Sháníte čtyřkolku? Máme 5 tipů na spolehlivé ojetiny do 150 tisíc Kč

Díváte se po maximálně desetiletém voze s cenou do 150 tisíc korun a pohonem všech kol? Jde jej sehnat, výběr ale bude náročný.

Sychravé počasí, náledí, sníh. Nejen to jsou příčiny, proč řada řidičů začne přemýšlet o nákupu vozu s pohonem všech kol. Výběr aut na českém trhu je pestrý. Třeba prastaré, ale dodnes funkční Subaru Justy koupíte už od dvaceti tisíc.

Jenže to pravděpodobně nebude ideálem českého kupujícího. Hledali jsme proto takové vozy, které se už dostatečně osvědčily, ale zároveň neskýtají žádná větší servisní úskalí. Navíc jsme si stanovili dvě kritéria, která budou pro většinu kupujících klíčová. Zaprvé jsme hledali auta maximálně do deseti let stáří, k tomu jsme si stanovili strop v podobě 150 tisíc korun. Tady je výsledek:

Škoda Octavia II 4x4

Nejvyhledávanější ojetinou s pohonem všech kol je dlouhodobě Škoda Octavia 4x4 druhé generace, vyráběná od roku 2004. Se sto padesáti tisíci v kapse přitom dosáhnete nejen na auta ze začátku výroby, ale dokonce i vozy po modernizaci. Ovšem za cenu hodně vysokých nájezdů.

Samotný pohon všech kol je zde řešen mezinápravovou spojkou Haldex, která je nadmíru spolehlivá, vyžaduje však pravidelné výměny oleje předepsané specifikace. A to po šedesáti tisících kilometrů, týká se to i zadního diferenciálu. U dieselů je však potřeba počítat s průměrnou výdrží dvouhmotového setrvačníku. Spolu s výměnou spojky vychází asi na dvacet tisíc korun.

Zdaleka nejrozšířenější je naftová devatenáctistovka, která je dlouhodobě považována za jeden z nejspolehlivěších naftových motorů. U dovezených aut, či pozdějších verzí se však může pojit s filtrem pevných částí. Pokud takové auto máte, rozhodně doporučujeme výrazně zkrátit servisní interval a pravidelně jezdit mimo město. Raná aplikace filtru na motory se vstřikováním systému čerpadlo-tryska totiž zdaleka není bezproblémová.

Potěšující je alespoň fakt, že Škodovka v poslední době díl zlevnila na necelých třináct tisíc. U naftového dvoulitru jím totiž byla verze 4x4 vybavena vždy. U čtyřkolky se jedná o osmiventilové provedení, které po letech můžou trápit prodřená zdvihátka ventilů - stejně jako jednotku 1.9 TDI.

Spásou není ani benzinový motor 2.0 FSI, který bývá k stáru vrtošivý a trpí na zakarbonování.

Při koupi ojeté octavie se zaměřte na stav zadní víceprvkové nápravy. Pokud se o ni nikdo nestaral, je dost možné, že bude zarezlé nastavení geometrie, což si vyžádá kompletní výměnu ramen. Prověřte také stav karoserie. Octavie provozované na horách - což je velká část čtyřkolek - umí být zespodu výrazně napadeny korozí.

Verdikt:

Dvojková Škoda Octavia v provedení 4x4 je extrémně žádané zboží. Připravte se na dlouhé a náročné hledání. Řada vozů s cenou do 150 tisíc už bude vyžadovat drahé opravy, nebo bude za sebou mít nejasný původ a stočený tachometr.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Minitest BMW 230i Cabrio: Nastal čas se rozloučit?

BMW 230i Cabrio (minitest)

Kompaktní rozměry, zadní pohon, čtyři místa k sezení a stahovací střecha – to je kombinace, na kterou dnes narazíte pouze u BMW. Benzinový dvoulitr s výkonem 185 kW dvojkovému kabriu pasuje jako ulitý!

včera | Jan Mička | 11 příspěvků
TEST Jaguar E-Pace D180 AWD: Sentimentální cesta

Jaguar E-Pace D180

V novodobé historii Jaguaru je E-Pace jedním z nejdůležitějších milníků. Půjčili si techniku od Land Roveru a snažili se do populárního segmentu malých SUV vnést sportovního ducha. Povedlo se?

16.  8.  2018 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

14.  8.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků