Šestiválec BMW M 3,2 l se loučí

Milovníci výkonných řadových šestiválců BMW jsou postaveni před smutnou skutečnost: s posledními dny letošního roku končí výroba slavného motoru S54B32 s litinovým blokem a objemem 3,2 l. Posledními nositeli této jednotky budou vozy řady Z4, přičemž motory S54 dosud poháněly například vozy M3 (E46), Z3M, Z4M, ale také třeba Wiesemanny MF3.

Tento motor přitom můžeme směle označit za nejlepší výkonný šestiválec všech dob, tolik vítězství v anketě Motor roku si žádný jiný agregát tohoto druhu nepřipsal. Vítězit přitom dokázal téměř po celou jednu dekádu, navzdory snahám konkurence.

Mezi největší přednosti této jednotky patřil nejen litrový výkon, ale především jeho průběh, který neztratí nic na svém lesku ani v nejnižších otáčkách. Vysoce ceněna byl též jeho relativně nízká spotřeba, zvuk a nezdolná spolehlivost, i když právě z ohromného rozsahu otáček vycházely prvotní mechanické problémy. Jednotka byla naladěna na výkon 343 koní, jichž bylo dosahováno teprve při 7 900 ot./min., tedy jen 100 ot./min. pod hranicí maximálních povolených otáček.

Po všech stránkách se jednalo o více než hodnotné nástupce předchozí řady S50B32, jež hnala kupředu třeba BMW M3 řady E36. Její místo tak nyní nejspíše zaujme třílitrový šestiválec se dvěma dmychadly a výkonem 300 koní, požadavkům doby vyhovuje lepší papírovou spotřebou benzínu. Za jeho nástupce lze také považovat čtyřlitrový osmiválec v nové M3, které ale krom vyšší spotřeby ve výsledku nenabízí mnoho navíc a větší objem a výkon jsou jen náplastí na vyšší hmotnost celého vozu.

Čest budiž památce ortodoxní jednotky s litinovým blokem válců, pěvně nastavovanou ventilovou vůli a dalšími libůstkami ze staré školy, která se nesnížila k vidlicovému kompromisu ani dmychadlovému dopingu.

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

dnes | David Rusol | 6 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky