Sedm desetin sekundy

Zanedbatelný zlomek času, který může změnit celý život, v horším případě ho ukončit. Co všechno se odehraje během prvních sedmi desetin sekundy při nárazu vozu do pevné překážky ve stokilometrové rychlosti? (čtenáři se slabším žaludkem nechť článek raději nečtou)
Sedm desetin sekundy

Nelze popřít, že připoutání v autě člověka trochu omezuje. Na druhou stranu použitím bezpečnostních pásů zvyšujeme svou šanci na přežití až sedmkrát. Ti, kdo pásy nepoužívají, riskují život. Spousta řidičů si neuvědomuje, že i při zdánlivě malých rychlostech může dojít ke smrtelnému zranění. Pokud např. dojde ke srážce dvou aut o stejné hmotnosti jedoucích pouhou „třicítkou“, výsledná rychlost nárazu takřka dvojnásobná. Při „šedesátce“ bude náraz takový, jako kdyby automobil spadl ze střechy pětipodlažního domu. Myslíte, že se vám nic nestane?

Přesvědčit řidiče, aby používali bezpečnostní pásy, není právě jednoduché. V každé zemi probíhají různé mediální kampaně, např. ve Velké Británii televize odvysílala spoty, kde bylo realisticky zachyceno, co se děje s těly nepřipoutaných mladých cestujících při čelním nárazu na zadních sedadlech. V USA před mnoha lety armáda rozdávala letáky, na nichž bylo vylíčeno vše, co se stane v osudných sedmi desetinách sekundy, kdy auto narazí ve stokilometrové rychlosti do sloupu, popř. mohutného stromu, není-li řidič připoután.

Tip: O vhodnosti se v autě poutat píše i Vladimír Dolejš v dřívějším článku.

Když se nepřipoutáte...

Představme si tedy modelovou situaci. Vůz střední třídy z počátku osmdesátých let vybavený jen bezpečnostními pásy (řidič je nepoužil) se řítí více než stokilometrovou rychlostí do zatáčky, kterou řidič a ani jeho vůz nezvládnou z důvodu vysoké rychlosti bezpečně projet. Řidič zpanikaří, sešlápne brzdový pedál a vůz opouští ve „stovce“ vozovku, kde na krajnici naráží do sloupu. Následuje sedm desetin sekundy:

1. desetina sekundy: Řidič už ví, že náraz nevyhnutelně následuje, že už mu nedokáže zabránit a jeho tělo se, opět podvědomě, připravuje k obranné reakci – oči se mhouří, ramena se stahují k sobě, ruce směřují před tvář, avšak zůstávají v půli cesty. Přední část automobilu naráží do sloupu - maska chladiče se boří – sklo reflektorů se tříští – kapota motoru se začíná nárazem kroutit, lak na ní puká a odletuje jako jemné šupiny.

2. desetina sekundy: Kapota motoru je vymrštěna z úchytů, láme se, její zadní konec vylétá z pantů a směřuje k čelnímu oknu, které proráží. Přední osa se nyní rovněž dostává ke sloupu a nárazem na něj se začíná prohýbat. Zadní kola se zvedají nad vozovku, protáčejí se, motor stále běží. Tělo řidiče je stokilometrovou rychlostí vrženo proti volantu a přístrojové desce a jelikož není zajištěno bezpečnostními pásy, volant se počíná blížit k řidičově hrudi. Kolenní kosti a klouby praskají nárazem na spodní rám přístrojové desky. Řidič nestačí vnímat, že sklo před ním se sype z rámu, nevnímá ani bolest. Hřmot uvnitř a v okolí vozu je obrovský.

3. desetina sekundy: Zadní část vozidla se nadále zdvihá nad vozovku, tělo řidiče se vztyčuje a zvedá ze sedadla, čelo a temeno hlavy naráží na střechu a horní rám okna. Obruč volantu se pod tlakem hrudi ohýbá a praská. Do kabiny proniká motor s převodovkou, o kterou se dál drtí řidičova kolena. Předek vozu už ze dvou stran doslova „obaluje“ sloup, jedno z předních kol se mění v beztvarou hroudu kovu a gumy.

4. desetina sekundy: Motor s převodovkou je už v kabině, do níž také pronikl plech přední kapoty a prořízl řidiči hrdlo. Tělo řidiče nyní letí vpřed rychlostí 55 km/h a naráží na sloupek řízení. Palubní deska je už zcela rozbitá, z motoru vytéká první benzín.

5. desetina sekundy: Tlakem těla řidiče se sloupek řízení svisle ohýbá a jeho horní konec proniká hrudí řidiče, která na sloupek naráží. Hrudní kost a žebra v těle řidiče jsou drceny, krev se dostává do plic. Hlava řidiče pronikla předním okenním rámem a ztrácí původní tvar, vlasy se trhají, pokožka se barví do červena.

6. desetina sekundy: Puká střecha vozidla, kroutí se rám automobilu, jedny ze zadních dveří vypadávají z pantů. Řidičovo znetvořené tělo je obrovskou setrvačnou silou nadále mačkáno na zbytky motorové jednotky. Zadní část vozu dopadá zpátky na silnici. Příšerný rachot plechů a suché řinčení skla pokračují.

7. desetina sekundy: Utržené zadní dveře letí vzduchem, otevírají se všechny další dveře, v některých se tříští sklo. Sedačka řidiče se vytrhává z uchycení, letí za tělem řidiče a přiráží je na sloupek volantové tyče. Sloupek proniká tělem a trhá tepny. Řidičova hlava bezvládně spočívá na zbytcích motoru a přístrojové desky, paže klesají podél těla. Prsty na rukou sebou ještě škubnou – a je konec. Klinická smrt. Po čtyřech minutách nastává smrt biologická, řidič je mrtev. 

Po dobu dalších tří vteřin ještě doznívá rachot plechových částí vozu. Dále nastává jen ticho. Další lidský život vyhasl. Doprava si vybrala další krutou daň za vysokou rychlost a nepoužití bezpečnostních pásů. Určitě mnoho z vás jezdí po bezpečnostní stránce lépe vybavenými vozy než v modelové situaci, a myslí si, že výše popsaných sedm desetin sekundy se jich netýká. Ale věřte tomu, že i v nejlépe vybaveném voze platí fyzikální zákony. Možná by nedošlo k totální destrukci skeletu vozu, možná by těla cestujících ochránila kombinace bezpečnostních pásů spolu s airbagy, ale vnitřní orgány by pokračovaly kinetickou silou vpřed a mohlo by dojít k utržení některého z nich. Moderní vozy jsou schopny v celku bezpečně při nárazu ochránit cestující, ale jen do určité rychlosti. Záleží zejména na zmíněné rychlosti, úhlu nárazu, hmotnosti vozu atd.

Pásy mohly Dianě zachránit život

Nová auta dokáží cestujícím při menších rychlostech v kombinaci s airbagy a pásy poskytnout dobrou ochranu, což dokazují množící se pětihvězdičkové výsledky v testech EuroNCAP. Důležitým faktorem je však správná poloha cestujících na sedadlech. Určitě velmi špatně dopadne spolucestující na předním sedadle, který bude mít nohy na palubní desce, nebo dítě na zadních sedadlech bez dětské sedačky. Hůře také dopadnou pasažéři, kteří v době nárazu budou spát. Jejich tělo se oddaně podrobí fyzikálním zákonům.

Je proto důležité využívat všechny dostupné bezpečnostní prvky a s rychlostí to nepřehánět. Povídačky o tom, jak nepřipoutaný řidič přežil náraz do stromu ve 180 km/h, jsou zcestné. Většina nárazu se koná v mnohem menších rychlostech, jelikož řidič většinou stlačí těsně před krizovým okamžikem brzdový pedál a auto zpomalí.

Na závěr se zmíním o tragické smrti princezny Diany: přesně toto byla (bohužel smutná) ukázka toho, jak bezpečnostní pás mohl zachránit život. Náraz mercedesu do širokého sloupu v tunelu v Paříži se dal podle odborníku přežít za předpokladu použití bezpečnostních pásů i na zadních sedadlech. Stačilo tak málo. Náraz se podle expertíz udál v rychlosti 90 km/h, což bodyguard sedící na předním sedadle přežil.

Všem přeji, aby zmíněných sedm desetin smrti nikdy neokusili.

bazar

Mercedes ML 3
Rok výroby: 2006
Stav: 163 510 km
Cena: 276 000 Kč
Mercedes E 2,2
Rok výroby: 2013
Stav: 97 958 km
Cena: 650 000 Kč
Mercedes Viano 2
Rok výroby: 2008
Stav: 150 969 km
Cena: 372 000 Kč
Mercedes E 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 119 323 km
Cena: 480 000 Kč
Mercedes C 2,1
Rok výroby: 2008
Stav: 159 796 km
Cena: 180 000 Kč
Mercedes C 2,7
Rok výroby: 2001
Stav: 49 329 km
Cena: 170 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků