Díváte se po maximálně desetiletém voze s cenou do 150 tisíc korun a pohonem všech kol? Jde jej sehnat, výběr ale bude náročný.
Sychravé počasí, náledí, sníh. Nejen to jsou příčiny, proč řada řidičů začne přemýšlet o nákupu vozu s pohonem všech kol. Výběr aut na českém trhu je pestrý. Třeba prastaré, ale dodnes funkční Subaru Justy koupíte už od dvaceti tisíc.
Jenže to pravděpodobně nebude ideálem českého kupujícího. Hledali jsme proto takové vozy, které se už dostatečně osvědčily, ale zároveň neskýtají žádná větší servisní úskalí. Navíc jsme si stanovili dvě kritéria, která budou pro většinu kupujících klíčová. Zaprvé jsme hledali auta maximálně do deseti let stáří, k tomu jsme si stanovili strop v podobě 150 tisíc korun. Tady je výsledek:
Škoda Octavia II 4x4
Nejvyhledávanější ojetinou s pohonem všech kol je dlouhodobě Škoda Octavia 4x4 druhé generace, vyráběná od roku 2004. Se sto padesáti tisíci v kapse přitom dosáhnete nejen na auta ze začátku výroby, ale dokonce i vozy po modernizaci. Ovšem za cenu hodně vysokých nájezdů.
Samotný pohon všech kol je zde řešen mezinápravovou spojkou Haldex, která je nadmíru spolehlivá, vyžaduje však pravidelné výměny oleje předepsané specifikace. A to po šedesáti tisících kilometrů, týká se to i zadního diferenciálu. U dieselů je však potřeba počítat s průměrnou výdrží dvouhmotového setrvačníku. Spolu s výměnou spojky vychází asi na dvacet tisíc korun.
Zdaleka nejrozšířenější je naftová devatenáctistovka, která je dlouhodobě považována za jeden z nejspolehlivěších naftových motorů. U dovezených aut, či pozdějších verzí se však může pojit s filtrem pevných částí. Pokud takové auto máte, rozhodně doporučujeme výrazně zkrátit servisní interval a pravidelně jezdit mimo město. Raná aplikace filtru na motory se vstřikováním systému čerpadlo-tryska totiž zdaleka není bezproblémová.
Potěšující je alespoň fakt, že Škodovka v poslední době díl zlevnila na necelých třináct tisíc. U naftového dvoulitru jím totiž byla verze 4x4 vybavena vždy. U čtyřkolky se jedná o osmiventilové provedení, které po letech můžou trápit prodřená zdvihátka ventilů - stejně jako jednotku 1.9 TDI.
Spásou není ani benzinový motor 2.0 FSI, který bývá k stáru vrtošivý a trpí na zakarbonování.
Při koupi ojeté octavie se zaměřte na stav zadní víceprvkové nápravy. Pokud se o ni nikdo nestaral, je dost možné, že bude zarezlé nastavení geometrie, což si vyžádá kompletní výměnu ramen. Prověřte také stav karoserie. Octavie provozované na horách - což je velká část čtyřkolek - umí být zespodu výrazně napadeny korozí.
Verdikt:
Dvojková Škoda Octavia v provedení 4x4 je extrémně žádané zboží. Připravte se na dlouhé a náročné hledání. Řada vozů s cenou do 150 tisíc už bude vyžadovat drahé opravy, nebo bude za sebou mít nejasný původ a stočený tachometr.
Pokračování 2 / 6
Dacia Duster
Dacia Duster je takovou Ladou Niva pro 21. století. Auto je velmi schopné v lehčím terénu, zároveň ale nabídne i relativně slušné jízdní vlastnosti na silnici.
Srdcem ale první generace zůstává ryzím pracantem - má malé sedáky, palubní deska je dosti prostá a rychlé přesuny komplikuje krátká převodovka a slabší odhlučnění. Když se ale zhorší situace, nabídne nadprůměrně spolehlivý pohon všech kol od Nissanu.
A podobné je to i s motory: benzinová šestnáctistovka je za předpokladu nešizené údržby prakticky nesmrtelná - tedy pokud do ní někdo nenechal namontovat pohon na LPG. A ve velmi dobrém světle se v poslední době ukazuje také diesel 1.5 dCi. I když i u něj jednou dojde na výměnu vstřikovačů, nebo výjimečně i filtru pevných částic, který je u čtyřkolky standardem. Další bolestí může být dvouhmotový setrvačník, který je u dusteru spíše hůře dimenzovaný. U výměny spojky proto počítejte s cenou kolem čtyřiceti tisíc korun.
Verdikt:
Mechanicky je Duster nadmíru fortelný, je tu však jeden velký zádrhel. Velká část aut je používána v terénu na práci velmi drsným způsobem, navíc často mají ošizenou údržbu. Bohužel právě tato auta zatím většinou padají pod 150 tisíc. Výběru věnujte velkou pozornost. Auto vezměte na zvedák, prověřte, jestli z něj nikde nic neteče a není zespodu poškozeno.
Pokračování 3 / 6
Suzuki SX4
Suzuki SX4 je povedeným crossoverem. Auto, které se ukázalo v roce 2007, na to přitom šlo o poznání poctivěji, než dnes bývá zvykem. Na půdorysu malého auta totiž Pininfarina postavil zajímavě řešenou vysokou karoserii, kterou Japonci doplnili poctivou technikou.
Například pohon všech kol je zde řešen elektricky řízenou mezinápravovou spojkou, u které lze dokonce odpojit pohon zadních kol. Bývá spolehlivá, nesmí se však pravidelně přetěžovat. Kdo se například bude snažit vytáhnout jiné auto ze závěje, může způsobit její spálení - i když tomu má zabránit teplotní čidlo. V terénu však stejně jako u jiných čtyřkolek bez redukce nadměrně trpí spojka.
Z motorů se pro dlouhodobě spokojený život zaměřte především na benzinovou šestnáctistovku. Je odolná, snad jen výjimečně jsou u ní zaznamenávány problémy s čidlem klepání a polohy vačkového hřídele. U motorů je nutné pravidelně seřizovat ventilové vůle, rozvody jsou však řešeny spolehlivým řetězem.
Jediné, co se umí u motoru vymstít, je přestavba na LPG. Podpálené ventily a padesátitisícová oprava jsou zde spíše pravidlem než výjimkou.
S omezeným rozpočtem bychom se také vyhnuli nákupu dieselu. Devatenáctistovka od Fiatu je sice odolná, kromě standardně dražšího servisu se navíc až do modernizace projevovala velmi hlučně.
Verdikt:
Suzuki SX4 možná není nejkrásnější, ani nejkomfortnější, na druhou stranu ale nabízí vyvážený mix povedené čtyřkolky a malého auta. Jednoduchá technika je navíc spolehlivá.
Pokračování 4 / 6
Fiat Panda
Už v první generaci představila turínská automobilku pandu též v provedení s pohonem všech kol. Auto svou obratností i spolehlivostí jednoduché techniky nadchlo. Ještě dnes se třeba v italských, nebo švýcarských Alpách potkáte s řadou těchto vozítek.
Druhá generace přinesla výrazný kvalitativní, ale i komfortní nárůst. Panda je na poměry třídy slušně prostorná, a dokonce se s ní dá i relativně příjemně cestovat na delší vzdálenosti.
To bohužel v plné míře neplatí o provedení 4x4. Kila, navíc, ale především zvýšené odpory se podepisují pod podprůměrnou dynamikou, ale také vyšší spotřebou.
V nabídce měl přitom Fiat dvě pohonné jednotky: benzinovou dvanáctistovku Fire a diesel 1.3 JTD. My doporučujeme především prvně jmenovaný. Jak jsme napsali - se čtyřkolkou to nebude právě trhač asfaltu, na druhou stranu je však motor vzorně spolehlivý.
Diesel může být zničený dlouhými servisními intervaly, navíc u staré pandy je to zbytečný risk. Dvanáctistovka nikdy nic nechtěla, u dieselu bude jednou nutné vyměnit vše.
Při hledání se zaměřte na stav pohonu všech kol. Ideálně na kluzkém povrchu zkuste prudce přidat, zadní kola se musí připojit s určitým zpožděním. V opačném případě je zatuhlá viskózní mezinápravová spojka - jde však spíše o výjimečnou závadu.
Jinak je panda spolehlivá, u starších verzí občas zlobí elektrický posilovač řízení, čas od času také stávkuje automatická klimatizace. Průměrná je pak životnost tyček stabilizátoru, tlumičů a výfukového potrubí.
Verdikt:
Jestli v něčem Fiat dodnes exceluje, pak je to výroba malých aut. A panda je toho skvělým příkladem. Na rozdíl od konkurentů není nijak ošizena, navíc nabízí nadprůměrnou spolehlivost. A to platí i pro verzi 4x4.
Pokračování 5 / 6
Subaru Legacy/Outback
Do 150 tisíc korun koupíte i zástupce „Rychlých Šípu“ z Japonska. Z daného výběru nabídnou zdaleka nejlepší jízdní vlastnosti, na druhou stranu však také budou vyžadovat specifickou a pravděpodobně také nejnákladnější údržbu.
Je nutné se zaměřit především na několik specifických závad: pokud jezdilo auto s rozdílně nahuštěnými pneumatikami, může být výrazně opotřebena viskózní mezinápravová spojka (u aut s manuální převodovkou). Výměna vyjde asi na 25 tisíc korun.
Zapomeňte na problematický diesel, naopak hledejte především atmosférické motory o obsahu 2,5 litru. Nabízejí nejlepší poměr výkonu a spotřeby, přitom jsou nadmíru spolehlivé. Snad jen hodně ojeté kusy výjimečně spotřebovávají olej.
Pokud budete hledat motor přestavěný na LPG, zaměřte se především na auta, která takto dodal přímo výrobce, nebo alespoň renomovaný odborník. Klíčové pro dlouhodobý spokojený provoz by mělo být pravidelné seřizování ventilových vůlí, které je zde časově náročné a tudíž i drahé.
Při pořízení se zaměřte též na stav převodovky (odcházejí zde synchrony), spojky a dvouhmotového setrvačníku. Spojková sada vyjde asi na patnáct tisíc, setrvačník pak na dalších asi třicet. Na druhou stranu zde existuje možnost přestavby na jednohmotové řešení z modelu forester, které výměnu zlevní asi o deset tisíc.
Z dalších věcí musíme zmínit nákladnější zadní samonivelační tlumiče, nebo častěji zatuhávající regulaci předních xenonů.
Verdikt:
Spolehlivý a komfortní vůz vyžaduje svébytný servisní přístup. Pokud v okolí nemáte specialistu, vůz si nekupujte. Pokud jej však naleznete, většinou dokáže držet ceny údržby při zemi. Proto výběr konkrétního vozu konzultujte rovnou s ním.
Pokračování 6 / 6
Závěr
Čtyřkolky jsou specifické zboží. Poptávka po nich roste právě na podzim a se začátkem zimy, ceny tak budou nejvyšší právě nyní. Ať už se ale pro auto s pohonem všech kol rozhodnete kdykoliv, zaměřte se na několik obecně platných rad.
Vůz s pohonem 4x4 si nepořizovali jen ti, kteří si chtěli zjednodušit cestu na lyže, jednou za uherský rok. Řada aut jezdila ve ztížených podmínkách denně, a to se na nich podepsalo.
Dobrým vodítkem může být nejen stav interiéru, který bude značně znečištěný a opotřebený. Hodně prozradí také stav spodku vozu. Pokud je omlácený, odřený, výrazně špinavý nebo rezavý, raději hledejte dál. Dá se předpokládat, že jde o pracovní čtyřkolku. A žádný z doporučovaných vozů nebyl stavěn pro každodenní týrání v terénu.
Klíčové je také prohlédnout, jestli z vozu nikde neunikají provozní kapaliny. Jízda s diferenciálem bez oleje může znamenat rychlou smrt a účty v řádech desetitisíců. Také proto lpěte na věrohodné servisní historii. Měnit komponenty pohonu všech kol je drahé. Zaměřte se také na stav převodovky a spojky.
V neposlední řadě pak vyzkoušejte, jestli se pohon zadních kol skutečně připojuje - ideálně třeba na vlhké trávě.