Sériové Subaru WRX vyzrazeno, je mnohem ošklivější než koncept

Před výstavní premiérou v Los Angeles unikly do světa první fotografie nového sportovního sedanu z Japonska. Ti, kdo doufali, že Subaru konečně přijde s pohledným autem, budou možná zklamaní.

Už před měsícem prozradil šéf australského Subaru, že produkční verze nového Subaru WRX bude mít premiéru v Los Angeles. Nick Senior slíbil, že novinka nabídne zážitek z jízdy, který bude korespondovat s odkazem dosavadních rychlých Subaru – ale přidá něco navíc.

„Už jsem měl šanci se s ním projet a myslím, že nezklame žádného z našich dosavadních zákazníků,“ řekl. „Myslím ale, že osloví i nové zákazníky.“

Pokud se tak stane, díky designu to patrně nebude. Je fér přiznat, že nevíme s naprostou jistotou, zda dvě uniklé fotografie skutečně ukazují definitivní podobu sériového Subaru WRX. Oficiálně zveřejněný snímek přední části ale napovídá, že ano. A v tom případě přišel nový model o většinu toho, co dělalo koncept tak působivým.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Údajná sériová podoba Subaru WRX a stejnojmenný koncept

Všechno je v proporcích. Zatímco koncept měl nízké prosklení, posazené na širokém, atleticky mohutném pontonu, sériové auto vypadá vysoké a úzké. Příliš mnoho materiálu nad malými koly působí dojmem, jako by nové WRX vynechávalo v posilovně trénink nohou, světlomety jsou vzhledem k velikosti kol nadrozměrné.

Větší či menší „zcivilnění“ ve fázi přechodu od koncepční studie k produkčnímu vzhledu je samozřejmě zcela obvyklé. „Neřekl bych, že se v WRX v zásadě dramaticky liší od celkem pohledného konceptu, ale je zde skvěle vidět, že stačí na jedné straně přidat a jinde naopak ubrat pár centimetrů a výsledek je zcela jiný,“ říká Radek Laube, šéfredaktor časopisu AutoDesign & Styling.

Práce designéra podle něj spočívá v ladění podobných detailů, které ostaní lidé vnímají většinou spíš jen podprahově. „Zde se toho ale hodně ‚ztratilo v překladu‘,“ dodává. 

Klepněte pro větší obrázek
Oficiální první snímek produkčního WRX

Design dlouhodobě nepatří k nejsilnějším stránkám značky Subaru, přinejmenším v evropském kulturně-estetickém kontextu. Nešťastná éra řeckého designéra Andrease Zapatinase je už zapomenuta, ale jen málokterý Evropan by označil většinu současné produkce Subaru za vizuálně přitažlivou.

„V případě Subaru se postupem času ze stylistické neobratnosti už vyvinula skoro vlastní identita,“ říká Laube. „Myslím, že ani fanoušci neočekávají nějaké objektivně ‚krásné‘ auto a nové WRX je toho jen dalším důkazem.“

Příznivcům značky ostatně nezbývá než se s vizáží Subaru WRX smířit. Novinka je totiž první vlaštovkou nového designového směru značky, který vyvinul šéfdesignér Osamu Namba. Šestiúhelníkovou masku, světlomety symbolizující oči dravého ptáka i výrazně rozšířené blatníky v rallye stylu budeme podle všeho vídat na autech se souhvězdím plejád na kapotě po zbytek této dekády.

Nové Subaru WRX se začne prodávat během první poloviny roku 2014. Zanedlouho po uvedení výchozí verze bude následovat i radikální sportovní WRX STi. O technice a motorizacích pro Evropu není zatím nic známo.

Zdroj fotografií sériového vozu: AutoBlog.rs

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 18 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků