.. a ma pravdu
K tomu, co se opět poněkolikáté ve zdejší "diskusi" k problematice elktromobilů rozběhlo, mohu opět konstatovat, že elektromobily budou jednou na silnicích naprostou samozřejmostí tak, jako je tomu dnes s auty se spalovacími motory. Je jen otázkou, kdy to bude (za jak dlouho) a v jaké podobě. Cesta vývoje názorů a hledání cest je trnitá a jednoznačné konečné řešení je zatím vzdálené a je poněkud úsměvné vést diskuse bez potřebných detailních informací. To, co se pouští do sdělovacích prostředků, bývá vytržené z kontextu a různě "upravované", proto bych se nedivil tomu, že původní sdělení Lexus a jeho záměr byl jiný.Asi je pro všechny z nás "aktuálnější" dnešní realita na silnicích v každodenním provozu v Česku - prastará auta (průměrné stáří přes 15 let), rozbité silnice, ubohá dálniční síť a její řešení v nedohlednu. V takové souvislosti je diskuse o elektromobilech poněkud úsměvná a neaktuální. Zejména k výši průměrného platu a životním nákladům.
Energeticka, dopravni a souvisejici infrastruktura neni zdaleka pripravena (a v kratkodobem horizontu u nas ani nebude) na masovy nastup elektromobility. V Cechach je navic nutno pocitat se silnym vlivem hate/zavist/omezenost faktoru.
To chce klid, milý bzzz.:-) O všem v konečném důsledku rozhodne globalizace a "zahraniční" výrobci aut bez ohledu na to, co si Češi myslí či nemyslí. Počet obyvatel v Česku odpovídá počtu obyvatel jediného většího světového velkoměsta a jediná česká automobilka Kapipan ze Smržovky elektromobilitu nevyřeší, bez ohledu na jakékoliv vlivy "českých" "faktorů". ;-) To, co bude vyvíjet, vyrábět a dodávat na trh Škoda, Hyundai, či TPC, o tom Češi rozhodovat nebudou.Zkrátka - karty rozdávají a "hru" řídí jiní "hráči" a ne Češi (Česko). Dovoz starých ojetin ze západní Evropy a jejich zastoupení na českém trhu ukazuje kupní "sílu" občanů Česka. Očekávat změnu v "myšlení" v Čechách nelze, protože hodně našich spoluobčanů se musí řídit jediným parametrem - obsahem peněženky, která jim umožňuje koupit bohužel pouze tu starou ojetinu.
Jediný co není připravený je myšlení lidí, ale není se čemu divit, většinou tu vládne zabedněnost.
V Čechách se z historických důvodů jedná především o výrazné zastoupení kritického myšlení, chybně označovaného za cynismus, závist, omezenost, xenofobii a tisíc dalších chybně používaných termínů. Když to zjednoduším, kritické myšlení z nás dělá nesluníčkové neelektromobilní ateisty.
Nepletes si kriticke s vycuranym?
Děkujeme za encyklopedickou ukázku hesla Wishful thinking.https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/68/Wi... ...
Já zase děkuji runnerovi za připomenutí hesla, které by se dalo přeložit do češtiny jako "zbožné přání".A dále přenést do podoby Forerova efektu (nebo barnumského efektu), který vysvětloval jako projev lidské důvěřivosti. Dle akademika Roberta Carrolla lze přičíst účinek efektu působení naděje, marnosti, zbožného přání (ve smyslu přání otcem myšlenky) a tendence vyvozovat smysl ze zkušeností.:-)
To si chlapec docela nakakal do vlastního hnízda. Především pak s kritikou životnosti baterií, když u Toyot a Lexusů je životnost obecně více než skvělá. Jen aby brzy nebyl bývalým šéfem Lexusu.
Dve dôležite veci. Prvá je, že Toyota pri hybridoch využíva NiMH, kde využíva len časť ich kapacity.Druhá je tá, že napísal, že batérie umrú rýchlo, ale raz proste umrú.
NiMH už dávno nepoužívají, ty bývaly v prvních dvou generacích Priusů. Teď už mají taky "jen" Li-Ion.
Víš houno, všechny Tojotí hybridy maj furt hromadně 2x tězší NiMH baterky a jedinejma vyjímkama, který potvrzujou pravidlo jsou akorát všechny zásukový Priusy, velký Priusy Plus a nějaká Eco verze u 4 generace Priusů. Jinak je to všechno furt stará NiMH technologie B-]Tojota je v tomhle pragmatická a jede furt starou osvědčenou lajnu i když svět už je jinde.
Pri malej 1.3 kWh baterii v 1.5 tonovom hybride vaha nerozhoduje, cela bateria sa zmesti pod zadne sedadlo. Ale pre planetu a ludi je rozhodne dobre, ze Toyota usetrila lithium/kobalt z desiatok milionov hybridov, ktore masovo vyrabaju.
Samozřejmě že váha rozhoduje. Má vliv na akceleraci a její výškové umístění zásadně ovlivňje stabilitu auta. Velká baterie užírá vnitřní užitný prostor auta. Nesmíš zvýšenou hmotnost zlehčovat jenom proto že má menší vliv na spotřebu než třeba zvýšený aerodynamický odpor.U Priusu + museli dát litiovou baterku dopředu do opěrky řidiče protože jsou v zádu další sedačky a ta NiMH obluda by se mezi přední sedačka už prostě nevešla. B-]Váha velký lithiový baterky plugin Priusu zase zásadně užírá objem kufru a určitě citelně mává se zadkem auta v zatáčkách. Aby aspoň vo fous snížili váhu zadku tak udělali zadní dvěře z uhlíku a zrušili i zadní stěrač. To jsou jasný příznaky boje s negativními vlivy vysoké hmotnosti na zadku auta.Kdyby Toyota dělala čistý el. auta tak by lidi ušetřila daleko víc než spalováním ropy.
A vies aku bateriu bude mat novy crossover Lexus UX 250h? Ni-MhV Lexuse to zdovodnili tym, ze je velmi spolahliva s dlhsou zivotnostou. To iste plati pre vacsinu modelov Toyoty. Vyhoda Ni-Mh je aj v moznosti obnovenia (100% recyklacia) a v nizsej cene. Jej nevyhodou je vacsia hmotnost (nevadi pri malej kapacite) a pomalsom nabijani/vybijani voci Li-Ion. V kazdom pripade je ekologickejsia a pre hybridy vo velkych seriach vyhodna.
Ony se baterie pro hybridy a BEV celkem lisi, vis ;-)
Má pravdu
Základní sdělení je typicky japonské v souladu s jejich strategií pajcování. Do výzkumu nedáme ani floka, počkáme až to někdo jiný zaplatí a pak až to bude hotové tak to řešení pajcnem jako vždy. Nepočítejte, že ze svých zisků budeme něco platit. Ani floka. Sawa hovgh.
Zelí, pro to, co jsi po čase opět vyplodil v podobě slovního průjmu, stačí konstatovat, že kdybys byl tak velký, jak jsi hloupý, tak ti pařížská eiffelovka nesahá ani po kolena. Prokázal jsi opět, že lidská hloupost je věčná (nezničitelná). Přesto, že se opakovaně ve zdejších "diskusích" probíralo, jak to s tím "japonským pajcováním" ve skutečnosti je, bez ohledu na celou řadu poskytnutých všeobecně známých důkazů, tak si meleš stále to své. Jsi nepoučitelný, protože jsi prostě hloupý.
Tak urcite. A proto Toyota pred 3 tety uvolnila zverejnila patenty na vodikova auta. TVL.. Proc... B-]
uvolneni nekterych patentu je stejne PR jako u Tesly (a to slovo "nekterych" je dulezite, protoze vsechny neuvolnili), ovolnili jen ty patenty ktere nemeli zadnou konkurencni vyhodu a potencial v budoucnu neco vydelat ;-)
Tak urcite... otukavani s Teslou nebo Daimler se nepocita. Vodikove patenty for free jsou typicky japonsky pajc system. To aby sebou mrskli, kdyz chtej kolem roku 20 nabizet 10 ev modelu ;-)
Lexus má prostě jenom zoufalé zpoždění ve vývoji, nemá co nabídnout, tak to šéf okecává jak může. Normální postup firem, kterým ujel vlak.
Aky vlak? Niečo ako eGolf zbastlíš doma v garáži. Zoberieš štandardné batérie. Napcháš ich do kufra v dostatočnom množstve a hurá mám elektromobil. Okrem Tesly ma domyslený elektromobil snáď len Nissan. Inak je to všade naleštená bieda.
a už i Jaguar I-Pace
U jaguaru už taky konečně použili mozek.
Toyota/Lexus nabizi seriove snad vsechny myslitelne pohony (vcetne vodiku i baterkace).
Toyota ani Lexus nemají žádné úspěšné elektroauto.
A k čemu? Prodávají hybridy a plug in hybridy a ty jdou na odbyt velmi dobře. A i na tyto auta se vztahují v některých krajinách různé výhody, takže o zákazníky není nouze. Ono, o hybrid od Toyoty/Lexusu je zájem i bez státní podpory, hybridem prakticky nahradili diesel.Tak proč vyvíjet EV, když jeho doba ještě nenastala. Mají pravdu, počkají jak se situace vyvine a pak se přidají, kapacity a finance na to mají.
Vetsina automobilk nema uspesne EV, Toyota jich za 20 let prodala alespon par tisic a soustredila se na hybridy a vodik... baterkac je slepa vetev. Nicmene ano, nekolik konkurencnich automobilek ma v nabidce mnohem uspesnejsi modely.
Většina automobilek má EV, Toyota nemá nic. To co měla v minulosti ukončila pro naprostý nezájem.
Uspešne EV ma len Tesla a Nissan. Ostane sú rýchlo kvasne zlátanini. Skladačky zo štandardných komponentov, aby sa nemuselo investovať do vývoja niečoho čo sa nepredáva.
Nissan se vývojem taky 2x nepřetrhnul a Leaf 2 je jenom Leaf 1.5, stejnej drak auta, stejná stará laciná baterka stále bez teplotního mangementu co se stále stejně přehřívá. 2 kroky vpřed 1 zpátky.
jeste Renaul v podobe Zoe
Nikdo nemá úspěšný elektromobil (v podobě osobního auta).
To co měla v minulosti ukončila pro naprostý nezájem automobilky. B-]Vono kdo má taky zájem vo elektroauta se zkripleně malou baterkou a zkripleně pomalým nabíjenim?
Ano, Toyota to dotáhla jenom na elektroauto s malou baterií a zoufale pomalým nabíjením, takže to nikdo nechtěl a museli to zabalit. Na poli EV je Toyota jedna z nejzaostalejších automobilek.
Najzaostalejsia? Pozri si predaje PHEV/BEV (vid. link hore) a rozborku Li-Ion baterie 8.8kWh Prius Prime PHEV:https://youtu.be/zXv8ZQkAM3A... https://youtu.be/yGMcQ6JWlBs... Bateria Li-Ion je istena na viacerych urovniach, aby vydrzala 20 rokov, v teplotach -40/+60, vratane havarii, otrasov, atd. Ohladom max. EV dosahu ma ako jeden z mala na trhu tepelne cerpadlo, ktore do -10st. zabezpecuje klimu (teda nie motorom alebo bateriou). Ako hybrid ma najnizsiu spotrebu na trhu, vid. klasifikacia Roma-Forli 360km (2.5l/100km):https://it.motor1.com/news/213238/le-auto-che-c... ...
Ano, nejzaostalejší, EV prostě neumí.
Toyota urcitě BEV umí a určitě má hromady prototypů, ale voni je akorát nechtěj dávat lidem ;-) Politický rozhodnutí. Chovaj se pragmaticky a ekonomicky protože teď díky dízlgejtu a omezování rakovinometů ve městech nastávaj pro ně žně a budou prodávat svoje hybridy jak housky na krámě, tak kam spěchat že? Budou z toho mít vejvar a nějaký flotilový emise je fakt nebolej. Zato VW nic jinýho nezbejvalo než rovnou skočit do BEV, aspoň teda mediálně. Uvidíme kolik jin nakonec budou v reálu produkovat a kdy. Až teprve se trh s BEV rozjede tak Toyota milostivě taky s nějakou to elektroárou přitrhne a zase budou žvanit vo tom jak spjsou lídří elektromobility :-D V mezičase budou lidi mást se svejma vodíkoprdama, což jsou v podstatě nezásuvkový EV, protože kdyby k tomu dali zásuvku tak sem jim lidi na nějakej vodík vyprdnou :-P
Nepsal jsi ten projev tomu pumprlíkovi z Lexusu? Dobrá okecávka, ale nic nezmění na skutečnosti, že Toyota/Lexus je v EV sto let za opicemi.
Musíš rozlišovat mezi tím co dokážou jejich inženýři a tím co dokážou jejich manažeři a majitelé firmy. To jsou 2 naprosto odlišné světy, které nutně nemusí bejt v souladu. Jedna věc je co všechno inženýři vyvíjej a druhá věc je co ty kravaťáci dovolej ukazát či dát na trh. ;-)Vo inženýrech Toyoty mám rozhodně daleko menší pochybnosti než o jejich manažerech. Manžeři jsou ti, který rozhodujou o tom zda se na trh dá špička vývoje nebo jak moc se to auto zkriplí aby to nekanibalizovalo zbytek produkce automobilky nebo dokonce nezničilo trh. My bohužel musíme poslouchat akorát žvasty manažerů, protože inženýři musej držet hubu a krok B-]
No já to mám přesně naopak, manažeři Toyoty jsou schopní kouskové, o těch inženýrech mám své pochybnosti. Když manažeři Toyoty rozhodli poslat značku do F1 aby ukázala světu jakou má technologickou sílu, tak se rychle ukázalo, že i přes neskutečné prachy, které manažeři do projektu nalili, inženýři zklamali a nebyli schopni výraznějšího úspěchu. Když Toyota vlezla do 24h LeMans, tak ji Porsche a Audi dávalo po rypáku kdykoliv si umanuli a Toyota musela čekat dlouhé roky až do letoška aby uspěla a utrpěla jedno ušmoulané vítězství v situaci, kdy všichni odešli a ona slavně zvítězila sama nad sebou.
A jak dlouho Audine nebo Porše trvalo než se vydrápali na vrchol?
Jestli myslíš jak dlouho trvalo Porsche nebo Audi dostat se na vrchol v LeMans, tak jim to trvá vždy pár měsíců, přijdou a zvítězí a když odejdou a znovu se vrátí, tak zase udělají "šňůru".
Já to mám zase jinak, nejsem inženýr, ale když se podívám na jejich hybridy tak vidím vychytané řešení a to jak mechanické tak co se týče i baterek. Třeba Honda, která s nima začínala stejně, si nabila hubu u baterek a musela s tím seknout. A to měli stejnou chemii baterek.No a takovej VW udělá slepnec agregátů a říká tomu hybrid. Celý auto maj o 120 kg těžší než čistej spalovák a ušetřej jen 0,5 l paliva. A je to o buhví kolik dražší. Poněkud tristní výsledek na německé inženýry a na takovej kolos.
Až na to, že ten slepenec agregátů je proti Toyotě raketa na kolech, která se z 0-160 dostane za poloviční čashttp://www.zeperfs.com/en/duel5478-7319.htm... A přitom žere stejně.http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswag... ... http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/4... ...
Pri pluginoch sa neda pouzit spritmonitor, pretoze rozsah spotreby je velmi velky (2l->6l) a zavisi od toho ako casto sa nabija. Ak chces porovnat spotrebu v hybridnom rezime, pozri si test Roma-Forli (360km cez Apeniny, priemer 70-80km/h):Prius Plugin (2.5l/100km)https://it.motor1.com/news/220701/toyota-prius-... ... Golf GTE (4.4l/100km)https://it.motor1.com/news/218837/volkswagen-go... ... Audi A3 e-tron (4.35l/100km)https://it.motor1.com/news/215359/audi-a3-sport... ... Celkova klasifikacia:https://it.motor1.com/news/213238/le-auto-che-c... ... Prius ma len 122k, ale nove vykonnejsie hybridy Toyota/Lexus maju 178-218k (Lexus UX, Toyota Camry/Auris), pricom spotreba zostava nizka, napr. Camry (5.5l/100km).
Proc mam pocit, ze spousta lidi kouka na hybridy chybne jen skrz spotrebu ;-) I kdyby byla podobna klasickym spalovakum, tak jde hlavne o emise v hybridnim - tzn hlavne mestskem - rezimu, ne? Mas nejake testy toho 2.5 l (197k, eCVT, benzin) modelu?
Ekologia je v tom, ze vsetky hybridy Toyota/Lexus su bez turba a nepriamy vstrek je zachovany aj pri vykonnych Dynamic Force Engine. Nizsie teploty zabezpecuju radovo nizsie castice voci turbam s priamym vstrekom (prip. dieslom) a filtre nie su potrebne (pozn. filtre castic turbovstrekov a dieslov su diskutabilne, vacsinu castic zachytia, ale pri vypaleni ich menia na ultrajemne castice, atd.atd.). Hlavna vyhoda hybridov je nizka spotreba v meste, spalovak sa neustale vypina a podla testov su full hybridy Toyoty v meste 50-80% casu v EV rezime (s malou 1.3kWh bateriou)Spotreba US Toyota Camry Hybrid 2018 (208k, ~1600kg, ~8s):fuelly.com, 47 aut, 400.000 km - priemer 5.4l (4.5l -> 6l)http://www.fuelly.com/car/toyota/camry/2018... fueleconomy.gov, LE (kombi/mesto 4.5l/4.6l), XLE (5.1l/5.4l)LE ma uzsie pneu a Li-Ion, XLE ma sirsie pneu a Ni-Mhhttps://www.fueleconomy.gov/feg/PowerSearch.do... EU verzia Camry ma mat +10k (218k)
No tak to je bomba jak dlouho ten jejich slepenec vydrží bez servisu nebo než se rozpadne? Taky tak dlouho jako Tojota jejíž vídeňskej Prius taxík najezdil milion km?
Taxiků co najezdí milion km je hromada, na tom není nic úžasnéhohttp://www.autoforum.cz/zajimavosti/v-jakem-stavu... ...
Já když se podívám na jejich hybridy, tak vidím slaboučké umolousané řešení dělané jenom na měření spotřeby v měřícím cyklu, které v reálu překračuje deklarované hodnoty o desítky procent. A třeba tebou zmíněná Honda umí postavit hybridní supersport (NSX) vedle kterého jsou všechny hybridy Toyoty nebo Lexusu obyčejné plechovky bez šťávy a ducha. A VW bych vůbec nezmiňoval, vedle takové Panamery hybrid, 918 nebo nové RS6 hybrid nemá Toyota/Lexus vůbec co postavit aby se nepropadla hanbou dvacet metrů pod zem.
Ale já si nechci kupovat supersport, co mi nabídne Honda ve spotřební kategorii?Mluvil jsem o VW ne o koncernu.
Toyota silnejsie hybridy ma: RAV4, Camry (v USA aj predtym mala). A teraz pribiudne novy Auris 2.0 HSD. Konecne aj ta Camry pride aj do EU.
A Rusove litaj do kosmu a byli na mesici, takze cely Porsche nebo Audi se muze vis co ;-) Koncern diponuje top technologiema a umi, to je bez debat. A Toyota prodava hybridy jako housky na krame, a to je taky fakt. Kdyz si ted pujdu jako obyc nouma (co ma rekneme akorat na toho Japonce) vybirat auto, tak mi je u ######, ci special vyhral tam ci onde ;-)
Rusové nebyli na Měsíci, měli tam jenom automaty.
Když si obyčejní ňoumové kupují auta, tak na hybridy celkem z vysoka prdí, stačí se podívat na evropské i celosvětové prodeje. Konec konců i samotná Toyota prodává daleko víc nehybridů než hybridů.
Jinými slovy jsou sto let za vopicema v tom co prodávaj, ale nemusej být sto let za vopicema v tom co maj v šuplíku a v garážich.Mimochodech čistý baterkáče už asi 2 roky vyráběj a prodávaj, ale jen v Číně a ne pod značkou Toyota. A kupodivu s tím začali i dřív než ostatní. Takže určitý náskok maj, akorát se s tím moc nechluběj. ;-)
Soubezne BEV a hybridy by smrdelo kanibalizaci a financnim pruserem. IMO chytre zvolili aktualne vyhodnejsi pohon. Na masovy nastup BEV nejsou mesta/svet pripraveni. Vodik resp palivove clanky jsou budoucnost, mrkni jak funguje priroda - SPALUJE ;-)
Palivový články spalujou?
Zabudli ste, za na trhu PHEV/BEV ma Toyota globalne najpredavanejsi PHEV (Toyota Prius Plugin). Plus pre Cinu sa chysta Corolla PHEV a v plane je niekolko modelov BEV az budu k dispozicii spolahlivejsie Li-Ion s pevnym elektrolytom.
nejprodavanejsim PHEV se Toyota mohla napisledy chlubit v roce 2015, od 2016 je druha za Mitsubishy a jejich Outladerem PHEV ;-) PHEV Priusu (prime) se na lepsi prodeje dostal v 2016, 2017 a 2018 jen v jednom mesici, a to unoru 2017
Nesledujem to podrobne, ale napr. zoznam celosvetovych predajov PHEV/BEV za prvy polrok 2017:1. Toyota Prius Prime PHEV (26867)2. Nissan Leaf BEV (26591)3. Tesla S BEV (25450)...10. M. Outlander PHEV (12787) https://insideevs.com/world-ev-sales-june-2017-... ...
btw to míchání plug-in spalovacích popelnic s BEVkama je fakt k smíchu. Pořád jsou to jen spalovací popelnice i když vo dost šetrnější.
PHEV/BEV oznacuju vo svete ako Plug-In, davaju na to dotacie a beru to ako jednu skupinu.
To ale neznamená že slučovaní zásuvkových spalováků se čistejma baterkáčema jen proto že maj zásuvku není nesmysl. ;-)
Prober se z diskotéky, žádný solid state BEVka vod Tojoty nebudou a to minimálně dalších 10 let a možná i dýl. Zase si skočil na další vlhký mediální sen dinosaurů, kterýma tě voděj za nos. Kdyby SS baterii byť jen trochu hrozili tak už vod nich Tesla bude žvanit vo 106. Na rozdíl vod Toyoty jsou v tomhle realisti ;-):-PB-]Toyota Says Solid-State Batteries Still More Than Decade Awayhttps://insideevs.com/toyota-says-solid-state-b... ...
Sorry, ale ja sa nikde neponahlam. Zatial mi plne vyhovuje univerzalny full hybrid s Ni-Mh bateriou.
A on ti někdo drží pistoly u hlavy?
Jestli má někdo opravdu zoufalé zpoždění ve vývoji, tak je to VW a jeho lokajové v Boleslavi....
Je módní o autech na baterky vyprávět a lokajové bruselských plánovačů jsou v tomto na čele , ale VW se drží toho co přináší prodeje a zisk. Až to budou autíčka na baterky nebojte se, že se včas nepřeorientují.
No jasně, umí odladit hybrid , ale čistou elektriku by nezvládli. Příznivci elektriky mají jednu společnost vlastnost, obhajovat vše co je elektrické ať je to jakkoliv hloupé.
Ano máš pravdu, čistou elektriku by Toyota nezvládla. Tuto svou neschopnost názorně předvedla u EV, která v minulosti dala na trh, malá kapacita, zoufalý dojezd, nekonečná doba nabíjení vyústily v to, že to byly neprodejné křápy, které musela stáhnout z trhu. Stačí se podívat na evropské prodeje EV a PHEV, Toyota je zcela mimo hru.http://carsalesbase.com/european-sales-2017-ev-ph... ...
:-/ Neustale rozpravas o starom modeli PHEV a europskych predajoch. Toyota je aktivna v oblasti PHEV hlavne v US a Japan, pre Europu ponuka masovo hybridy, takmer 50% predaja. Kto v Europe zaostava v elektrifikacii? Pozri si celosvetove predaje BEV/PHEV (Jan-Jun 2017, 1. Prius PHEV):https://insideevs.com/world-ev-sales-june-2017-... ...
Souhlasím s tebou. Proto se často používá ekofašismus - diktát jiným a pseudozelený fanatismus v jednom.
Pouze člověk mdlého rozumu nevidí jak je Toyota propojená s ropným byznysem....
A proto vyvíjí hybridy, aby zastínila svoji propojenost.
Uz len doplnim, ze Toyota/Lexus elektrifikuje uz 20 rokov (rocne 1.5 mil. hybridov) s nakladmi na vyskum necelych 10 milliard dolarov kazdy rok, t.j., ma k dispozicii najlepsich odbornikov na svete.V oblasti baterii robi vyskum uz niekolko desatroci (od 70-tych rokov), napr. na vyskum Li-Ion pouziva niekolko kilometrovy urychlovac, ktory pomohol pri popise procesu oblepovania polov ionami lithia s cielom zvysenia zivotnosti baterie. Momentalne sa testuju Li-Ion s pevnym elektrolytom, ktore maju byt bezpecnejsie a rychlejsie. Inymi slovami, urcite ma co ponuknut v tejto oblasti a tazko jej mozno vycitat, ze to chce mat predovsetkym spolahlive a ekologicke.
Aha no tak to je bombastický že používaj urychlovač, ale za co teda ty milijardy Toyota pořád vyhazuje, když všechy ty milony jejich hybridů maj dosud 2x těžší NiMH baterky a lithiovky dávali jen do Priusů v plug-in verzi, do velkejch Plusek a teď teprve až u 4 generace do jediný nějaký speciální Eko verze nebo jak se to jmenuje? Ale jinak naprostá většina jejich hybridů má starší technologii NiMH baterií. Samozřejmě na přímej dotaz proč tomu tak je odpovídaj stejnejma vyhejbacíma kecama jako tady šéfík Lexusu. ;-)B-]A ty jejich slavný Solid state baterky vodložili vo dalších 10 let takže hned tak nebudou :-P:-D:-D:-DToyota Says Solid-State Batteries Still More Than Decade Awayhttps://insideevs.com/toyota-says-solid-state-b... ... Z laboratoře do výroby je cesta sakra dlouhá (to jsou přímo slova Toyoty)Prius bude možná moje další auto, ale na můj vkus jsou v tý Tojotě až moc sveřepý co se týče progresu a ta jejich vodíková taškařice je vyloženě jen neefektivní ropácká kašpařina na matení lidí. B-]
NiMH maju podstatne vyssiu zivotnost.Je znamy pripad prvej generacie Priusu, kde majitel kupil novy akumulator tusim po 17 rokoch a to nie kvôli poklesu kapacity, ale preto, lebo sa dozvedel, ze uz nemusia byt neskor dostupne.
Životnost baterií se určuje podle cyklů. Konstrukcí, teplotním managementem, nabíjením lze však životnost celé baterie rapidně navýšit i při stejné životnosti a chemii článků. Např. velkobaterkáče mají daleko větší životnost baterií protože za svůj život prodělají míň cyklů než malobaterkáče, protože nejsou tak často zcela vybíjeny a nemusi se nabíjet úplně na maximum.
A také Ni-Mh a Li-on se velice liší co do provozních charakteristik a citlivosti na úplné nabití i vybití.
Urychlovac bol samozrejme prenajaty, to sa bezne robi aj v CERNe.Technologia NiMh je idealna pre miliony hybridov a hlavne pre planetu. Lithium je "biele zlato", nie je ho vela, ale pouziva sa vsade (mobily, notebooky, auta, bicykle, uloziska, priemysel, atd.) Len z jednej 40kWh baterie pre 1 vodica BEV sa daju vyrobit baterie do tabletov pre 1000 ludi. Ak Toyota setri lithium, robi dobre pre inych.V tvojom odkaze sa pise, ze so Solid-State zacnu hned, ale len v malej serii, nie masovo, pretoze "nechcu experimentovat na zakaznikoch". Osobne mi to nevadi, pretoze od Toyoty ocakavam spolahlivost. Uz boli zdokumentovane poziare Li-Ion BEV baterii, ktore sa hasili 6 dni. Navyse, baterie Li-Ion degraduju, Nissan/BMW to spominaju v zarucnych podmienkach. Na tejto technologii treba pracovat, Toyota hovori o potrebe 2-3 prelomovych objavoch a min. 5 rokov testovania do produkcie. Toyota/Lexus maju dobru strategiu, masovo vyrabaju hybridy bez lithia a sucasne pracuju na lepsich bateriach. Nekritizujem inych, kazdy nech si vyberie tu svoju cestu.
Nikde netvrdím že si urychlovač koupili tak proč to řešíš? ;-)Lithia je v zemský kůře několikanásobně víc než olova a v celý Tesla baterce je míň nebo stejně jako olova v kyselinovejch autobateriích, kterých se ročně vyrobí bambiliardy. Většinu lithiový baterie tvoří kobalt a nikl. To že se jmenujou lithiový neznamená že jsou celý z lithia. ;-)To že baterie mohou degradovat ostatně jako všechno na této planetně je snad jasné úplně každému a představ si že to píše úplně každej výrobce elektroaut v záručních podmínkách. Ale přesto dávaj záruku na baterie na 8 let B-] Dávaj ti výrobci spalováků záruku na motor taky 8 let? A představ si, že až bude ta baterka bude v autě po 8 letech na obtíž tak bude i s připadnou 70 % kapacitou dál moct vesele sloužit jako stacionární úložistě v domácnostech a v průmyslu protože tam protože tam už je ta váha jedno. ;-) Tou dobou už bude ten pekáč z ketrýho jí vymontovali dáno sešrotovanej.Lithiovky hořej protože je v nich uskaldněno spousty energie v poměru k hmotnosti. Prostě fyzika. Co budou dělat ty budou baterie u kterých slibujou ohromný kapacity si lze jen domyslet. Technika je jen kompromis, nic není ideální.A jak jsou na tom ty olověný baterky? Ty se v průmeru dožijou tak 4-5 let a pak jsou k prdu a musej se vyhodit. Musí se řesit jedovatá kyselina a zpracovat jedovatý olovo.
Nejde o délku záruky, ale o životnost a mě osobně o bezpečnost. Zážehový nepřeplňovaný motor najede v pohodě 250 tis. km. Požáry jsou zcela vzácné a nádrž plná benzínu je kupodivu bezpečnější než hliníková Tesla nebo BMW plná vysoce hořlavých lithiových baterek. Mít pod zadkem takovou rychle hořící náplň není zrovna příjemné. Dosud všechny požáry Tesly probíhaly velmi intenzívně i když naštěstí stačili řidiči utéct. To ze zdeformované kabiny nebo seklých dveří vždy nepůjde a řidič tam uhoří. Pokud by se spalováky vyráběly také z hliníku rázem by splnily EURO 150 z hlediska CO2. Jen ta cena auta i bezpečnost by byla někde jinde než dnes.
Fyzika a naklady...
souhlasim s celym textem az na to posledni slovo, o ekologii Toyote/Lexusu nikdy neslo a nikdy nepujde, ekologie je pro vsechny automobilky jen slovo ktere jim pomaha prodavat urcite skupine lidi auta, takze bych slovo ekologicke nahradil spise ekonomicky vyhodne :-)
Pred 20 rokmi zacala s "neekonomickym" hybridom, ktoremu sa doteraz vacsina automobiliek vyhyba pre vysoke naklady. Ak by Toyote islo len o ekonomiu, hybridom s atmosferickym motorom by sa vyhla, na diesloch a turbovstrekoch sa da lepsie zarobit.
dle udaju co se daji dohledat je Toyoti hybrid dnes jednim z nejlevnejsich reseni co se da vyrobit, takze ano, ekonomicky to dava sakra smysl tak jak to je, tedy s jednoduchou a levne vyrobitelnou atmosferou ktera nepotrebuje ani prilis upravy aby plnila emisni limity vesmes 2 dekady ;-) kdyby vsadili na diesel ktery jim nikdy moc nesel, tak by museli nekolikrat upravovat a dnes vyrabet Xtou generaci do ktere by nasipali jen za vyvoj silenou raketu financu ;-)mimochodem, to ze je jejich system bezproblemovej a nepotrebuje prilis servisu a tedy pro ne min vydelecnej taky neni as tak pravda, oni totiz celkem slusne vydelavaj na garancnich prohlidkach, a kdys si je sectes, tak zjistit ze za tu sumu by sis mohl koupit uplne novej akumulator toho systemu ;-) vesmes v prumeru vydelavaj % vic nez automobilky na dieselech v podobne kategorii aut :-D
Cena prehliadok je viac, nez cena nového akumulatora???Tak takyto blud som uz davno necital.Napriklad udrzba brzd je lacnejsia, lebo sa menej opotrebovavaju kvoli rekuperacnemu brzdeniu.
a snad pozdym tim clankem dosli dyskutujici k zaveru ze vzhledem k zivotnosti toho akumulatoru a vzhledem k tomu ze maloktery majitel bude to auto vlastnit 8+ let, je nesmysl si za to platit a tu garancku podstupovatostatne ja o hybridnim Aurisu dost uvazoval a prave tyhle clanky a diskuze o tom jeste pred 2 lety vyhledaval, prave abych si o hybridnim Aurisu zjistil co nejvic
clanky o tom jak Toyota u hybridu nabizi zaruku na hybridni system 8 let podmineny kazdorocni prohlidkou za cenu XXX kdy akumulator ma cenu XXX tu probehli nekolikrat ;-) ve vsech ale pokud vim dosli ke stejnemu zaveru, ze za tech 8 let garancnich prohlidek u nich nechas sumu jako za 1.5x ceny dilu noveho akumulatoru pro hybrid (Prius, Auris, Rav, Yaris)
Lacna atmosfera je uz len ciastocna pravda, pretoze zacinaju ponukat aj vykonnejsi Dynamic Force Engine s priamym aj nepriamym vstrekom. Skor to vidim na dostatocne velku seriu hybridov kedy naklady idu dole.
A to DFE nabízej v jakých autech?
Treba v Camry 2018, Corolla 2019...
Akorát že tydle modely se v ČR neprodávaj. Prodávaj se aspoň v Evropě?
Pre Europu su to modely pre zaciatok r.2019 (UX/Camry/Corolla)
A už to řikal v Číně?
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.