Sedm důvodů, proč lehká užitková auta vydělávají

Sedm důvodů, proč lehká užitková auta vydělávají

Lehká užitková auta dnes rozhodují o finančním zdraví mnoha evropských automobilek. Bez nich by byly mnohé už v koncích. Na jejich prodejích totiž stále ještě vydělávají a subvencují jimi mnohdy ztrátovou výrobu osobních vozů.

Max Warburton, analytik americké společnosti Bernstein Research, se zamyslel nad tím, proč tomu tak je. Jak to, že ty „velké a nevzhledné krabice“ tak vydělávají. Uvedl pro to sedm důvodů.

  1. Dodávkové vozy jsou obvykle o 30 procent dražší oproti osobním autům určeným pro masový trh.
  2. U dodávek jsou nabízeny menší slevy. Trh je konsolidovaný a zákazníci obvykle upřednostňují výrobce své země. 
  3. Fixní náklady jsou sdíleny s partnery.
  4. Náklady na vývoj a výrobu motorů jsou nízké. Výrobce většinou používá pohonné jednotky, které montuje do svých osobních aut.
  5. V lehkých užitkových vozech povětšinou nenajdete žádné složité systémy. Takové vozy se rychleji a jednodušeji vyrábějí ve srovnání s osobními vozy. 
  6. Životní cyklus lehkého užitkové vozu je obvykle 12 let, u osobního auta to je sedm let.
  7. Ceny za ojetiny a zisk z následného prodeje jsou dvakrát až třikrát vyšší ve srovnání s osobními vozy. 
     
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

dnes | Jan Mička | 2 příspěvky
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 19 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků