Kapitoly článku:
ŠKODA FABIA
Nejsem si zcela jist, jestli Fabia potřebuje nějaký komentář. Pár řádek si ale neodpustím. Favorit, Felicie, Fabia – 3x písmeno „F“ – to vždy tvořilo a stále tvoří nejpočetnější motoristickou obec u nás. Škodovka je ale nyní součástí koncernu VW Group, anglické vtipy o různých jiných praktických využitích Favoritu, vyjma těch motoristických, pominuly a místo nich se stala v té samé zemi, Anglii, Fabia téměř přes noc populárním autem. Co se vzhledu týče, z nejmenší Škodovky vyzařuje serióznost, na druhou stranu ale i známá německá všednost až chladnost. Motorizace je jistě taktéž všem známá. V souvislosti s „českým“ zástupcem v našem výběru mě napadá jedna tíživá myšlenka. Do prvního dílu (do 250 tisíc) se Fabia nevlezla, dnes je svou cenou až u horní hranice, byť jsme vybrali silnější motor, než jakým se můžou chlubit zbylé vozy v článku. Myslíte, že je škodovka na takové technické úrovni, aby se mohla prodávat za „tento“ peníz?
Parametry:
- Motor: zážehový čtyřválec 1,4, výkon 68 koní, točivý moment 120 Nm
- Jízdní vlastnosti: 160 km/h (max. rychlost), 15,5 s (0-100 km/h)
- Spotřeba: 9,4 l (město), 5,5 l (mimo město), 6,9 l (kombinovaná)
- Rozměry: 3960 mm (délka), 1646 mm (šířka), 1451 mm (výška)
- Zavazadlový prostor: 260 litrů
- Cena: 294 900 Kč (Classic)
Standardní výbava: airbag řidiče, posilovač řízení, výškově nastavitelný volant, tónovaná skla, nárazníky v barvě karoserie
Příplatková výbava: airbag spolujezdce (7 500 Kč), boční airbagy (8900 Kč), ABS + MSR + ASR (21 900 Kč), automatická klimatizace (35 000 Kč), elektrické ovládání předních oken (7 000 Kč), audio systém (5 300 Kč), centrální zamykání (5 000 Kč)
TOYOTA YARIS
Cílem automobilky bylo vytvořit automobil, který bude mít vzhledem ke svým vnějším rozměrům co nejlépe využitelný vnitřní prostor v daném segmentu. Yaris byl úplně novým vozem Toyoty, neměl žádné společné prvky s ostatními modely. Design je navrhnut s co největším ohledem na aerodynamiku, což má příznivý dopad i na zákazníkovu kapsu, tedy co se spotřeby týče. Svými rozměry spadá někde mezi minivozy a malé vozy (segment A a B), to je však věc diskutabilní. Asi nejzajímavější je na Yarisu interiér, ten je pojat skutečně netradičně. Plno oblých linek, zvýšená pozornost bezpečnosti a zvláštní pojetí pracoviště řidiče. To je posunuto do středu přístrojové desky. Ve své době to působilo obzvlášť futuristicky. Dnes jsme si již zvykli. Poněkud vyšší cena však většinu zákazníků neodradí, tato toyota je i dnes výjimečným a jedinečným vozem.
Parametry:
- Motor: zážehový čtyřválec 1,0, výkon 68 koní, točivý moment 90 Nm
- Jízdní vlastnosti: 155 km/h (max. rychlost), 12,0 s (0-100 km/h)
- Spotřeba: 6,9 l (město), 5,1 l (mimo město), 5,7 l (kombinovaná)
- Rozměry: 3615 mm (délka), 1660 mm (šířka), 1500 mm (výška)
- Zavazadlový prostor: 205 litrů
- Cena: 291 000 Kč (3 dv.)
Standardní výbava: airbag řidiče, imobilizér, výškově nastavitelný volant
VOLKSWAGEN POLO
Polo čtvrté generace očividně vychází z menšího Lupa. Podvozková platforma – společná s Fabií – má o 55 mm větší rozvor než minulá generace. Karoserie tak povyrostla o celých 154 mm na celkovou délku 3897 mm, což je dnes standard pro malé vozy (segment B). Díky tomu je také více místa na zadních sedadlech. Interiér se může pochlubit kvalitním zpracováním, ostatně tak jak je u „lidových vozů“ zvykem. Na rozdíl od ostatních koncernových vozů, má Polo opravdu bohatou výbavu, ať už sériovou či příplatkovou. Můžete si do něj pořídit skutečně téměř cokoli. Všechen komfort a technická úroveň je samozřejmě vykoupena vyšší pořizovací cenou, ale to už k Volkswagenu tradičně patří.
Parametry:
- Motor: zážehový tříválec 1,2, výkon 55 koní, točivý moment 106 Nm
- Jízdní vlastnosti: 152 km/h (max. rychlost), 17,5 s (0-100 km/h)
- Spotřeba: 7,9 l (město), 4,8 l (mimo město), 6,0 l (kombinovaná)
- Rozměry: 3897 mm (délka), 1650 mm (šířka), 1465 mm (výška)
- Zavazadlový prostor: 270 litrů
- Cena: 279 900 Kč (3 dv.)
Standardní výbava: airbag řidiče a spolujezdce, imobilizér, audio systém
Příplatková výbava: boční airbagy (10 600 Kč), ABS (13 800 Kč), ESP včetně ABS, ASR, EDS a MSR (33 100 Kč), automatická klimatizace „climatronic“ (40 100 Kč), centrální zamykání + elektricky ovládaná přední okna a zpětná zrcátka (22 900 Kč), navigační systém (58 400 Kč)
DALŠÍ VOZY
Ve stručné tabulce jsou uvedeny automobily, které jsou už poněkud starší koncepce (tudíž by nebyly plnohodnotnou konkurencí výše uvedeným modelům) nebo čekají každým dnem na svého nástupce (Mazda 121, Nissan Micra). Proto jsme se jim nevěnovali podrobněji.
Model |
Motor/výkon |
Cena |
Hyundai Accent |
1,3/85 ks |
299 900 Kč |
Kia Rio |
1,3/80 ks |
279 980 Kč |
Mazda 121 |
1,3/60 ks |
284 900 Kč |
Nissan Micra |
1,0/60 ks |
290 000 Kč |
Seat Cordoba |
1,0/50 ks |
299 900 Kč |