příspěvků
Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

18.  1.  2018 | Radek Pecák | 14 příspěvků