Šestiválec BMW M 3,2 l se loučí

Milovníci výkonných řadových šestiválců BMW jsou postaveni před smutnou skutečnost: s posledními dny letošního roku končí výroba slavného motoru S54B32 s litinovým blokem a objemem 3,2 l. Posledními nositeli této jednotky budou vozy řady Z4, přičemž motory S54 dosud poháněly například vozy M3 (E46), Z3M, Z4M, ale také třeba Wiesemanny MF3.

Tento motor přitom můžeme směle označit za nejlepší výkonný šestiválec všech dob, tolik vítězství v anketě Motor roku si žádný jiný agregát tohoto druhu nepřipsal. Vítězit přitom dokázal téměř po celou jednu dekádu, navzdory snahám konkurence.

Mezi největší přednosti této jednotky patřil nejen litrový výkon, ale především jeho průběh, který neztratí nic na svém lesku ani v nejnižších otáčkách. Vysoce ceněna byl též jeho relativně nízká spotřeba, zvuk a nezdolná spolehlivost, i když právě z ohromného rozsahu otáček vycházely prvotní mechanické problémy. Jednotka byla naladěna na výkon 343 koní, jichž bylo dosahováno teprve při 7 900 ot./min., tedy jen 100 ot./min. pod hranicí maximálních povolených otáček.

Po všech stránkách se jednalo o více než hodnotné nástupce předchozí řady S50B32, jež hnala kupředu třeba BMW M3 řady E36. Její místo tak nyní nejspíše zaujme třílitrový šestiválec se dvěma dmychadly a výkonem 300 koní, požadavkům doby vyhovuje lepší papírovou spotřebou benzínu. Za jeho nástupce lze také považovat čtyřlitrový osmiválec v nové M3, které ale krom vyšší spotřeby ve výsledku nenabízí mnoho navíc a větší objem a výkon jsou jen náplastí na vyšší hmotnost celého vozu.

Čest budiž památce ortodoxní jednotky s litinovým blokem válců, pěvně nastavovanou ventilovou vůli a dalšími libůstkami ze staré školy, která se nesnížila k vidlicovému kompromisu ani dmychadlovému dopingu.

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 18 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků