Sem bez "zimáků" nesmíte! Aneb, kde v Evropě musíte mít zimní pneu?

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil přehled, který poskytuje informace o tom, jak to je s povinností mít v zimním období odpovídající typ pneumatik.
Sem bez "zimáků" nesmíte! Aneb, kde v Evropě musíte mít zimní pneu?

Od prvního listopadu byste neměli bez nazutých zimních pneumatik (tedy těch, které jsou označeny symbolem M+S, ale raději současně ještě horským štítem se sněhovou vločkou) vjíždět na silnice, které jsou pokryty sněhem, ledovkou nebo náledím. Takový předpis platí u nás i v řadě dalších zemí.

Z přehledu, který připravil tuzemský Automotoklub ÚAMK ale vyplývají i fakta, která nejsou obecně příliš známá. Například, že zatímco u nás musí mít zimní pneumatika vzorek hluboký minimálně čtyři milimetry, v řadě jiných zemí postačují tři, případně tři a půl milimetru.

Tohle byste asi zažít nechtěli: Co způsobí pneu naložené uvnitř auta?

Tohle byste asi zažít nechtěli: Co způsobí pneu naložené uvnitř auta?

Překvapením je i to, že zimní podmínky podle legislativy nezačínají všude stejně. U nás tedy 1. listopadu, ale jinde to může být 15. listopad nebo třeba 1. prosinec - což je i případ většiny území Finska. S tím pak souvisí i skutečnost, že ne vždy je to v celé zemi stejné. Typickým případem je kromě zmíněného Finska (z něhož se vyčleňuje Laponsko s povinností nazout zimní pneu již v polovině října a nechat je na autě až do konce dubna) rovněž Itálie. V této zemi jsou na severu zimní pneumatiky povinné stejně jako v Laponsku, tedy od poloviny října do konce dubna. 

Test zimních pneu 2017: Na trhu jsou i ty, které jsou na sněhu horší než letní!

Test zimních pneu 2017: Na trhu jsou i ty, které jsou na sněhu horší než letní!

Pojďme si nyní evropskou problematiku zimních pneu přehledně shrnout:

1) Země, kde vůbec žádné předpisy ohledně zimních pneu nejsou:

  • Belgie
  • Dánsko
  • Nizozemí
  • Polsko
  • Portugalsko
  • Španělsko

Zde může být pro leckoho překvapením Polsko.

2) Země, kde se zimní pneu vyžadují jen při zimních podmínkách:

  • Česká republika (1.11. - 31. března)
  • Německo
  • Norsko
  • Rakousko (platí od 1. 11. do 15. dubna)
  • Slovensko
  • Slovinsko (15. listopad - 15. - březen)
  • Švýcarsko
  • Ukrajina

Je třeba ještě dodat, že i když povinnost neexistuje, pokud se stane, že v autě s letními pneumatikami nabouráte a zablokujete silnici, hrozí tučná pokuta. Například v Rakousku až 5000 eur. Totéž samozřejmě v Norsku, kde je pravděpodobnost setkání se s sněhem a ledem velice vysoká. 

Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

3) Země, kde předepisují zimní pneumatiky pouze na určitých silnicích označených značkami:

  • Chorvatsko (od 15. listopadu do 15. dubna)
  • Maďarsko

4) Státy, v nichž je užití zimních pneumatik v určitém období nařízeno:

  • Estonsko (od 1. prosince do 1. března)
  • Finsko (od prvního prosince do konce února. Výjimkou je výše uvedené Laponsko)
  • Švédsko
Minitest Nissan Altima 2.5 CVT SV: Mnohem lepší, než se může zdát

Nissan Altima 2.5 CVT SV (minitest)

Větší japonské sedany Evropa téměř ignoruje, z vlastní zkušenosti z amerických cest vám ale můžeme říci, že je to docela škoda. Třeba Nissan Altima je skvělý vůz s neskutečnou spotřebou!

dnes | Miro Mihálik | 41 příspěvků
Minitest Mini Cooper S E Countryman All4: Nabíjejte, jinak smysl nedává

Mini Cooper S E Countryman All4 (minitest)

Bruselští byrokraté nám připravili podmínky, které už brzy spustí lavinu hybridů. Pojďte se s námi skrze benzin-elektrický Countryman podívat, jak bude vypadat všední realita příštích let.

8.  12.  2018 | Miro Mihálik | 12 příspěvků
TEST Audi A6 50 TDI quattro: Maximálně efektivní manažerský balíček?

Audi A6 50 TDI quattro

Audi přispěchala s novou A6 v nejisté emisní době, stojí na úplně nových základech a spolu s A8 reprezentuje nové pojetí interiéru. A postavit se má aktuální velmi povedené pětkové řadě od BMW. To je hodně úkolů na jeden sedan vyšší střední třídy!

6.  12.  2018 | Milan Lažanský | 38 příspěvků