Seat Toledo 2.0 FSI: excentrický silák (megatest)

Seat Toledo 2.0 FSI: excentrický silák (megatest)

Kapitoly článku:


Toledo vs. Octavia

Na českém trhu se bude Toledo o zákazníka prát především se Škodou Octavia, se kterou sdílí prakticky veškerou techniku, a jakkoli se snaží být jiné, je svým charakterem vozem velmi podobným. Boj to bude značně nerovný, Octavia zdá se nemá soupeře, ale přesto bych se rád krátce zamyslel nad tím, čím může Toledo u potenciálních zákazníků bodovat. Pro prakticky smýšlející uživatele to jistě bude vnitřní prostor včetně prostoru pro zavazadla. Ten pro cestující není na první pohled značně rozdílný, místa pro kolena i hlavu je v obou vozech podobně, španělský soupeř ale boduje přirozenějším posezem daným vyšší stavbou karoserie a z cestovaní při plném obsazení udělá příjemnější záležitost. Prostorem pro zavazadla a jeho využitelností se jako jeden z mála vozů ve třídě Octavii alespoň blíží, když na ní ztrácí jen 60 litrů. To z něj v kombinaci s lepším prostorem pro cestující dělá více než srovnatelného soupeře.

Toledo může zaujmout také trochou sportovního šmrncu, který Octavii zcela chybí. Ten se projevuje především v designu exteriéru a interiéru, v oblasti techniky dostala do vínku sportovní geny snad akorát převodovka, vše ostatní včetně naladění podvozku se průměrnosti Octavie nijak významně nevzdaluje. Velkým trumfem Toleda je design, Octavia je snad dokonalým řešením úlohy jak vytvořit vůz bez nápadu - stejně jako nikoho nechytne za srdce snad ani nikoho neodradí. Obávám se však, že Toledo bude svou mimořádností pro většinu potenciálních zákazníků spíše důvodem, proč si jej nevybrat, než naopak. Jeho design zkrátka rozděluje, někteří se do něj na první pohled zamilují, jiní jím okamžitě pohrdnou. Nutno dodat, že těch druhých bude podle mého miniprůzkumu citelně více.

A co na to cena? Octavie je v základu se stejným motorem 1,6 75 kW o 30 tisíc Kč levnější než Toledo, postrádá však boční airbagy, elektrické ovládání předních oken, dálkové ovládání centrálu, tónovaná skla, dělená zadní sedadla a opěradla, dvojitou podlahu zavazadelníku, má pouze patnáctipalcová kola a chybí jí některé drobnosti jako ukazatel vnější teploty, síťový systém v kufru, schránka na brýle nebo z konstrukce interiéru vyplývající absence loketních opěrek vpředu a vzadu, které jsou u Toleda vždy. Pokud Octavii o většinu těchto prvků dovybavíte (popř. vezmete výbavu Ambiente, která některé prvky přidává a má navíc klimatizaci Climatic), jste s cenou 499 900 Kč deset tisíc nad Toledem, ale stále tu chybí např. dálkový centrál nebo hlavové airbagy. Základní výbava Octavie je opravdu docela chudá a absence tónování skel nebo dělení zadních sedadel zní jako špatný vtip.

Srovnáme-li nejvyšší výbavy s motorem 2,0 FSI, je Octavie v základu o 10 tisíc Kč levnější (619 900 Kč), má navíc automatickou klimatizaci, ale stále postrádá hlavové airbagy, autorádio, má o palec menší hliníková kola, chybí ji kožené obšití řadičky a volantu a další drobné prvky. Pokud se výbavy přibližně srovnají, vyjde Octavie na 660 800 Kč, zatímco Toledo na 642 300 Kč. S vyšší výbavou je tak cenová výhoda Toleda ještě výraznější. Vcelku překvapivé zjištění, uvážím-li, že Toledo je navíc větší „kus auta“. Škodovky už dlouho nejsou levná auta, dnes už ale nejsou nejlevnější ani v rámci koncernu na domácím trhu...

Na závěr tohoto srovnání je třeba dodat, že Octavie nabízí dvě motorizace navíc. Základní jedna-čtyřku bych u Toleda oželel, 1,6 FSI mu však hodně chybí, zaplnila by propast mezi podprůměrnou 1,6 a špičkovým 2,0 FSI. Další výhodou jsou širší možnosti kombinace motorů a výbav, např. dvoulitr si můžete pořídit i k střední výbavě Ambiente od 579 900 Kč.

Favorit cestujících

Seat Toledo je zajímavou alternativou pro ty, kteří od svého vozu nečekají více než příjemnou, komfortní a bezpečnou přepravu, a přitom se nechtějí zařadit do davu majitelů fádních a nenápaditých aut. Hledáte-li radost z jízdy nebo sportovní vyžití za volantem, musíte se porozhlédnout jinde. Toledo něco takového zkrátka neumí, minimální zpětná vazba zásadních ovládacích prvků a kompromisní naladění celého vozu má za následek, že jízda je za všech okolností nezáživná a hledání hranic vozu obtížné. Nepotěší ani nepřesvědčivé chování ve vysokých rychlostech a obecná neochota vysokých rychlostí dosahovat. Obtěžující jsou některé příliš „chytré“ systémy - elektronické plyny, trojbliky, automatická zamykaní a další pokrokové prvky zřejmě nikdy nebudou nic pro mě.

Pro běžného řidiče jsou ale všechny tyto vlastnosti pramálo podstatné, krom výše zmíněného je Toledo tak dobré, jak lze od vozu postaveného na platformě pětkového Golfu očekávat. Vyvážené jízdní vlastnosti, krom aerodynamického hluk mimořádně dobře odhlučněný interiér a dostatečný prostor pro cestující i zavazadla z něj dělají dobrého společníka na dlouhé cesty. Třešničkou na dortu je výtečný motor, který uspokojí sportovce i spořílky – nabízí nadprůměrný výkon, skvělou pružnost a velmi nízkou spotřebu. To vše s velmi dobrou výbavou za 629 900 Kč. Pokud vám nebudou vadit výše zmíněné nedostatky a design Toleda vás okouzlil, jděte do něj.

Plusy

  • Špičkový motor
  • Nízká spotřeba paliva
  • Dostatečný vnitřní prostor
  • Odhlučnění podvozku a motoru

Minusy

  • Malá zpětná vazba ovládacích prvků
  • Nejisté chování ve vysokých rychlostech
  • Příliš „chytré“ auto
  • Nedokonalá ergonomie

Základní výbava Stylance: přední, boční a hlavové airbagy, ABS, protiprokluzový systém TCS, klimatizaci Climatic, palubní počítač, dálkově ovládané centrální zamykání, rádio s CD a 6 repro, tempomat, volant a řadící páku v kůži, el. ovl. oken vpředu a vzadu, 16" ráfky z lehkých slitin, elektricky ovládaná a sklopná zrcátka v barvě vozu, přední mlhovky, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s nastavitelnou bederní opěrkou, osvětlená make-up zrcátka, výškově a podélně nastavitelný volant, tónovaná determální skla, Isofix, elektronický imobilizér, přední světlomety s funkcí Comming-Home.

Příplatková výbava: automatická klimatizace (+12 400 Kč), vyhřívaná přední sedadla (+5 900 Kč), metalická barva (+11 160 Kč)

Základní cena: 629 900 Kč
Celková cena: 659 000 Kč

Seat

Seat byl založen v roce 1950 poté, co se španělská vláda a banky dohodly na spolupráci s Fiatem. První vůz Seat vznikl v roce 1953.

Spolupráce s Fiatem skončila v roce 1982, za čtyři roky do automobilky vlastnicky vstoupil Volkswagen.

Seat Ibiza • Seat Leon •​ Seat Alhambra •​ Seat Ateca •​ Seat Tarraco •​ Seat Arona

Doporučujeme

Články odjinud