Setrvačníkový hybrid. Brzy v sériové výrobě?

Automobilka Volvo oznámila, že na podzim zahájí testování setrvačníkového systému KERS ve svých osobních vozech.

Automobilky vyrábějí celou řadu hybridních systémů, ale všechny mají společné to, že kinetickou energii přeměňují na elektrickou, tu ukládají do akumulátorů a v případě potřeby hnací síly probíhá celý proces opačným směrem. Zajímavou alternativou tohoto řešení je hybridní systém založený na setrvačníku.

Nevýhodou elektrických hybridních systémů je velká složitost, těžká konstrukce s drahými akumulátory a snížení celkové účinnosti systému v důsledku mnohonásobných přeměn energie. Tyto neduhy může odstranit hybridní systém založený na uchovávání kinetické energie v setrvačníku. Sice to není nijak nový nápad, ale v sériově vyráběných osobních automobilech se v současnosti neuplatňuje.

Snížení spotřeby až o 20 %

To se však může brzy změnit. Automobilka Volvo totiž oznámila, že na podzim zahájí testování setrvačníkového systému KERS (Kinetic Energy Recovery Systems) na veřejných komunikacích ve svých osobních vozech. Volvo přitom slibuje snížení spotřeby paliva až o 20 % systémem, který je lehký, levný a velmi účinný. Pokud testy dopadnou dobře, hodlá švédská automobilka zahájit sériovou výrobu systému KERS během několika let.

Systém KERS je ve vozech Volvo uložen na zadní nápravě. Jedná se o lehkou (6 kg) a kompaktní (průměr 20 cm) jednotku vyrobenou z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Během zpomalování se setrvačník ve vakuu roztočí až na 60 000 otáček za minutu. Při rozjezdu je pak tato energie přenášena na zadní kola prostřednictvím speciální převodovky.

Zvýšení výkonu až o 59 kW (80 k)

Volvo uvádí, že setrvačník dokáže zvýšit celkový výkon poháněcí soustavy až o 59 kW (80 k). Spalovací motor pohánějící přední kola se vypíná již během brzdění a setrvačník může vůz pohánět nejen při rozjezdu, ale i během jízdy ustálenou rychlostí. Podle předběžných kalkulací je setrvačník schopen nahradit spalovací motor v celé polovině oficiálního cyklu EU pro měření spotřeby paliva.

Vzhledem k omezené době otáčení setrvačníku je ovšem zřejmé, že setrvačníkový hybridní systém je oproti akumulátorovým hybridům limitován v možnostech využívání zachycené kinetické energie. Na druhé straně se jedná o velmi efektivní řešení pro provoz s častým střídáním brzdění a akcelerace. Proto se například setrvačníkové systémy úspěšně používají v užitkových vozidel pro komunální služby, a to zejména v USA.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

 

 

Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

dnes | Radek Pecák | 3 příspěvky
Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

16.  1.  2018 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC (minitest )

Mitsubishi ASX se v provedení modelového roku 2018 nezměnilo po technické stránce, zapracovalo ale na designu.

13.  1.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků