Seat vzpomíná na počátky svých SUV. Prvním byla Panda s prknem na střeše

Od plážové frajeřiny, přes design otce Lamborghini Murciélago až po dnešní modelovou řadu SUV. Cesta víceúčelových vozů Seat se začala psát před třiceti lety a značka nyní ukazuje nejvýznamnější modely.

Móda SUV se zdá jako poměrně mladá. Některé automobilky si k nim ale hledaly cestu i několik dekád. Jednou z nich je i španělský Seat, kterému to od prvotních nápadů po dnešní modelovou paletu vyvýšených vozů trvalo třicet let. Seat nyní vzpomíná, jak se k dnešním SUV dostal a vzpomíná na koncepty, které mu v cestě pomohly.

VW a Seat oficiálně končí s motorem 1.6 TDI. Není o něj zájem a bude nadbytečný

VW a Seat oficiálně končí s motorem 1.6 TDI. Není o něj zájem a bude nadbytečný

Seat Marbella Playa Concept

Automobilka uvádí, že cestu k jejím dnešním SUV začal šlapat koncept Marbella Playa, který se představil na frankfurtském autosalonu v roce 1991. Šlo o plážovou verzi standardního modelu Marbella, který byl sourozencem vozu Fiat Panda. I proto se první verze výchozího modelu prodávala jako Seat Panda.

Salsa Emoción

Dalším vozem, který pomohl vyšlapat cestičku novodobým SUV, byl i koncept Salsa Emoción, který světlo světa spatřil na pařížském autosalonu v roce 2000. Již tehdy vznikl jako zhmotněná myšlenka univerzálního vozidla, které má jízdní režimy pro město, sportovní jízdu a zhoršený terén.

Móda SUV má další oběť. Seat Alhambra za pár dnů skončí, ale ne úplně všude

Móda SUV má další oběť. Seat Alhambra za pár dnů skončí, ale ne úplně všude

Tribu

Koncept Tribu přijel do Ženevy v roce 2007. Na tomto voze už jsou vidět dnešní proporce SUV. Zajímavé na něm je, že jde o první dílo, které u Seatu nakreslil belgický designér Luc Donckerwolke. Ten předtím pracoval u Lamborghini a zanechal po sobě například Murciélago.

IBX

Již ne tak rozvášněný, ale o to reálnější, byl koncept IBX, který se představil v roce 2011 v Ženevě. Koncept IBX je praotcem dnešních modelů Ateca a Arona. Jeho tehdejším úkolem bylo ukázat, jak Seat skloubí prvky SUV a sportovního kupé. Navíc byl již tehdy vybavený plug-in hybridním pohonem. Předobrazem SUV Ateca byl i koncept 20v20 z roku 2015.

Nový Seat Leon vyrazil na první cestu. Z fabriky, která musela ustoupit koronaviru

Nový Seat Leon vyrazil na první cestu. Z fabriky, která musela ustoupit koronaviru

Leon Cross Sport a Altea Freetrack

Zkušenosti sbíral Seat i u úpravy stávajících oblíbených modelů. Terénní verze MPV Altea se představila v roce 2007, hatchback Leon Cross Sport pro nezpevněné cesty následoval o osm let později. Leon byl zajímavý pohonným ústrojím z VW Golf R. Pod kapotou měl tedy dvoulitr o výkonu 300 koní a disponoval pohonem všech kol.

V současnosti má Seat v modelové nabídce tři SUV - Arona, Ateca a Tarraco. Stihl se i rozštěpit na samostatnou sportovní značku Cupra, která prodává sportovní SUV Ateca a již brzy uvede do prodeje první samostatný model Formentor.

Minitest Dacia Duster 1.0 TCe Prestige: V plné výbavě za cenu holé Fabie Combi!

Dacia Duster 1.0 TCe

Druhá Dacie Duster není žádnou horkou novinkou. Novinkou je ale akční ceník. SUV od Dacie totiž aktuálně můžete mít za necelých 220 tisíc, s plnou výbavou za 326.900 Kč. Vždy to ale bude tříválec s předním pohonem. Dává smysl?

včera | Petr Schnagl | 64 příspěvků
První jízda s novým Seatem Leon 1.5 TSI: Tak dobrý, že vás dostane na kolena

Seat Leon 1.5 TSI ACT 110 kW

První dostaveníčko s novou generací Seatu Leon považujme za hodně letmé seznámení. Vyzkoušeli jsme benzinovou patnáctistovku s manuálem, největší radost nám však dělal podvozek.

28.  5.  2020 | Jan Mička | 50 příspěvků
Minitest Hyundai Kona Hybrid Premium: Příští zastávka Spořilov?

Hyundai Kona Hybrid Premium

Hyundai má talent snad na všechno. Umí rodinná, sportovní i užitková auta. Jak se mu ale povedl hybridní crossover?

24.  5.  2020 | Vladimír Kadera | 76 příspěvků