Shell eko-maraton: 3 494 km jen s litrem paliva

Již 20 let zve společnost Shell týmy studentů z celého světa, aby prakticky prosazovaly pojem trvalosti. Ve francouzském Nogaru se i letos uskuteční tradiční Shell eko-maratón. Soutěže, ve které nevyhrávají ti nejrychlejší, ale vítězí tým s nejnižší spotřebou pohonných látek, se letos účastní i český tým.

Myšlenkou a cílem této soutěže je navrhnout a zkonstruovat „vozidlo“, které může urazit nejdelší možnou trasu s minimálním vynaložením energie. Současný rekord je 3 494 km s jedním litrem paliva! Shell chce projektem eko-maratónu přiblížit mladým lidem pojem trvalosti a tím aktivně podpořit odpovědné zacházení s energetickými zdroji.

V různých kategoriích hodnocení se vždy třem nejlepším týmům nabízí možnost vyhrát finanční ceny v celkové hodnotě 25 000 €. Vedle hlavní kategorii jsou udělovány zvláštní ceny za bezpečnost, technickou inovaci, design, komunikaci, pohostinnost a ekologický koncept.

Shell eko-maratón posuzuje paliva všech typů jednotně. At´už jsou vozidla poháněna benzínem, naftou, zkapalněným plynem nebo alternativními energiemi jako vodík, biomasa nebo solární energie, aktuální výsledky spotřeby jsou přepočítávány na ekvivalentní hodnoty km/l s benzínem Shell Natural (95 oktanů). Nezávisle na použitém typu energie může být tedy „Velká cena“ za celkové vítězství udělena vozidlu s nejmenší spotřebou energie.

Letošního ročníku se účastní i tým z České republiky. Třináctičlenný tým VŠB - Technické Univerzity Ostrava pod vedením Jiřího Koziorka na tento závod přihlásil svoje experimentální vozidlo s názvem „HydrogenIx“. Toto vozidlo bylo postaveno ve spolupráci s Technickou Univerzitou Košice, která dodala karoserii vozidla a některé mechanické prvky.

Jak řekl vedoucí týmu Jiří Koziorek „Vzhledem k tomu, že budujeme laboratoř palivových článků, vidíme v závodě jedinečnou příležitost vyzkoušet si některé poznatky v praxi. Je to zároveň příležitost k motivaci studentů a k propagaci naší univerzity.“

Letošní Shell eko-maratón 2005 se koná od 21. do 22. května.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 2 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků