Šest procent nových aut prodaných v Česku míří hned za hranice

Téměř šest procent loni prodaných nových aut v Česku bylo následně vyvezeno za hranice. Nové vozy tvořily zhruba polovinu všech vyvezených aut. Celkově export vozů, které již byly zaregistrované v českém registru, meziročně stoupl o čtvrtinu. Uvedlo to Sdružení automobilového průmyslu.
Šest procent nových aut prodaných v Česku míří hned za hranice

Zatímco 9928 vozů stáří do jednoho roku bylo vyvezeno, 3841 nových aut registrovaných v zahraničí naopak zamířilo k zákazníkům do ČR. Počet nových aut na českých silnicích byl tak o více než 6000 vozů nižší, než by odpovídalo oficiálně uváděnému číslu 173 282 aut, které vychází z prvních registrací v ČR.

Podle odborníků si mohou tzv. reexporty některé značky vylepšovat prodejní statistiky v ČR, i když vozy nakonec v Česku nejezdí a tedy ani nepřispívají k obnově zastaralého vozového parku. Prodejci se naopak hájí, že pro ně není důležité, kde prodané vozy v rámci EU skončí.

Kvůli situaci kolem reexportů vystoupilo loni zastoupení Hyundai ze Svazu dovozců automobilů.

„Statistika prvních registrací vozidel v ČR je tvořena podle stejných pravidel jako statistika prvních registrací v celé EU. Z těchto údajů je Evropskou organizací výrobců automobilů (ACEA) následně sestavována statistika prvních registrací vozidel v zemích EU27+EFTA,“ uvedl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Nejvíce vyvezených vozů poprvé zaregistrovaných loni bylo značky Ford (2910), následuje Volkswagen (1885) a Škoda (1080). Hyundai patří 11. místo. Naopak mezi dovozy nových aut vede Škoda (588), následovaná Fordem (483) a Volkswagenem (372).

Stále pomalá obnova

Podle Šípka platí, že obnova tuzemského vozového parku je na velmi nízké úrovni. Trh podle oficiálních čísel vzrostl o 2,4 procenta a obnova osobních vozů dosáhla 3,85 procenta. Ve vyspělých zemích se přitom obnova pohybuje mezi osmi a deseti procenty.

„Hodnota obnovy vozového parku novými osobními automobily se tak v roce 2011 dostala na úroveň roku 2003, v letech 2004 až 2008 se pohybovala dokonce pod 3,5 procenta,“ dodal Šípek. Tento pokles způsobila deformace na trhu osobních automobilů daná nemožností odpočtu DPH při nákupech firemních vozidel. Nejvyšší hodnota obnovy parku novými osobními automobily byla dosažena v roce 1997, kdy činila 5,13 procenta.

Celkem bylo v Česku v polovině minulého roku registrováno 4,55 milionu osobních aut s průměrným stářím 13,76 roku. Více než 60 procent registrovaných vozidel bylo starších deseti let.
 

Zdroj: E15.cz

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků