Shell Eco-marathon: 3 039 kilometrů na jeden litr paliva

Během největšího evropského závodu úsporných vozidel dosáhl nejlepšího výsledku v počtu ujetých kilometrů na jeden litr paliva tým francouzské koleje St. Joseph La Joliverie – celkem 3 039 kilometrů. Závodu se zúčastnilo 257 týmů z 20 zemí. Mezi vítězi jednotlivých kategorií se objevily týmy studentů z Dánska, Francie, Holandska a Norska.

O víkendu skončil na závodním okruhu v Nogaru v jižní Francii 23. ročník Evropského Shell Eco-marathonu, který nabízí setkání studentů univerzit a středních škol, které soutěží v dosažení minimální spotřeby paliva s pomocí vozidla vlastní konstrukce
a výroby. „Působivé výsledky týmů jsou důkazem rostoucího zájmu budoucích inženýrů o efektivnější využívání stávajících i budoucích zdrojů energie, které povedou k trvale udržitelné mobilitě v dopravě,“ komentuje výsledky letošního ročníku Matthew Bateson, ředitel komunikace Shell Europe.

Kategorie prototypů

Překročením hranice 3 000 kilometrů v kategorii prototypů poháněných spalovacím benzínovým motorem zvítězil tým francouzské koleje St. Joseph La Joliverie podruhé za sebou.Tým vedl soutěžní kategorii již od sobotních rozjížděk, ale nejlepší výsledek v podobě 3 039 kilometrů dosáhl až ve své nedělní jízdě. Za ním skončili mladí konstruktéři francouzské školy ESTACA Levallois-Perret (2716 km) a finská Tampere University of Technology (2 137 km).

V kategorii vozidel poháněných vodíkovým článkem bylo vítězství francouzské školy Ecole Polytechnique Nantes velmi těsné. Se svým prototypem dosáhli výkonu 2 797 kilometrů a porazili tak své německé rivaly - Hochschule Offenburg – University
of Applied Sciences (2 716 km) a Chemitz University of Technology (2 552 km). V letošním roce se na startu objevila také tři vozidla na solární pohon. Vítězi se stali studenti z francouzského lycea Louis Pasquet.

Kategorie Urban Concept (vozidla určená pro běžný městský provoz)

Tým DTU Roadrunners vyhrál kategorii Urban Concept spalovacích motorů v posledních dvou letech. Nejenže v letošním roce studenti z Technical University of Denmark opět zvítězili (306 km), ale získali rovněž Cenu za nejekologičtější vozidlo. Oslavy dánského týmu doplnili studenti z De Haagse Hogeschool, kteří si odnesli hlavní cenu v kategorii vodíkových článků (557 km).

Zvláštní ocenění

Evropský Shell Eco-marathon 2007 uděloval také ocenění za design, technické inovace, bezpečnost a komunikaci týmu. Jasnými hvězdami byli v těchto oceněních studenti z norské Oestfold University College Halden. Design jejich vozidla připomínající závodní auto zapůsobil na odbornou porotu především tím, že díky němu je vozidlo připraveno na možné snadné uvedení do výroby. Soutěžní vůz se podělil o Cenu za design SKF společně se španělským týmem IES Alto Nolan Barredos-Asturias.

Komunikační strategie studentů z Oestfoldu byla oceněna Cenou za komunikaci Shell a snaha o dosažení maximální bezpečnosti vozidla je dovedla ke druhému místu v Ceně za bezpečnost Autosur. Vítězem této ceny se stala francouzská kolej Roger Claustres, Clermont-Ferrand. A konečně Cenu za technickou inovaci Bosch získala italská Politecnica Milano, u které porota ocenila jedinečnou konstrukci odstředivé spojky.

Cenu sympatie Adecco (Social/Hospitality Award) získala francouzskáškola AFORP Drancy za zábavně-vzdělávací program zahrnující mimo jiné hru inspirovanou závody, kterou Francouzi předali všem zúčastněným týmům.

Do příštího ročníku Shell Eco-marathonu by se měl opět zapojit tým HydrogenIX Technické univerzity v Ostravě se svým konceptem vozidla poháněného vodíkem, který letos v závodech chyběl pro technické komplikace.

Více informací o závodu, kompletní výsledky a doprovodné fotografie najdete
na adrese www.shell.com/eco-marathon.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků