Seatu pomáhá s aerodynamikou vozů superpočítač. Má výkon jako 40.000 laptopů

Seat nám dává nahlédnout do oddělení vývoje a ukazuje superpočítač, který používá k vylepšování aerodynamiky svých vozů.

Představte si 40.000 laptopů pracujících současně. Tímto výpočetním výkonem disponuje superpočítač MareNostrum 4. Nejvýkonnější počítač ve Španělsku a sedmý nejvýkonnější v Evropě, který umožňuje uskutečňovat nejrůznější simulace od činnosti srdce přes prognózy průběhu klimatické změny až po ekologické katastrofy. Seat ho však používá k optimalizaci aerodynamiky svých vozů.

MareNostrum 4 je umístěn v barcelonském superpočítačovém centru BSC (Barcelona Supercomputer Center), přesněji tedy ve staré odsvěcené kapli v severním kampusu Katalánské polytechnické univerzity. Automobilka v rámci spolupráce využívá výpočetní výkon všech 165.888 procesorů. Na místě je udržována stála teplota vzduchu 24 °C a relativní vlhkost 36 %.

VW a Seat oficiálně končí s motorem 1.6 TDI. Není o něj zájem a bude nadbytečný

VW a Seat oficiálně končí s motorem 1.6 TDI. Není o něj zájem a bude nadbytečný

„V rámci své specializace se zabývám spalovacími prostory v leteckých motorech, uskutečňuji simulace větrných turbín a v případě mé spolupráce se značkou Seat zkoumám vliv tvarového řešení nábojů kol na aerodynamiku celého automobilu,“ říká Oriol Lehmkuhl, výzkumník superpočítačového centra BSC, který je jedním ze stovek odborníků ze všech koutů světa používajících superpočítač pro své projekty.

Vylepšování aerodynamiky automobilu zahrnuje snižování součinitele aerodynamického odporu vzduchu. Seat tak samozřejmě míří k výsledku, kterým jsou hospodárnější vozy s nižší spotřebu paliva a produkcí emisí CO2. Analýzy se soustředí především na příď a záď, spodní část vozu, pneumatiky a kola.

Nový Seat Leon vyrazil na první cestu. Z fabriky, která musela ustoupit koronaviru

Nový Seat Leon vyrazil na první cestu. Z fabriky, která musela ustoupit koronaviru

Dosud byly při optimalizaci aerodynamiky používány simulace a reálné testy hliněných modelů ve skutečné velikosti v aerodynamickém tunelu. Testování v aerodynamickém tunelu je však mnohem nákladnější a hliněné modely podléhají degradaci a musejí se neustále měnit. Superpočítače navíc umožňuje zahrnout více parametrů a sledovat proudění vzduchu uvnitř kol při jejich otáčení. Cílem je zmenšovat rozdíly mezi simulacemi a realitou.

Výhodou je také uskutečňování analýz v rekordně krátké době. „Tvary kol převádíme do souřadnicových bodů v souřadnicové soustavě a každý bod je analyzován skupinou procesorů pracujících souběžně. Kdyby byly analyzovány jednotlivě, trvalo by to měsíce,“ říká Lehmkuhl.

Základní údaje o superpočítači MareNostrum 4:
Superpočítač Superpočítačové centrum BSC
3456 výpočetních uzlů 180 metrů čtverečních
6912 výpočetních jader 24 °C teplota vzduchu
165.888 procesorů 36 % relativní vlhkost
13,7 PFLOPS 19 tun skla
78.000 kg hmotnost 26 tun oceli

„V budoucnosti bychom rádi simulovali všechno najednou: proudění vzduchu, skelet karoserie, spalování a dokonce i cestující uvnitř vozu. V současnosti to ještě není možné, ale za 15 let to umožní počítače s tisíckrát vyššími výkony,“ dodává Lehmkuhl. BSC je nyní kandidátem na umístění superpočítače MareNostrum 5, který by zvýšil výkonnost současného superpočítače více než 20krát.

Seat

Seat byl založen v roce 1950 poté, co se španělská vláda a banky dohodly na spolupráci s Fiatem. První vůz Seat vznikl v roce 1953.

Spolupráce s Fiatem skončila v roce 1982, za čtyři roky do automobilky vlastnicky vstoupil Volkswagen.

Seat Ibiza • Seat Leon •​ Seat Alhambra •​ Seat Ateca •​ Seat Tarraco •​ Seat Arona

TEST Range Rover P400 Autobiography: Další důvod, proč se stát milionářem

Range Rover P400

Range Rover není autem pro každého, ale každý by si ho měl zkusit. Nyní má nový motor o výkonu 400 koní s hybridní technikou. Jaký je?

29.  11.  2020 | Vladimír Kadera | 61 příspěvků
TEST Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4x4 Black Edition: Ta nejčernější myslí jen zeleně

Toyota RAV4 Hybrid Black Edition

Současná generace Toyoty RAV4 se vzdala naftového motoru. Oblíbené SUV koupíte buď s ryze benzinovým, nebo hybridním pohonem, přičemž elektrifikovaná verze nedávno dorazil na český trh v atraktivním provedení Black Edition. Vyzkoušeli jsme tu nejlepší možnou konfiguraci.

26.  11.  2020 | Jan Mička | 81 příspěvků
TEST BMW X6 xDrive30d: Starbucks, špinavé nohavice a příjemná jízda

BMW X6 xDrive30d

Jednou z největších premiér loňského roku bylo nové BMW X6, obří stylovka pro hordy movitých majitelů, kteří se nebojí expresivního stylu. Zkusili jsme naftový základ v podobě verze xDrive30d.

22.  11.  2020 | Vladimír Kadera | 64 příspěvků