Šéf dopraváků Tržil: mluvíme o 0,24 promile

Ve změnách bodového trestání řidičů, které schválila poslanecká sněmovna, zůstala zachována nulová tolerance alkoholu.
Šéf dopraváků Tržil: mluvíme o 0,24 promile

Neprošel tedy senátorský návrh, aby řidiči nepřišli o body v případě, pokud při testu hranice alkoholu nepřekročí 0,3 promile. To je hodnota, která zhruba odpovídá jednomu půllitru desetistupňového piva. Policisté přesto pracují s hodnotou 0,24 promile, na kterou podle loňského zjištění upozornila expertní komise Ministerstva zdravotnictví. Podle ní nemá toto množství alkoholu v krvi na chování řidiče žádný vliv. Na toto téma hovořila redakce AutoRevue.cz s ředitelem dopravní policie Leošem Tržilem.

Klepněte pro větší obrázek
Šéf dopraváků Leoš Tržil

Záleží na individuálním posouzení

„Jde o stanovisko Ministerstva zdravotnictví a podle něj se upravil i náš postup. Stanovisko nezpochybňuje metody našeho měření, ale zároveň není možné jednoznačně tvrdit, že do hodnoty 0,2 promile může být řidič ovlivněn. Když se k tomu přičte odchylka přístroje, která je stanovena na 0,04, tak se bavíme o čísle 0,24,“ vysvětluje šéf dopraváků.

„Proto policie ke každému případu, který tuto výši nepřekročí, přistupuje individuálně. Nejde tedy o žádný průlom nulové tolerance. Pokud do výše 0,24 jeví osoba známky ovlivnění a není schopná komunikovat, znamená to, že to bude oznámeno správnímu orgánu. Jestli jsou v jiném případě doloženy důkazy, že řidič bezprostředně před jízdou požil alkohol, tak to rovněž znamená skutkovou podstatu přestupku,“ pokračuje.

Nicméně zdá se, že se zvětšil počet případů, které policie do hodnoty 0,24 promile neoznamuje. Nevidí snad podezření, že by došlo k přestupku? zeptala se AutoRevue.cz. „Okolnosti jednotlivých situací se liší. Jsou lidé, kteří si dají jedno malé pivo a nedá se s nimi mluvit. K tomu ovšem dochází třeba v kombinaci s léky. Pokud je hraniční hodnota naměřena, ale nejsou viditelné známky ovlivnění a není doloženo požití alkoholu, tak případ odkládáme,“ odpověděl Leoš Tržil. 

Nulová tolerance není výjimečná

Nulová tolerance na českých silnicích není ve středoevropském regionu nijak výjimečná - před jízdou je zakázáno požívat alkohol na Slovensku, v Polsku, Maďarsku, Chorvatsku nebo Rumunsku. Ovšem třeba v Rakousku může řidič pokračovat v jízdě pokud hranice nepřesáhne 0,5 promile. Tato hranice platí i v sousedním Německu, Francii nebo Španělsku, na britských ostrovech nebo v miniaturním Lichtenštejnsku je to dokonce 0,8 promile.

„Situace není úplně jednoznačná, jak se objevuje v médiích. Dá se říci, že v zahraničí existují snahy se k nule přiblížit. Navíc se hodnoty netýkají všech řidičů. Třeba v Německu jsou tři kategorie – nula, 0,2 a 0,5 promile. Takže před jízdou doporučuji v žádném případě nepít,“ potvrzuje Tržil.

„Je dobře, že poslanci nulovou hranici neprolomili. Policie bude jen dál vycházet z hodnoty 0,24 promile naměřeného alkoholu, u níž není prokázáno ovlivnění a chování řidiče. Tato okolnost platí jak pro běžnou kontrolu, tak i pro dopravní nehodu. Takové případy se nedají odlišovat,“ dodal.

 


 

 

Minitest Toyota Yaris GR-Sport Hybrid: Hvězdné války bez zvláštních efektů

Toyota Yaris GR Sport Hybrid

Naprosto skvělá Toyota Yaris GRMN vypadá jako helma bojovníka z Hvězdných válek a jízda je jako mezigalaktická bitva. Co když ale slavné sérii filmů vezmete speciální efekty?

včera | Vladimír Kadera | 7 příspěvků
Minitest Mazda 6 Wagon Skyactiv-D184 AT Revolution Top: Pohlazení po duši

Mazda 6 Wagon Skyactiv-D AT

Současná generace Mazdy 6 je tady s námi už od roku 2013. Její poslední facelift byl tak důsledný, že by se snad dalo hovořit o mezigenerační obměně, tyto úvahy si ale dnes odpustíme. Pojďme si místo toho popovídat o tom, proč je Mazda 6 stále prostě „jen“ moc, moc dobré auto.

19.  11.  2019 | Petr Schnagl | 79 příspěvků
Minitest BMW 440i xDrive Cabrio: Jízda s panem Dokonalým. Možná už naposledy

BMW 440i xDrive Cabrio

Kabriolety střední velikosti se už pomalu stávají ohroženým druhem. Buďme rádi za každého zástupce této dokonalé třídy!

16.  11.  2019 | Vladimír Kadera | 14 příspěvků