Sháníte čtyřkolku? Máme 5 tipů na spolehlivé ojetiny do 150 tisíc Kč

Díváte se po maximálně desetiletém voze s cenou do 150 tisíc korun a pohonem všech kol? Jde jej sehnat, výběr ale bude náročný.

Sychravé počasí, náledí, sníh. Nejen to jsou příčiny, proč řada řidičů začne přemýšlet o nákupu vozu s pohonem všech kol. Výběr aut na českém trhu je pestrý. Třeba prastaré, ale dodnes funkční Subaru Justy koupíte už od dvaceti tisíc.

Jenže to pravděpodobně nebude ideálem českého kupujícího. Hledali jsme proto takové vozy, které se už dostatečně osvědčily, ale zároveň neskýtají žádná větší servisní úskalí. Navíc jsme si stanovili dvě kritéria, která budou pro většinu kupujících klíčová. Zaprvé jsme hledali auta maximálně do deseti let stáří, k tomu jsme si stanovili strop v podobě 150 tisíc korun. Tady je výsledek:

Škoda Octavia II 4x4

Nejvyhledávanější ojetinou s pohonem všech kol je dlouhodobě Škoda Octavia 4x4 druhé generace, vyráběná od roku 2004. Se sto padesáti tisíci v kapse přitom dosáhnete nejen na auta ze začátku výroby, ale dokonce i vozy po modernizaci. Ovšem za cenu hodně vysokých nájezdů.

Samotný pohon všech kol je zde řešen mezinápravovou spojkou Haldex, která je nadmíru spolehlivá, vyžaduje však pravidelné výměny oleje předepsané specifikace. A to po šedesáti tisících kilometrů, týká se to i zadního diferenciálu. U dieselů je však potřeba počítat s průměrnou výdrží dvouhmotového setrvačníku. Spolu s výměnou spojky vychází asi na dvacet tisíc korun.

Zdaleka nejrozšířenější je naftová devatenáctistovka, která je dlouhodobě považována za jeden z nejspolehlivěších naftových motorů. U dovezených aut, či pozdějších verzí se však může pojit s filtrem pevných částí. Pokud takové auto máte, rozhodně doporučujeme výrazně zkrátit servisní interval a pravidelně jezdit mimo město. Raná aplikace filtru na motory se vstřikováním systému čerpadlo-tryska totiž zdaleka není bezproblémová.

Potěšující je alespoň fakt, že Škodovka v poslední době díl zlevnila na necelých třináct tisíc. U naftového dvoulitru jím totiž byla verze 4x4 vybavena vždy. U čtyřkolky se jedná o osmiventilové provedení, které po letech můžou trápit prodřená zdvihátka ventilů - stejně jako jednotku 1.9 TDI.

Spásou není ani benzinový motor 2.0 FSI, který bývá k stáru vrtošivý a trpí na zakarbonování.

Při koupi ojeté octavie se zaměřte na stav zadní víceprvkové nápravy. Pokud se o ni nikdo nestaral, je dost možné, že bude zarezlé nastavení geometrie, což si vyžádá kompletní výměnu ramen. Prověřte také stav karoserie. Octavie provozované na horách - což je velká část čtyřkolek - umí být zespodu výrazně napadeny korozí.

Verdikt:

Dvojková Škoda Octavia v provedení 4x4 je extrémně žádané zboží. Připravte se na dlouhé a náročné hledání. Řada vozů s cenou do 150 tisíc už bude vyžadovat drahé opravy, nebo bude za sebou mít nejasný původ a stočený tachometr.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

dnes | Jan Mička | 2 příspěvky
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 19 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků