Seatu pomáhá s aerodynamikou vozů superpočítač. Má výkon jako 40.000 laptopů

Seat nám dává nahlédnout do oddělení vývoje a ukazuje superpočítač, který používá k vylepšování aerodynamiky svých vozů.

Představte si 40.000 laptopů pracujících současně. Tímto výpočetním výkonem disponuje superpočítač MareNostrum 4. Nejvýkonnější počítač ve Španělsku a sedmý nejvýkonnější v Evropě, který umožňuje uskutečňovat nejrůznější simulace od činnosti srdce přes prognózy průběhu klimatické změny až po ekologické katastrofy. Seat ho však používá k optimalizaci aerodynamiky svých vozů.

MareNostrum 4 je umístěn v barcelonském superpočítačovém centru BSC (Barcelona Supercomputer Center), přesněji tedy ve staré odsvěcené kapli v severním kampusu Katalánské polytechnické univerzity. Automobilka v rámci spolupráce využívá výpočetní výkon všech 165.888 procesorů. Na místě je udržována stála teplota vzduchu 24 °C a relativní vlhkost 36 %.

VW a Seat oficiálně končí s motorem 1.6 TDI. Není o něj zájem a bude nadbytečný

VW a Seat oficiálně končí s motorem 1.6 TDI. Není o něj zájem a bude nadbytečný

„V rámci své specializace se zabývám spalovacími prostory v leteckých motorech, uskutečňuji simulace větrných turbín a v případě mé spolupráce se značkou Seat zkoumám vliv tvarového řešení nábojů kol na aerodynamiku celého automobilu,“ říká Oriol Lehmkuhl, výzkumník superpočítačového centra BSC, který je jedním ze stovek odborníků ze všech koutů světa používajících superpočítač pro své projekty.

Vylepšování aerodynamiky automobilu zahrnuje snižování součinitele aerodynamického odporu vzduchu. Seat tak samozřejmě míří k výsledku, kterým jsou hospodárnější vozy s nižší spotřebu paliva a produkcí emisí CO2. Analýzy se soustředí především na příď a záď, spodní část vozu, pneumatiky a kola.

Nový Seat Leon vyrazil na první cestu. Z fabriky, která musela ustoupit koronaviru

Nový Seat Leon vyrazil na první cestu. Z fabriky, která musela ustoupit koronaviru

Dosud byly při optimalizaci aerodynamiky používány simulace a reálné testy hliněných modelů ve skutečné velikosti v aerodynamickém tunelu. Testování v aerodynamickém tunelu je však mnohem nákladnější a hliněné modely podléhají degradaci a musejí se neustále měnit. Superpočítače navíc umožňuje zahrnout více parametrů a sledovat proudění vzduchu uvnitř kol při jejich otáčení. Cílem je zmenšovat rozdíly mezi simulacemi a realitou.

Výhodou je také uskutečňování analýz v rekordně krátké době. „Tvary kol převádíme do souřadnicových bodů v souřadnicové soustavě a každý bod je analyzován skupinou procesorů pracujících souběžně. Kdyby byly analyzovány jednotlivě, trvalo by to měsíce,“ říká Lehmkuhl.

Základní údaje o superpočítači MareNostrum 4:
Superpočítač Superpočítačové centrum BSC
3456 výpočetních uzlů 180 metrů čtverečních
6912 výpočetních jader 24 °C teplota vzduchu
165.888 procesorů 36 % relativní vlhkost
13,7 PFLOPS 19 tun skla
78.000 kg hmotnost 26 tun oceli

„V budoucnosti bychom rádi simulovali všechno najednou: proudění vzduchu, skelet karoserie, spalování a dokonce i cestující uvnitř vozu. V současnosti to ještě není možné, ale za 15 let to umožní počítače s tisíckrát vyššími výkony,“ dodává Lehmkuhl. BSC je nyní kandidátem na umístění superpočítače MareNostrum 5, který by zvýšil výkonnost současného superpočítače více než 20krát.

TEST Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG 1st Edition: Sesazený král Evropy vrací úder

Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG

Přestože se nový Volkswagen Golf tváří jako ten minulý, ve skutečnosti prošel komplexní proměnou. Spoléhá na elektrifikaci a přijel se zcela novým pojetím interiéru. Všechno to přináší zajímavé výhody, ale také jisté nevýhody.

včera | Jan Mička | 51 příspěvků
Se Škodou Octavia 2.0 TDI Evo poprvé v Česku: Musí být nejlepší. Daří se jí to?

Škoda Octavia Combi 2.0 TDI Evo

Novou generaci Škody Octavia jsme poprvé vyzkoušeli rovnou na českých silnicích. Kombi s motorem 2.0 TDI Evo se tváří jako ideální služebák, navíc model jako takový nemá v rámci automobilky jednoduché poslání.

27.  3.  2020 | Jan Mička | 145 příspěvků
TEST Mazda CX-30 Skyactiv-X 6MAN vs. 6AT 4x4: Revoluční All In One?

Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-X

Vznětová, zážehová, přeplňovaná, atmosférická, hybridní. Zdá se to sice k nevíře, ale všechna tato adjektiva popisují kompaktní SUV Mazda CX-30 s „dieselovým benzinem“ Skyactiv-X. Jen ne všechna najednou. Jaká tedy v reálném světě je a jak se liší čtyřkolka s automatem od předokolky s manuální převodovkou?

25.  3.  2020 | Petr Schnagl | 25 příspěvků