Shell eko-maraton: 3 494 km jen s litrem paliva

Již 20 let zve společnost Shell týmy studentů z celého světa, aby prakticky prosazovaly pojem trvalosti. Ve francouzském Nogaru se i letos uskuteční tradiční Shell eko-maratón. Soutěže, ve které nevyhrávají ti nejrychlejší, ale vítězí tým s nejnižší spotřebou pohonných látek, se letos účastní i český tým.

Myšlenkou a cílem této soutěže je navrhnout a zkonstruovat „vozidlo“, které může urazit nejdelší možnou trasu s minimálním vynaložením energie. Současný rekord je 3 494 km s jedním litrem paliva! Shell chce projektem eko-maratónu přiblížit mladým lidem pojem trvalosti a tím aktivně podpořit odpovědné zacházení s energetickými zdroji.

V různých kategoriích hodnocení se vždy třem nejlepším týmům nabízí možnost vyhrát finanční ceny v celkové hodnotě 25 000 €. Vedle hlavní kategorii jsou udělovány zvláštní ceny za bezpečnost, technickou inovaci, design, komunikaci, pohostinnost a ekologický koncept.

Shell eko-maratón posuzuje paliva všech typů jednotně. At´už jsou vozidla poháněna benzínem, naftou, zkapalněným plynem nebo alternativními energiemi jako vodík, biomasa nebo solární energie, aktuální výsledky spotřeby jsou přepočítávány na ekvivalentní hodnoty km/l s benzínem Shell Natural (95 oktanů). Nezávisle na použitém typu energie může být tedy „Velká cena“ za celkové vítězství udělena vozidlu s nejmenší spotřebou energie.

Letošního ročníku se účastní i tým z České republiky. Třináctičlenný tým VŠB - Technické Univerzity Ostrava pod vedením Jiřího Koziorka na tento závod přihlásil svoje experimentální vozidlo s názvem „HydrogenIx“. Toto vozidlo bylo postaveno ve spolupráci s Technickou Univerzitou Košice, která dodala karoserii vozidla a některé mechanické prvky.

Jak řekl vedoucí týmu Jiří Koziorek „Vzhledem k tomu, že budujeme laboratoř palivových článků, vidíme v závodě jedinečnou příležitost vyzkoušet si některé poznatky v praxi. Je to zároveň příležitost k motivaci studentů a k propagaci naší univerzity.“

Letošní Shell eko-maratón 2005 se koná od 21. do 22. května.

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 85 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků