Šéf dopraváků Tržil: mluvíme o 0,24 promile

Ve změnách bodového trestání řidičů, které schválila poslanecká sněmovna, zůstala zachována nulová tolerance alkoholu.
Šéf dopraváků Tržil: mluvíme o 0,24 promile

Neprošel tedy senátorský návrh, aby řidiči nepřišli o body v případě, pokud při testu hranice alkoholu nepřekročí 0,3 promile. To je hodnota, která zhruba odpovídá jednomu půllitru desetistupňového piva. Policisté přesto pracují s hodnotou 0,24 promile, na kterou podle loňského zjištění upozornila expertní komise Ministerstva zdravotnictví. Podle ní nemá toto množství alkoholu v krvi na chování řidiče žádný vliv. Na toto téma hovořila redakce AutoRevue.cz s ředitelem dopravní policie Leošem Tržilem.

Klepněte pro větší obrázek
Šéf dopraváků Leoš Tržil

Záleží na individuálním posouzení

„Jde o stanovisko Ministerstva zdravotnictví a podle něj se upravil i náš postup. Stanovisko nezpochybňuje metody našeho měření, ale zároveň není možné jednoznačně tvrdit, že do hodnoty 0,2 promile může být řidič ovlivněn. Když se k tomu přičte odchylka přístroje, která je stanovena na 0,04, tak se bavíme o čísle 0,24,“ vysvětluje šéf dopraváků.

„Proto policie ke každému případu, který tuto výši nepřekročí, přistupuje individuálně. Nejde tedy o žádný průlom nulové tolerance. Pokud do výše 0,24 jeví osoba známky ovlivnění a není schopná komunikovat, znamená to, že to bude oznámeno správnímu orgánu. Jestli jsou v jiném případě doloženy důkazy, že řidič bezprostředně před jízdou požil alkohol, tak to rovněž znamená skutkovou podstatu přestupku,“ pokračuje.

Nicméně zdá se, že se zvětšil počet případů, které policie do hodnoty 0,24 promile neoznamuje. Nevidí snad podezření, že by došlo k přestupku? zeptala se AutoRevue.cz. „Okolnosti jednotlivých situací se liší. Jsou lidé, kteří si dají jedno malé pivo a nedá se s nimi mluvit. K tomu ovšem dochází třeba v kombinaci s léky. Pokud je hraniční hodnota naměřena, ale nejsou viditelné známky ovlivnění a není doloženo požití alkoholu, tak případ odkládáme,“ odpověděl Leoš Tržil. 

Nulová tolerance není výjimečná

Nulová tolerance na českých silnicích není ve středoevropském regionu nijak výjimečná - před jízdou je zakázáno požívat alkohol na Slovensku, v Polsku, Maďarsku, Chorvatsku nebo Rumunsku. Ovšem třeba v Rakousku může řidič pokračovat v jízdě pokud hranice nepřesáhne 0,5 promile. Tato hranice platí i v sousedním Německu, Francii nebo Španělsku, na britských ostrovech nebo v miniaturním Lichtenštejnsku je to dokonce 0,8 promile.

„Situace není úplně jednoznačná, jak se objevuje v médiích. Dá se říci, že v zahraničí existují snahy se k nule přiblížit. Navíc se hodnoty netýkají všech řidičů. Třeba v Německu jsou tři kategorie – nula, 0,2 a 0,5 promile. Takže před jízdou doporučuji v žádném případě nepít,“ potvrzuje Tržil.

„Je dobře, že poslanci nulovou hranici neprolomili. Policie bude jen dál vycházet z hodnoty 0,24 promile naměřeného alkoholu, u níž není prokázáno ovlivnění a chování řidiče. Tato okolnost platí jak pro běžnou kontrolu, tak i pro dopravní nehodu. Takové případy se nedají odlišovat,“ dodal.

 


 

 

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků