Šéf Mazdy: „Žádný nový sportovní model RX-8 nebude“

1 komentář

Lubomír Bulej
17. listopadu • 4:36

Ach jo, clovek by rekl, ze tech nepresnosti kolem wanklu uz bylo dost a motoristicti novinari by meli byt posledni, kteri siri ruzne famy a vseobecne pouzivaji slovicko "udajne" pro zakryti neznalosti, nebo ja uz nevim ceho. Cituji: "Mazda údajně poměrně úspěšně vyřešila problém s těsností spalovacích komor, spotřebou oleje a spolehlivostí. "Tesnost spalovacich komor, ktere trapily NSU Ro80 vyresila Mazda uz davno, a to ze apex seals maji omezenou zivotnost nikdo moc nezmeni. Spotreba oleje se u wankelu "neresi", nebot to je principialni soucast designu, nikoliv problem jako u klasickych pistovych motoru.
Spolehlivost a zivotnost jsou dve ruzne veci. Wankel je v principu spolehlivy motor, ale spotrebni material jako apex seals nema tak dlouho zivotnost, jakou by si bezny spotrebitel predstavoval (mnoho stovek tisick km?) Na druhou stranu, pro sportovni auto s vyrazne mensim najezdem nez auto na denni dojizdeni je zivotnost kolem 100 tisic km (u atmosferickych wankelu je zivotnost bezne delsi, ale o tom se nepise, protoze to neni zajimave).Cituji: "Právě tvar a pohyb spalovací komory motoru Wankel totiž snižoval účinnost pomalým hořením paliva a způsoboval, že se část nespáleného paliva dostala do výfuku." Palivo ve wankelu hori v principu stejne rychle. Problem byval s tim, ze spalovaci komora ma diky tvarou housingu nabeznou (leading) a ubeznou (trailing) cast, pricemz pri stlacovani smesi v trailing casti vytvari efekt zvany "squish" (nevim jak nejlepe prelozit), pri kterem se smes "vymackava" do leading casti komory. Tento efekt v leading casti spalovani urychluje, ale a v trailing zpomaluje, a chladna stenou komory spalovani v trailing casti jeste vice utlumuje. Ale to se uz desitky let resi tim, ze kazda cast spalovaci komory ma svoji svicku (4-rotorovy motor v Mazda 787B, co vyhrala Le-Mans mel pro kazdy rotor jeste 3. "late-trailling" svicku). Dalsi problem je tvar spalovaci komory, ktera ma velkou plochu, takze spousta tepla se odveze do chladiciho media.Pokud zustalo nejake nespalene palivo, tak to se u motoru 13B dostalo do vyfuku kvuli perifernim vyfukovym portum, ale Renesis v RX-8 (tj. 13B-MSP) jsou vyfukove porty postranni, takze pripadna zbytkova smes se prenese do pristiho cyklu.Co se emisi tyce, tak Mazda RX-8 plni Euro 4, ale ne Euro 5, ktere neni o oxidech dusiku a uhlohydratech, ale predevsim o CO2, coz je jen prepoctena spotreba. A tam si Mazda nemuze dovolit platit pokutu za neplneni, protoze to neni Ferrari. Proto RX-8, spolu s tim, ze prodeje uz nebyly zajimave, stahla RX-8 z trhu drive nez v Japonsku. Mazda davno vi, ze napr. stratifikace smesi pomoci primeho vstrikovani muze usetrit zhruba 10% paliva (a to vi uz 30 let), ale problem je, ze dusledkem je spalovani pomerne chude smesi pri nizke zatezi, coz generuje velke mnozstvi oxidu dusiku, ktere jsou povazovany za skodliviny a se kterymi katalyzator nic neudela. Stejne tak vi, ze zmenseni pomeru plochy spalovaci komory vuci jejimu objemu by zlepsilo termodynamickou ucinnost. Oboji jsou veci, ktere se snazila/snazi dotahnout do produkcni formy v motoru 16X, ktery vyviji uz leta, a ktery by kvuli snizene spotrebe mohl plnit tu hloupu normu Euro 5, ktera neni o klasickych skodlivinach, ale o spotrebe. 16X by mel mit uzsi komoru, vetsi excentricitu hridele, prime vstrikovani a jednu dobu se hovorilo i o laserovem zapalovani smesi misto klasickych svicek (zni to jako sci-fi).Nez opakovat neustale omilane nesmysly, to radsi nepiste nic.

Doporučujeme

Články odjinud