Seat Toledo 2.0 FSI: excentrický silák (megatest)

Seat Toledo 2.0 FSI: excentrický silák (megatest)

Kapitoly článku:


Knoflíčky a čudlíčky

Vyčerpávající hodnocení interiéru vozu přinesl již test Altey - stejná je poměrně příjemná palubka kombinující více tmavých materiálů, stejná jsou dost úzká sedadla s dobrým bočním vedením a vysokými opěradly, zajímavě řešený středový tunel i středová konzole, u které bych se na chvíli zastavil. Má hodně velký sklon, což trochu znesnadňuje pohodlné ovládání výše položených prvků z místa řidiče. Osobně nemám rád středové konzole nenavazující na středový tunel, a toto řešení musím kritizovat i tentokrát, nejeví se mi být pohledným ani praktickým.

   
Interiér je zcela stejný jako v Altee

Testované Toledo bylo navíc, na rozdíl od zde zmiňované Altey, vybaveno automatickou klimatizací Climatronic, jejíž ovládání bylo hodně nepovedené. Všechny její ovládací prvky byly tvořeny malými ovladači s krátkým zdvihem, které byly minimálně vystouplé a dohromady tvořily jednu plochu. Ačkoli bude tato věta znít jak z recenze mobilního telefonu, lidem s tlustšími prsty dělalo problémy trefit ten správný knoflík, o ovládání v rukavicích ani nemluvím. Často používané ovladače vyhřívání zadního skla nebo vnitřní cirkulace jsou odbyty minimalistickým čudlíky ztrácejícími se v moři těch okolních. Hodně nepraktické.

  
Příčky mezi tunelem a konzolu jsou tvrdé --- Sedadla jsou docela úzká --- Výhled šikmo vpřed je špatný

O něco lépe je na tom originální autorádio, které má obrovský a velmi příjemně řešený displej, ale ovládání je částečně řešeno pomocí malých a minimálně vystouplých tlačítek pod ním, jejichž funkce jsou proměnně přiřaditelné jako u softkeys mobilních telefonů (ne, vážně jinak nerecenzuji mobily...). Lépe jsou na tom větší knoflíky nad ním a vedle něj. Bezproblémové je ovládání hlasitosti pomocí klasicky skvělého otočného ovladače. K ergonomii si nemohu odpustit výtku týkající se všech novější vozů koncernu VW, a to k sobě přimáčklé ovladače intenzity podsvícení palubní desky a sklonu předních světel. Poznat zda ovládáte jedno či druhé je bez odhlédnutí ze silnice prakticky nemožné.

  
Středová konzola --- Detail na velký displej rádia

  
Detail na ne úplně šťastně vyřešené ovládání klimatizace

Pochválit musím provedení palubních přístrojů, které jako by z oka vypadly tomu, co známe z většiny vozů Alfa Romeo. Podobnost rozhodně není neúmyslná či náhodná, pod oběma je podepsán Walter de Silva, který se po italské anabázi usídlil ve Španělsku. Ale proč vymýšlet něco nového – toto řešení budíků je dokonalé a čistě sportovní – otáčkoměr uprostřed, stupnice začínající na jeho vertikální ose, hluboké usazení. K tomu červené podsvícení jako v Alfě nebo BMW, paráda.

  
Budíky jak v Alfě Romeo --- Stejné je i červené podsvícení --- Otáčkoměr uprostřed 

Výbava a cena

Testovaný vůz byl dodán v nejvyšší výbavě Stylance, k níž lze jako k jediné (a tedy i k jejímu rozšíření Sport-up, viz níže) pořídit oba dvoulitrové motory v nabídce. Stylance v základu obsahuje celkem slušnou výbavu čítající mj. přední, boční a hlavové airbagy, ABS, protiprokluzový systém, klimatizaci Climatic, palubní počítač, dálkově ovládané centrální zamykání, rádio s CD a 6 repro, tempomat, volant a řadící páku v kůži, el. ovl. oken vpředu a vzadu,16“ ráfky z lehkých slitin, elektricky ovládaná a sklopná zrcátka, přední mlhovky, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s nastavitelnou bederní opěrkou nebo drobnosti jako osvětlená make-up zrcátka. Cena takto vybavené základní verze s motorem 2,0 FSI činí 629 900 Kč. Testované Toledo mělo navíc automatickou klimatizaci (12 400 Kč), vyhřívaná přední sedadla (5 900 Kč) a metalickou barvu (11 160 Kč), což cenu zvýšilo na konečných 659 000 Kč. Za praktický, dostatečně silný a slušně vybavený vůz se mi tato cena jeví být přiměřená.

Tip: Kompletní ceník najdete ve starším článku.

  
Detaily: el. ovládání oken, kulatý výdech klimatizace --- Tlačítka a 12V zásuvka na středovém tunelu 

Toledo si můžete také pořídit ve dvou nižších výbavách Reference a Sport, které jsou však k dostání pouze se slabšími motory – benzínovou 1,6 o výkonu 75 kW a o dva kilowatty silnějším dieselem 1,9 TDI. Cena základního modelu s motorem 1,6 činí 489 900 Kč, s dieselem pak o rovných 60 tisíc Kč více. Už to naznačuje, že investice do dieselového motoru bude u Toleda horko těžko návratná. Podobná situace vládne u výbavy Stylance, dvoulitrové TDI o výkonu 103 kW pořídíte o 36 tisíc dráž než výkonnější benzin. Ke všem motorům si můžete v nejvyšší výbavě přikoupit za 16 000 Kč rozšíření Sport-up, které jí přidá sportovní podvozek, sportovní sedadla a do stejné noty naladí celý interiér.

 
Koncernové ovladače směrovek a světel, proč není regulace podsvícení přistrojovky trochu dál od nastavení sklonu světel?

Seat

Seat byl založen v roce 1950 poté, co se španělská vláda a banky dohodly na spolupráci s Fiatem. První vůz Seat vznikl v roce 1953.

Spolupráce s Fiatem skončila v roce 1982, za čtyři roky do automobilky vlastnicky vstoupil Volkswagen.

Seat Ibiza • Seat Leon •​ Seat Alhambra •​ Seat Ateca •​ Seat Tarraco •​ Seat Arona

Doporučujeme

Články odjinud