Seat slaví 70 let. Připomeňte si historii nejdůležitější španělské automobilky

Přinášíme vám stručnou historii automobilky Seat, která mobilizovala Španělsko již před sedmdesáti lety.

Nemusí se to zdát, ale automobilka Seat je poměrně mladá. Byla založena 7. května roku 1950 státní institucí INI (Instituto Nacional de Industria). První střípky Seatu se ale začaly objevovat již dříve, ve 40. letech. Tehdy šlo ještě o soukromý projekt, který měl nastartovat masovou výrobu aut ve Španělsku.

Sáhodlouhé plány však překazila válka a start automobilového průmyslu ve Španělsku tak začal až pod záštitou INI. Vyrobci však záhy narazili na problém. S masovou výrobou automobilů totiž Španělé neměli zkušenosti. Ano, vznikaly zde osobní automobily již dříve, namátkou si třeba vzpomenu na sportovní vůz Pegaso od výrobce náklaďáků, ale Pyrenejské poloostrovy jednoduše neměly svého Henryho Forda.

Seat vzpomíná na počátky svých SUV. Prvním byla Panda s prknem na střeše

Seat vzpomíná na počátky svých SUV. Prvním byla Panda s prknem na střeše

Ihned po založení se tak Seat spojil s automobilkou Fiat, která byla tehdy opravdovým gigantem. Prvním vyráběným vozem byl v roce 1953 Seat 1400, dvojník Fiatu 1400. Španělé si ale zakládali na podpoře lokálních distributorů a většina komponentů tak pocházela z domácí výroby. 

Prvním opravdovým Seatem byl v roce 1963 Seat 800. Původně šlo o model Fiat 600, který Seat licenčně vyráběl jako Seat 600, ale konstruktéři zasedli k rýsovacím prknům a šestistovku protáhli a přidali jí jeden pár dveří. Osmistovka byla na světě a Španělé jásali. Protože zatímco první vozy byly spíše dražší, tato praktická a levná novinka mohla zmobilnit i menší rodiny.

Prohlédněte si český katalog Seatu Leon nové generace. Jednou může být vzácný

Prohlédněte si český katalog Seatu Leon nové generace. Jednou může být vzácný

Na konci šedesátých let bylo každé druhé auto vyrobené ve Španělsku Seat. Fiat také v roce 1967 automobilce umožnil exportovat vozy ze Španělska, což bylo v původní smlouvě zamítnuto. Rázem tak ale Fiatu patřilo celých 36 % Seatu, původně to bylo 7. Španělům se dařilo čím dál více a o jeho schopnostech se začalo mluvit hlavně v roce 1976.

Tehdy totiž získal licenci vyrábět Lancii Beta, která se prozatím nikde jinde než v Itálii vyrábět nemohla. Na začátku 80. let se však Seat propracoval do bodu, kdy potřeboval finanční injekci. Tu však Fiat odmítl vydat. Toto byla jedna z událostí, která vyústila v osamostatnění Seatu v roce 1982.

Nový Seat Leon už míří do prodeje na Slovensku. Oproti VW Golf začíná levněji

Nový Seat Leon už míří do prodeje na Slovensku. Oproti VW Golf začíná levněji

Tehdy přišel čas na zcela nové auto, kterým se stal Seat Ronda. I tento vůz měl však italské kořeny, protože šlo o derivát Fiatu Ritmo. Ve Španělsku však výchozí vůz podrobili několika stylistickým změnám. Bylo to v témže roce, kdy se automobilka Volkswagen rozhlížela po světě, kam by mohla zatnout své koncernové pařáty.

Seat sice jednal s automobilkami Toyota, Nissan i Mitsubishi, ale nakonec se rozhodl pro Volkswagen. Začal se tak vyrábět Volkswagen Santana (Passat) a Derby (Polo). V tu samou dobu tak skončila výroba Seatu Panda, který na lince nahradilo Polo. Ve Španělsku však i nadále vládla italská nálada, což vedlo v roce 1984 k představení zřejmě nejslavnějšího modelu značky.

VW a Seat oficiálně končí s motorem 1.6 TDI. Není o něj zájem a bude nadbytečný

VW a Seat oficiálně končí s motorem 1.6 TDI. Není o něj zájem a bude nadbytečný

Přišla Ibiza. Malý hatchback se základy ve Fiatu Ritmo s německou technikou pod kapotou - pohonné ústrojí tehdy pomáhalo vyvíjet Porsche. Ibiza zaznamenala enormní úspěch a do roku 1993, kdy přišla druhá generace, se jí vyrobilo přes 1.200.000 kusů. Druhá generace Ibizy již měla i německé základy, které samozřejmě pocházely z Volkswagenu Polo.

Manželství s Volkswagenem však bylo zpečetěno již dříve, v roce 1991, kdy na svět přišel model Toledo. Již tehdy vlastnil Volkswagen v Seatu 99,99% podíl. Čas plynul a Seat sílil. Rozšiřoval své modelové řady a stal se celosvětově respektovanou automobilkou. Největším milníkem moderní doby Seatu je určitě založení nové značky Cupra, která se zaměřuje na sportovní vozy.

Minitest Volkswagen T-Cross 1.5 TSI ACT DSG: Kluk z plakátu

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI ACT DSG

Nebude trvat dlouho a nabídka pohonných jednotek Volkswagen T-Cross projde drobnou úpravou. Benzinová patnáctistovka však zůstane, proto není od věci si říci, co od ní vlastně můžete očekávat.

včera | Jan Mička | 12 příspěvků
Minitest Dacia Duster 1.0 TCe Prestige: V plné výbavě za cenu holé Fabie Combi!

Dacia Duster 1.0 TCe

Druhá Dacie Duster není žádnou horkou novinkou. Novinkou je ale akční ceník. SUV od Dacie totiž aktuálně můžete mít za necelých 220 tisíc, s plnou výbavou za 326.900 Kč. Vždy to ale bude tříválec s předním pohonem. Dává smysl?

31.  5.  2020 | Petr Schnagl | 114 příspěvků
První jízda s novým Seatem Leon 1.5 TSI: Tak dobrý, že vás dostane na kolena

Seat Leon 1.5 TSI ACT 110 kW

První dostaveníčko s novou generací Seatu Leon považujme za hodně letmé seznámení. Vyzkoušeli jsme benzinovou patnáctistovku s manuálem, největší radost nám však dělal podvozek.

28.  5.  2020 | Jan Mička | 52 příspěvků